طرح کلید به کلید در زنجان اجرایی شد

طرح کلید به کلید در زنجان اجرایی شد

یکی از طرح های اصلی دولت برای بهبود وضعیت سکونتگاه های غیررسمی و بافت فرسوده، طرح کلید به کلید بود. حالا گفته می شود که این طرح در استان زنجان اجرایی شده و واحدهای نهضت ملی مسکن برای جا به ایی ساکنان کوی فلسطین به شکل زمان بندی شده، آماده خواهند شد.

به گزارش پرشین سازه ، مدیرکل راه و شهرسازی زنجان می گوید که در طرح مزبور، ساکنان کوی فلسطین که در بخش های ناکارآمد شهری واقع شده، با شرایط خاصی جا به جا می شوند. این افراد در روند اجرای طرح کلید به کلید، به واحدهای مسکونی مناسبی منتقل خواهند شد.
اما سوالی که خیلی از ساکنان این مناطق دارند، این است که اجرای طرح کلید به کلید به چه صورت خواهد بود!

اصغر اسماعیلی، مدیرکل راه و شهرسازی زنجان اعلام کرد تمام کسانی که در مناطق ناکارآمد شهری زنجان ساکن هستند، می توانند ملک خود را کارشناسی کرده و با ۱۵ درصد افزایش به اداره راه و شهرسازی تحویل دهند.
همچنین واحدی که اداره کل راه و شهرسازی به این افراد ارائه می کنند، ۴۰ درصد کمتر از قیمت کارشناسی خواهد بود. بنابراین به نظر می آید که تمام کسانی که در این بافت ناکارآمد زندگی می کنند، می توانند با ارائه ی ملک فرسوده یا ناکارآمد خود، واحدی نوساز یا زمینی ارزشمند از اداره کل راه و شهرسازی دریافت کنند و در قالب طرح کلید به کلید، سود کنند.

این مقام مسئول در بخش دیگری از توضیحات خود در رابطه با طرح کلید به کلید، خاطرنشان کرد:

در کوی زیتون و سایت های دیگری که طرح نهضت ملی مسکن اجرا می شود، بخشی به شکل مجزا و خارج از تعداد واحدهای پیش بینی شده برای متقاضیان این طرح در نظر گرفته شده است. به این معنی که ساکنان کوی فلسطین به این سایت های در حال ساخت، منتقل خواهند شد.

مدیر کل راه و شهرسازی زنجان در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که در فاز اول، سه زون ساخته خواهد شد. ساکنان بخشی از کوی فلسطین که در محدوده ی راه آهن هستند، در اولویت انتقال به واحدهای مسکونی این سه زون می باشند.
دیگر ساکنان کوی فلسطین نیز در نقاط مختلف پروژه ی نهضت ملی مسکن زنجان، پراکنده خواهند شد. نکته ی حائز اهمیت اینجاست که زمان بندی این جا به جایی ها، مشخص خواهد شد و بر اساس اولویت، طرح کلید به کلید برای ساکنان کوی فلسطین اجرا می گردد.
اصغر اسماعیلی در ادامه ی صحبت های خود خاطرنشان ساخت که همزمان با آماده ی سازی پروژه های نهضت ملی مسکن شهر زنجان، ساکنان کوی فلسطین نیز بر اساس زمان بندی و برنامه ریزی های صورت گرفته، جا به جا خواهند شد.

اقدامات این چنینی برای بهبود وضعیت ساکنان بافت فرسوده و ناکارآمد شهری، بسیار موثر است. بیشتر کسانی که در این بافت زندگی می کنند، توان مالی کافی برای نوسازی و مقاوم سازی واحدهای خود را ندارند. بنابراین اجرای طرح هایی مثل کلید به کلید، فرصتی است که ساکنان این بافت را به خانه ی مناسبشان می رساند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان تاکید کرد واحدهایی که در کنار پروژه های نهضت ملی مسکن ساخته می شوند و برای طرح کلید به کلید کوی فلسطین در نظر گرفته شده، ربطی به طرح نهضت ملی مسکن ندارد و تعداد واحدهای متقاضیان این طرح را کمتر نمی کند.
در واقع این طرح جداگانه ای است که به اسکان مناسب ساکنان بافت ناکارآمد شهری کمک می کند.

بر اساس آمارهای موجود، تعداد سکونتگاه های غیررسمی و بافت های ناکارآمد، هر روز در حال افزایش است. از آن جایی که جمعیت زیادی از مردم در این بافت زندگی می کنند، باید هر چه سریع تر، فکری به حالشان صورت بگیرد.
طرح کلید به کلید قرار است به تدریج در تمام نقاط کشور به اجرا دربیاید. در حال حاضر، شهرهای کوچک تر که کمبود زمین ندارند در اجرای این طرح، پیشتاز شده اند. اما امیدواری بر این است که به زودی شاهد اجرای این طرح در کلانشهرهای کشور باشیم.
دغدغه ی مسکن یکی از مهم ترین مسائل زندگی خانوار است. از آن جایی که قانون اساسی، دولت را موظف می کند که ساخت مسکن برای اقشار نیازمند را در اولویت قرار بدهد، اجرای طرح هایی مثل کلید به کلید، ضرورت بیشتری پیدا می کند.

دیدگاه ها غیرفعال است