مناطق پررونق معاملات مسکن در تهران

مناطق پررونق معاملات مسکن در تهران

گرچه قیمت مسکن به قدری بالا رفته که معاملات آن کاملا دچار رکود شده است اما به نظر می آید در غرب تهران، همچنان خرید و فروش مسکن انجام می شود. به گفته ی نائب رئیس اول اتحادیه املاک تهران، در هفته ی گذشته بیشترین معاملات ملکی در منطقه ۲، ۵ و ۴ انجام شده است.

به گزارش پرشین سازه ، مناطق غربی تهران همیشه یکی از پر تقاضاترین مناطق تهران برای خرید خانه بوده اند. به نحوی که منطقه ۲۲ تهران، به عنوان دروازه ی تهران جدید، شناخته می شود.

داوود بیگی نژاد می گوید که بعد از این سه منطقه، بیشترین میزان معاملات مسکن در مناطق ۱ و ۳ رخ داده است. به نظر می آید که تنها کسانی که امروزه قادر به معاملات مسکن هستند، در زمره افرادی قرار می گیرند که تمکن مالی کافی دارند و ترجیح می دهند در مناطق شمالی تهران، خرید و فروش ملک داشته باشند.

واقعیت اینجاست که متقاضیان واقعی و خانه اولی مسکن کاملا از بازار رانده شده اند و حتی در جنوبی ترین نقاط تهران یا شهرهای اطراف نیز، جایی ندارند و نمی توانند خانه ای خریداری کنند. گفته می شود که طبقه متوسط جامعه به طور کامل از بازار مسکن حذف شده است. این مسئله با توجه به قیمت مسکن تهران که به متری ۸۰ میلیون رسیده، چندان دور از انتظار نبود.

نائب رئیس اتحادیه املاک تهران می گوید که علاوه بر مناطق ذکر شده، وضعیت دیگر مناطق پایتخت از لحاظ خرید و فروش ملک، ساکن بوده است. در منطقه ۷ و ۱۰ تهران که همیشه جزو پررونق ترین مناطق ملکی تهران محسوب می شد، وضعیت ثبات و آرامش حاکم است و روند معاملات ملکی معقول بوده است.

در این میان، شگفتی اصلی متعلق به منطقه ۲۲ تهران بود. بیشتر کسانی که تمایل به سرمایه گذاری در مسکن تهران دارند، به سراغ این منطقه می روند. حالا منطقه ۲۲ تهران به عنوان بورس سرمایه گذاری ملکی شناخته می شود.
واقعیت اینجاست که با توجه به قیمت نسبتا پایین تر این منطقه، خیلی از کسانی که از لحاظ بودجه، محدودیت دارند، ترجیح می دهند با خرید ملک در این منطقه، وارد بازار ملک شوند.

رشد قابل توجهی که مسکن منطقه ۲۲ در طی این سال ها داشت، نشان می دهد که تصمیم این سرمایه گذاران برای ورود به بازار ملکی این منطقه، چندان هم غیرمعقول نبوده است. در حال حاضر، میانگین قیمت ها در منطقه ۲۲ تهران، نزدیک به متری ۹۰ میلیون تومان است.
از سوی دیگر، افزایش خدمات روبنایی و رونق گرفتن مراکز تجاری و تفریحی در منطقه ۲۲ تهران، باعث شده که خیلی از کارشناسان مسکن، پیش بینی های خوبی در خصوص رونق این منطقه داشته باشند.

داوود بیگی نژاد نیز خاطرنشان ساخت که بیشتر معاملاتی که در منطقه ۲۲ تهران صورت می گیرد، به شکل دفترچه ای است. به همین دلیل، نمی توان آمار دقیق تری از تعداد معاملات مسکن این منطقه ارائه کرد. اما گزارش های میدانی نشان می دهد که رونق خوبی بر خرید و فروش ملکی آن حاکم است.

منظور از معاملات دفترچه ای، معاملاتی است که به صورت قولنامه ای و پیش فروش صورت می گیرد و هنوز سند رسمی برایشان صادر نشد!
این مقام مسئول در اتحادیه املاک تهران می گوید: دولت سیزدهم همت کرده که مشکل مسکن را حل کند. بنابراین باید انتظار داشته باشیم که با عرضه ی واحدهای نهضت ملی مسکن، قیمت مسکن ریزش داشته باشد. اما این ریزش قیمت ها به صورت نقطه ای خواهد بود و تفاوت چشمگیری در بازار ایجاد نمی کند.

بیگی نژاد در بخش دیگری از صحبت های خود به چالش های دولت سیزدهم در مسیر ساخت مسکن اشاره کرد و تصریح داشت که برخی از افراد، موانع و چالش هایی در این مسیر ایجاد کردند. نهضت ملی مسکن یک ابرپروژه ی ساختمانی است. بنابراین طبیعی است که انگیزه های زیادی برای ساخت و ساز ایجاد کند.

البته در این میان، عده ای از سوداگران مسکن، راضی به افزایش تولید مسکن نبودند. چرا که می دانستند با ساخت مسکن، قیمت املاکشان کاهش پیدا می کند. به همین دلیل سنگ اندازی های زیادی در این مسیر انجام دادند.
اما به نظر می آید که دولت سیزدهم در راستای حل این معضل، مصمم است و با جدیت، موضوع کاهش قیمت مسکن در بازار را دنبال می کند. امید بر این است که در سال های آینده، شاهد کاهش رفتارهای هیجانی در بازار مسکن باشیم.

دیدگاه ها غیرفعال است