آمارهای مسکن دولت سیزدهم؛ واقعیت یا توهم؟

آمارهای مسکن دولت سیزدهم؛ واقعیت یا توهم؟

یکی از مشکلات بزرگی که در خصوص دولت سیزدهم وجود دارد این است که به جای حل مشکل مسکن به خبر درمانی روی آورده و آمارهای صادقانه را منتشر نمی کند. با توجه به وضعیت کنونی مسکن، بهتر است که دولت در مورد مسکن با مردم روراست باشد و آمارهای واقعی را منتشر سازد.

به گزارش پرشین سازه ، در طی این دو سال جز وعده های توخالی و کارشناسی نشده، کار دیگری برای صنعت مسکن سازی انجام نشده است. طرح نهضت ملی مسکن که مهمترین وعده انتخاباتی ابراهیم رئیسی بود، هنوز راه زیادی تا اجرا دارد و خبری از واحدهای مسکونی نیست.

دو سال از آغاز دولت سیزدهم گذشته و تا به امروز، باید حداقل ۲ میلیون واحد مسکونی تکمیل و به متقاضیان تحویل داده می شد. اما نه تنها خبری از مسکن جدید نیست بلکه روز به روز بر مشکلات اجاره نشینی اضافه می شود.
حالا هم که از تابستان، بازار خرید و فروش مسکن در رکودی تاریخی فرو رفته است. کف درآمدها نیز با قیمت مسکن تفاوت زیادی دارد و حتی برای پرداخت اجاره بهای مسکن نیز کافی نیست.
با تمام مشکلاتی که این روزها بر سر بازار مسکن هوار شده، هنوز هم دولت سیزدهم حاضر به پذیرش مسئولیت خود و عقب ماندگی نهضت ملی مسکن نیست.

رئیس جمهور امروز اعلام کرد که ساخت ۱ میلیون واحد مسکونی در کشور ضروری و قطعی است. البته سالی یک میلیون واحد ساخته نشد و از این بابت کمبودهایی وجود دارد.
ابراهیم رئیسی در ادامه ی صحبت های خود تاکید کرد که ساخت ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در کل کشور آغاز شده است. همچنین بخشی از طرح نهضت ملی در قالب اهدای زمین رایگان پیش می رود.
وی خاطرنشان ساخت که این زمین ها در شهرهای کوچک به متقاضیان مسکن تحویل داده می شود. در شهرهای بزرگ، کمبود زمین وجود دارد اما به هرحال، تامین زمین با قدرت در حال پیگیری است.

مسئول پروژه نهضت ملی مسکن کیست؟!

گرچه دولت متولی اصلی اجرای این طرح است، اما نهادها و سازمان های مختلفی با دولت همکاری می کنند. بنابراین باید مشخص شود که کم کاری از سوی چه نهادیست!

البته ابراهیم رئیسی حاضر به پذیرفتن مسئولیت مشکلات مسکن نیست و به گونه ای اظهارنظر می کند که انگار، مسئولیت این موضوع با اشخاص و نهادهای دیگری بوده و حالا خود دولت هم از وضعیت کنونی مسکن راضی نیست.
حواله کردن مشکلات مسکن به دولت های قبل، هنوز هم راهکار مورد علاقه رئیس دولت سیزدهم است. اما به نظر می آید که زمان روراستی با مردم فرارسیده و باید گزارش ها و آمارهای واقعی منتشر شود.

آمارهایی که در حال حاضر از سوی دولت اعلام شده، مبنی بر آغاز روند ساخت ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی است. اما واقعیت اینجاست که هیچکس نمی داند این واحدها در کدام شهر ساخته می شوند، پیشرفتشان تا چه حد بوده و اساساً با چه طرح و مدلی ساخته می شوند.

آیا قرار است تا پایان امسال، این واحدها تکمیل شده و به دست متقاضیان خود برسد؟ بسیاری از کارشناسان در صحت این آمارها تردید دارند.
دبیر کانون سراسری انبوه سازان نیز اعلام کرده که منظور از ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی، تامین زمین برای این تعداد واحد است. در واقع، هنوز خبری از ساخت و ساز نشده و فقط اراضی موردنیاز تامین شده اند.
فرشید پورحاجت تاکید کرد که هنوز مشخص نیست چه تعداد از این واحدها وارد چرخه تولید شده اند و باید در انتظار آینده ماند.

وی همچنین به این نکته اشاره کرد که تولید مسکن، پروسه ای طولانی است و احتمالا صحبت های مسئولان، مربوط به تامین زمین است. بنابراین نباید این امر بر مخاطبان مشتبه شود که ساخت ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی آغاز شده! بلکه صرفا زمین مورد نیاز به محدوده شهرها الحاق شده است. در برخی موارد، فقط زمین مربوطه واگذار شده و حتی روند آماده سازی زمین نیز آغاز نشده است.
جالب اینجاست که در آمارهای ذکر شده، تعداد واحدهای مسکن مهر که در حال تکمیل می باشند نیز حساب شده است.

خبردرمانی و اعلام آمارهای دستکاری شده شاید بتواند تا مدتی سرگرم کننده باشد اما با توجه به وضعیت کنونی بازار مسکن، بهتر است که دولت با مردم در خصوص آمارهای مسکن سازی روراست باشد. متقاضیان مسکن با وعده های کارشناسی نشده کنار نمی آیند و التهابات بازار نیز با این خبرها، برطرف نمی شود.
اگر دولت به دنبال رفع مشکلات مسکن است، قبل از هر چیزی باید در خصوص آمارها، برخوردی صادقانه و شفاف داشته باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است