با طرح نهضت ملی مسکن هم نمیتوان خانه دار شد!

با طرح نهضت ملی مسکن هم نمیتوان خانه دار شد!

طرح ملی مسکن که با هدف خانه دار کردن اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه راه اندازی شده بود، حالا به قدری افزایش قیمت پیدا کرده که عملاً هیچ سودی برای این قشر نخواهد داشت. به عبارت دیگر، طبقات محروم و کم درآمد جامعه باید آرزوی خانه دار شدن با طرح نهضت ملی مسکن را فراموش کنند.

به گزارش پرشین سازه ، طرح مزبور توانست نور امیدی به دل مستاجران و نیازمندان خانه بتاباند. امیدی که بعد از گران شدن زمین، کاملا از بین رفته بود.

دولت سیزدهم وعده داد که ۴ میلیون واحد مسکونی در طی ۴ سال می سازد و هر یک از استان های کشور، سهمی از این ساخت و ساز خواهند داشت.
استان کهگیلویه و بویر احمد به عنوان یکی از استان های محروم کشور، سهم ۴۸ هزار واحدی در طرح نهضت ملی مسکن دارد اما به دلیل مشکلاتی مثل گرانی مصالح ساختمانی، کمبود زمین و بروکراسی های اداری که در دیگر استان های کشور هم دیده می شود، عملاً نتوانسته واحدی بسازد.

سرعت ساخت و ساز در نقاط مختلف کشور بسیار پایین است و با اینکه رئیس جمهور دستور داده که سرعت ساخت و ساز در استان کهگیلویه و بویر احمد افزایش پیدا کند، هنوز هم خبری از تولید مسکن نیست و عملاً این استان از چرخه تعهدات نهضت ملی مسکن جا مانده است.
یکی از مشکلات بزرگ استان، این است که دستگاه های مختلف حاضر به ارائه ی زمین های قابل استفاده ی خود برای طرح نهضت ملی مسکن نیستند. در این میان استاندار نیز به این وضعیت انتقاد کرد و تاکید داشت که در برخی از نقاط استان، کمبود زمین وجود دارد و هنوز نتوانسته اند برای تمام واحدهای مسکونی، زمین مورد نظر را تامین کنند.

کمبود زمین در یاسوج

استاندار در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که در نقاط مختلف استان، طرح نهضت ملی مسکن آغاز شده اما نیاز به سرعت بیشتری دارد.
سید علی احمدزاده در ادامه خاطرنشان ساخت که مثلا در شهر یاسوج، مشکل جدی کمبود زمین وجود دارد.

این مقام مسئول همچنین به کمبود زیرساخت در شهرستان های استان اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که باید هرچه سریع تر، در راستای تحقق این زیرساخت های خدماتی، تلاش شود.

وی افزود:

سایت ها به خدمات آب دسترسی ندارند، برق و گاز باید توسط متولیان رفع شود، علاوه بر این تمام دستگاه ها و بخش های متولی در اجرای طرح مزبور، باید همکاری کنند و راه و شهرسازی نیز باید تعهدات خود را عملیاتی نماید.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد که برای رفع مشکلات مسکن سازی استان و اجرای طرح نهضت ملی مسکن، دیدارهایی در سطح کشور داشته است. یکی از مشکلات اصلی طرح نهضت ملی در استان، عدم همکاری دستگاه های دولتی و نهادهای نیمه دولتی است. به جز جهاد کشاورزی که عملکرد خوبی در این خصوص داشته، دیگر دستگاه ها، زمین های مازاد خود را در اختیار طرح مسکن سازی نگذاشته اند.

وی وعده داد که با تمام دستگاه ها و سازمان های متخلف که زمین موردنظر را در اختیار داشتند اما آن را در اختیار نهضت قرار نداده اند، برخورد خواهد شد.

عملکرد ضعیف بانک ها

استاندار کهگیلویه و بویر احمد در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که عملکرد بانک ها نیز در پرداخت تسهیلات مسکن، ضعیف بوده و اصلا رضایت بخش نیست. باید بخشنامه های بانک مرکزی محقق شود و به متقاضیان، وام مسکن ارزان قیمت تعلف بگیرد.

احمدزاده در ادامه اعلام کرد که برای تحقق وعده های دولت، باید همکاری و هم افزایی صورت بگیرد و مشکلات سایت ها برطرف شود.

در این میان، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان نیز تاکید کرد که معارضات نهضت ملی مسکن برطرف خواهد شد.
زبیر موسوی در میان سخنان خود تصریح کرد که پروژه ی نهضت ملی مسکن به جز در شهرهایی که مشکل زمین دارند، در تمام شهرهای استان فعال شده است. در این میان ۱ پروژه مسکونی با تعداد ۱۰۱۰ واحد مسکونی در دهدشت و یک پروژه ی دیگر در شهرستان گچساران با ۲۸۸ واحد مسکونی، توانسته اند به پیشرفت های فیزیکی خوبی دست پیدا کنند.

موسوی وعده داد که با فرا رسیدن دهه فجر، پروژه ۲۸۸ واحدی گچساران تکمیل شده و به متقاضیان تحویل داده می شود. وی همچنین اعلام کرد که برای رفع مشکل خدمات رسانی آب، برق و گاز، جلساتی در شهرستان های دارای مشکل برگزار شده و در تلاش برای رفع آن هستند.

دیدگاه ها غیرفعال است