نقش مشاوران املاک در گرانی مسکن

نقش مشاوران املاک در گرانی مسکن

در بحث گرانی مسکن، هیچکس به اندازه مشاوران املاک متهم نیستند اما واقعیت اینجاست که فعالان این صنف، بارها اعلام کرده اند که گرانی های موجود به دلیل فعالیت آنها نیست و مشکلات دیگری در این بازار وجود دارد.

به گزارش پرشین سازه ، بیش از ۱۰ سال است که هجمه ها به صنف مشاوران املاک بیشتر شده و از زمانی که قیمت مسکن با جهش رو به رو شد، حجم این حملات نیز بیشتر شد. بارها این راهکار مطرح شده که باید دست واسطه گران را حذف کرد تا بازار ملک به شرایط عادی برگردد اما چنین موضوعی صحت دارد؟

در حال حاضر که پلتفرم های آنلاین مسکن زیاد شده اند، خیلی از افراد می گویند که دیگر نیازی به خدمات مشاوران املاک ندارند اما این پلتفرم ها هم خالی از دردسر و اشکال نیستند. در حال حاضر هرکسی می تواند یک ملک را آگهی کند و نرخ خود را درج کند. علاوه بر این، اطلاعات غلط زیادی منتشر می شود که تشخیص صحت آن ها ممکن نیست.
گرچه فعالیت های مشاورین املاک خالی از ایراد و اشکال نیست اما نمی توان تمام تقصیر گرانی مسکن را به دوش آنها افکند. یک مشاور ملکی به دنبال رونق بازار است چرا که رزق و روزی او از کثرت معاملات مسکن می گذرد. در نتیجه می توان اعلام کرد که هیچ یک از مشاوران از وضعیت رکود فعلی راضی نیستند. یک مشاور املاک تلاش می کند قیمت ملک را در بازه معقولی نگه دارد تا معامله زودتر جوش بخورد و حق کمیسیون خود را دریافت کند.

با حذف واسطه گران، هیچ قاعده و قانونی برای قیمت گذاری باقی نمی ماند و در نهایت، همه چیز به ضرر خریدار یا مستاجر تمام می شود. علاوه بر این، بخشی از کار مشاوران املاک این است که واقعیت های ملک را به صراحت با خریدار در میان بگذارند. با حذف این صنف از معاملات مسکن، مالک می تواند به سادگی، ایرادات ملک را پنهان کند و از چشم خریدار دور نگه دارد.
مشاور املاک، ممکن است املاک زیادی در دست داشته باشد و تلاش دارد تا بدون قضاوت و پیش داوری، یک ملک را کارشناسی کرده و بهترین گزینه را به مشتریان خود عرضه کند. بنابراین خبری از تعاریف غلو شده از ملک نخواهد بود.
در ضمن، مشاور املاک همواره در دسترس است و در صورت بروز مشکل می توان به وی مراجعه کرد. در حالیکه اگر مالک یک ملک دچار مشکل را به خریدار بفروشد، احتمال دارد که ناگهان غیب شود و هیچوقت نتوان وی را پیدا کرد. پاسخگویی و مسئولیت پذیری بخشی از روند کاری مشاوران املاک است و حذف آن ها از معامله، به ضرر خریدار تمام می شود.

متاسفانه در حال حاضر تمام کاسه و کوزه های گرانی مسکن روی سر مشاوران املاک شکسته می شود و هیچکس حضور ضروری آنها را در نظر نمی گیرد. واقعیت اینجاست که بیشتر مالکان به خاطر شرایط اقتصادی اقدام به گران کردن ملک خود کرده اند و نقش واسطه گران در این میان، کاملاً ناچیز است.
در واقع هیچ معامله گری نمی خواهد که با گرانی ملک، مشتریان خود را از دست بدهد و بازار را به سمت رکود هدایت کند. البته نمی توان منکر حضور برخی از افراد سودجو و بی تجربه در صنف مشاوران املاک شد که با عدم رعایت قوانین، اثرات منفی زیادی روی بازار می گذارند. تعداد این افراد بسیار کم است و اساساً نمی توان به دلیل حضور این افراد، کل صنف را زیر سوال برد.

مدیرعامل پلتفرم ملاک می گوید که باید در سال های گذشته، مسیری برای طبقه بندی مشاوران املاک در نظر گرفته می شد تا مردم با خیال راحت، مشاور املاک خود را انتخاب کنند و مطمئن باشند که فرد معتمدی را گزیده اند.
علیرضا حاتمی خاطرنشان ساخت که بسیاری از افراد، شغل واسطه گری املاک را به عنوان حرفه ی دوم یا سوم خود انتخاب می کنند و به همین دلیل با جزئیات کار آشنا نیستند. نباید این دسته افراد را با اشخاصی که سال هاست در حوزه املاک فعالیت می کنند و حرفه ای هستند، مقایسه کرد.
وی تاکید کرد که برای رونق یافتن بازار مسکن باید حضور مشاوران حرفه ای املاک، جدی تر باشد. در واقع اعضای این صنف هستند که معامله را جوش می دهند و با حذف آنها، کل اکوسیستم معامله به هم می خورد. صدها شغل و صنعت به شکل مستقیم یا غیرمستقیم به رونق خرید و فروش ملک وابسته هستند. بنابراین اگر آخرین حلقه از زنجیره صنعت ساختمان حذف شود، دیگر نمی توان به رونق آن امیدوار بود.
مقصر دانستن واسطه گرانی ملکی، آدرس غلط دادن به سیاستگذار است و منجر به بهبود وضعیت بازار مسکن نمی شود.

نکات قابل توجه
  • مشاوران املاک فقط یکی از عوامل موثر در گرانی مسکن هستند.
  • حذف واسطه گران، مشکلات عدیده ای برای خریداران و فروشندگان مسکن ایجاد می‌کند.
  • برای ساماندهی بازار مسکن، نیازمند تدابیر جامع و کارشناسی شده هستیم.

دیدگاه ها غیرفعال است