چرا پروژه های جدید مسکونی آغاز نمی شوند؟!

چرا پروژه های جدید مسکونی آغاز نمی شوند؟!

در شرایطی که قیمت مسکن تا این حد بالا رفته است، بیش از هر زمان دیگری به ساخت مسکن نیاز داریم. اما بازار ساخت و ساز دچار رکود سنگینی شده چرا که انبوه سازان، رغبتی برای شروع پروژه های تازه مسکونی ندارند.

به گزارش پرشین سازه ، یکی از اصلی ترین دلایل عدم تمایل سازندگان به بازار تولید مسکن، طولانی شدن مدت زمان بازگشت سرمایه است. به همین دلیل، پروژه های جدید آغاز نمی شوند چرا که سازندگان، همیشه بخشی از سرمایه های اولیه پروژه های جدید خود را از محل فروش واحدهای قبلی به دست می آوردند.

اولین نتیجه ای که اوضاع کنونی به وجود می آورد، همین مسئله است. واحدهای مسکونی روی دست سازندگان مانده اند چرا که خریداری در بازار مسکن نیست. در نتیجه، امکان شروع پروژه های جدید هم وجود ندارد.
رئیس انجمن انبوه سازان تهران نیز ضمن تاکید این مسئله، خاطرنشان ساخت که برخی از انبوه سازان، پروژه های خود را به اتمام رسانده اند اما قادر به فروش آنها نیستند.
قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده و به همین دلیل قشر عظیمی از مردم بدون خانه مانده اند و حتی، دیگر امیدواری خاصی به طرح های دولتی هم ندارند.

اما یکی از تبعات بزرگ کاهش قدرت خرید مردم، رانده شدن انبوه سازان از این بازار است. در زمانی که مشتری خاصی برای واحدهای نوساز وجود ندارد، ساخت واحدهای تازه، بی معنیست!
حاشیه سود سازندگان به خاطر گرانی نهاده های ساختمانی و کاهش قدرت خرید مردم، خیلی پایین آمده است و به همین دلیل، برخی از آنها، ساخت مسکن را کنار گذاشته اند.
بر اساس گزارش های موجود، حتی آن دسته از سازندگانی که با هزار زحمت، خود را در بازار نگه داشته اند نیز، سود چندانی نکرده اند و بازگشت سرمایه شان مناسب نبوده است.

ساخت و ساز مسکن در سایه ی رکود!

ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه سازان مسکن تهران اعلام کرده که آمار فعلی ساخت و ساز خیلی پایین است چرا که تعداد معاملات مسکن تهران نیز خیلی کمتر شده!

وی تاکید کرد:

در حال حاضر، آمارهای موجود از خرید و فروش آپارتمان، هر ماه به شکل متفاوتی از ماه قبلی منتشر می شود. بنابراین نمی توان اعمال نظر خاصی روی آن داشت. تنها کاری که می توانیم انجام دهیم، این است که تصور کنیم این آمارها درست است. فعالان بخش تولید مسکن نیز می توانند از همین داده های موجود برای برنامه ریزی ساخت و ساز استفاده کنند.

وی در ادامه تصریح کرد که در نقاط مختلف تهران، هم رکود زیادی بر بازار حاکم است، هم قیمت ها کمتر شده است.
ایرج رهبر در ادامه به وضعیت قیمت های مصالح ساختمانی نیز اشاره کرد و این عامل را، دلیل مهمی برای کاهش فعالیت سازندگان دانست. در حال حاضر، افزایش قیمت مصالح ساختمانی چندان محسوس نیست. البته وضعیت کنونی بازاری مثل بازار فولاد، در قیاس با اوایل سال ۱۴۰۲ خیلی بهتر شده است. در آن زمان قیمت ها به شکل هفتگی عوض می شد.

عدم بازگشت سرمایه، انبوه سازان را نااُمید کرده

مشکل بزرگ انبوه سازان این است که سرمایه های اولیه شان، بازگشت ندارد. در حال حاضر تنها پروژه هایی که رونق دارند، واحدهای پروژه های نهضت ملی مسکن است.
ایرج رهبر می گوید که سرمایه گذاران، انتظار دارند که بعد از مدتی، بتوانند بازگشت سرمایه داشته باشند. اما در شرایطی که بازار راکد است، نمی توانند سرمایه های خود را به نقدینگی تبدیل کنند و پروژه های جدیدی شروع کنند.
در حال حاضر، خیلی از انبوه سازان و سازندگان، پروژه ی جدیدی دست ساخت ندارند چرا که هنوز تکلیف پروژه های قبلی روشن نشده و بازگشت سرمایه نداشته اند.

تا زمانی که وضعیت قدرت خرید متقاضیان مسکن انقدر پایین است، نمی توان توقع دیگری از بازار داشت.
سازندگانی که در طی این مدت تلاش کرده اند تا به بقای خود ادامه دهند، راهکار دیگری مثل پیش فروش ملک را در پیش گرفته اند. گرچه وضعیت در خصوص واحدهای پیش فروش، بهتر است اما واقعیت این جاست که شرایط فعلی آنها هم چنگی به دل نمی زند و این بازار هم تحت تاثیر رکود قرار گرفته است.

تمام متقاضیان واحدهای پیش فروش شده، در خصوص پرداخت تعهدات خود دچار مشکل شده اند. مثلا برخی از این متقاضیان قرار بود با فروش واحدهای قدیمی خود، بودجه ی لازم برای پیش خرید ملک های نوساز را به دست بیاورند. اما با وضعیت رکودی که بر بازار حاکم شده، این متقاضیان هم نمی توانند واحدهای قدیمی خود را بفروشند تا نقدینگی لازم برای پیش خرید واحدهای جدید را به دست آورند. در نتیجه، پرداخت های آن ها نیز با تاخیر انجام می شود و دست سازندگان را برای پیشبرد پروژه ها بسته است.

دیدگاه ها غیرفعال است