افتتاح ۷ هزار و ۱۸۳ واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن

افتتاح 7 هزار و 183 واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن

در روزهای گذشته، رئیس جمهور به همراه برخی از اعضای هیات دولت از جمله وزیر راه و شهرسازی به استان زنجان سفر کرد. در طی این سفر، مهرداد بذرپاش اعلام کرد که ۷ هزار و ۱۸۳ واحد از طرح نهضت ملی مسکن تکمیل شده و بعد از هشت سال رکود ساخت و ساز، کشور به مدار تولید مسکن بازگشته است.

به گزارش پرشین سازه ، این دومین سفری رئیس جمهور به استان زنجان است و در طی این سفر، بخشی از اعضای هیات دولت نیز وی را همراهی می کردند.

بر اساس گفته های بذرپاش، برای استان زنجان ساخت ۲۷ هزار واحد مسکونی در قابل طرح نهضت ملی مسکن برنامه ریزی شده بود که حالا ۲۰ هزار واحد در روند ساخت و ساز قرار گرفته اند و هفت هزار و ۱۸۳ واحد نیز تکمیل شده اند.
این تعداد واحدهای مسکونی در طی دومین سفر رئیس جمهور به استان زنجان به بهر برداری رسیدند. در طی مراسمی که به همین مناسبت برگزار شده بود، ۱۲۰۰ واحد دیگر از طرح نهضت ملی مسکن در قالب زمین های ۹۹ ساله به متقاضیان خود واگذار شد.
بخشی از واحدها به بهره برداری رسیده، مربوط به بخش های خودمالکی و خصوصی بودند. ۱۲۱۳ واحد در این دو قالب نیز تکمیل شده و به متقاضیان تحویل داده شد.

بر اساس گفته های مسئولین، کشور بعد از هشت سال رکود مسکن سازی، حالا دوباره به تکاپو افتاده و ساخت و ساز افزایش پیدا کرده است.
دولت های یازدهم و دوازدهم طرح اقدام ملی مسکن را در سال های پایانی کار خود کلید زدند اما این طرح نیز به جای خاصی نرسید و نتوانست چرخ ساخت و ساز را به گردش دربیاورد.
دولت سیزدهم با آغاز طرح نهضت ملی مسکن تلاش می کند که عقب ماندگی های ۸ ساله را جبران کرده و کشور را به مدار ساخت و ساز بازگرداند.

حالا در استان زنجان، ۲۷ هزار واحد مسکونی قرار است ساخته شود. از مجموع واحدهایی که در طی سفر ابراهیم رئیسی به این استان افتتاح شد، ۷۷۰ واحد مربوط به نوسازی بافت فرسوده و بازآفرینی شهری بوده است.
سهم بخش روستایی نیز بسیار خوب است و نزدیک به ۴ هزار واحد مسکونی ساخته شد که در طی این سفر به بهره برداری رسید.

دولت سیزدهم برنامه های زیادی برای مسکن سازی در کشور دارد. یکی از این برنامه ها که در راستای طرح جوانی جمعیت بود، واگذاری زمین به خانواده های دارای چند فرزند بود. در طی دومین سفر رئیسی به استان زنجان،؛ ۷۰۰ قطعه زمینی که قرار بود به متقاضیان تحویل داده شود، واگذار گردید. علاوه بر این، ۱۰ هزار قطعه زمین روستایی نیز آماده سازی و به متقاضیان مشمول، تحویل داده شد.

رئیس جمهور و هیات همراه وی، در روز جمعه ۱۵ دی ماه، سفر خود به استان زنجان را آغاز کردند. در کنار واحدهای مسکونی افتتاح شده، برنامه های دیگری برای افتتاح پروژه های عمرانی نیز وجود دارد. قرار است در طی این سفر یک هزار و ۹۵ پروژه به ارزش ۳۰۰ هزار میلیارد ریال افتتاح شود.

برخی از پروژه هایی که قرار است در طی این سفر افتتاح شود، شامل بهره وری از هشت واحد صنعتی و تولیدی بزرگ استان زنجان به نام های آندیا فولاد، فولاد آسین ابهر، شیشه زنگان و سرجین بافت به ارزش ۴۹ هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال است.
علاوه بر این، قرار است ۳۱ پروژه آموزشی، فرهنگی و ورزشی با ۲ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار، آغاز به کار کنند.

کل بودجه ای که برای افتتاح ۵ هزار و ۸۶۷ واحد مسکونی زنجان در نظر گرفته شده، ۲۳ هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال است.
قرار بود که رئیس جمهور کشور در روز جمعه، بازدید از طرح های عمرانی و مسکونی استان را انجام دهد اما با وقوع حادثه تروریستی در کرمان، برنامه های ایشان و هیات دولت به تعویق افتاد و بلاخره در تاریخ ۱۶ دی ماه برگزار شد.
ایشان در طی این سفر، برنامه هایی برای دیدار عمومی نیز دارند که امروز برگزار خواهد شد.

برآوردی که از سفر ایشان به استان زنجان می توان داشت، این است که بلاخره ساخت و ساز برخی از واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن به پایان رسیده و حالا در شرف افتتاح هستند. اگر رونق اقتصادی به بخش ساخت و ساز برگردد، می توان شاهد بهبود وضعیت قیمت مسکن شد.

از آنجایی که مسکن یکی از اصلی ترین نیازهای اقشار جامعه است، باید توجه ویژه ای به آن صورت گیرد. دولت سیزدهم تلاش کرد تا با اجرای طرح نهضت ملی مسکن، قیمت ها را کاهش بدهد. البته هنوز به طور کامل موفق نشده و قیمت ها همچنان بسیار بالاست.

دیدگاه ها غیرفعال است