سامانه خودنویس املاک و نگرانی های مشاوران املاک

سامانه خودنویس املاک و نگرانی های مشاوران املاک

بعد از راه اندازی سامانه خودنویس معاملات املاک، خیلی از مشاوران املاک نگرانی هایی از بابت اشتغال خود پیدا کردند. معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر رایگان بودن سامانه خودنویس، اعلام کرد که مشاوران املاک قرار نیست بیکار شوند و حضور این صنف در صنعت ساختمان ضروری است و قابل حذف نیستند.

به گزارش پرشین سازه ، هادی عباسی اصل به روندی که برای راه اندازی سامانه خودنویس طی شده اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که ۱۴ سال پیش با راه اندازی سامانه املاک و مستغلات، فرمت جدید ثبت قراردادهای ملکی به وجود آمد و برای اولین بار، دریافت کد رهگیری قرارداد ضروری شد.

با تصویب قانون جهش تولید مسکن، وزارت راه و شهرسازی دو وظیفه ی اصلی پیدا کرد. اولین وظیفه این بود که سامانه ایران املاک تحت نظر وزارت راه دربیاید که در حال حاضر، بیش از ۱ سال است که این امر، اجرایی شده! دومین وظیفه این بود که طرفین قرارداد قادر به تنظیم مستقیم قراردادهای خود باشند و بتوانند کد رهگیری را به صورت رایگان دریافت کنند.
هادی عباسی اصل اعلام کرد که با بررسی های صورت گرفته، مشخص شد که سامانه قدیمی املاک، قابلیت لازم برای اجرای این موارد را ندارد و اگر هزینه ای روی اصلاح آن صورت بگیرد، هدر دادن منابع کشور است.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد:

یک تیم دانش بنیان حرفه ای، کار طراحی نرم افزار جدید را به عهده گرفت و در خرداد ماه امسال، این سامانه به شکل آزمایشی اجرا شد. سامانه خودنویس ۲۴ ساعته است. تمام مشاوران املاک هم به سامانه مزبور متصل شده اند و می توانند قراردادهای خود را از طریق این سامانه ثبت کنند.

وی تاکید کرد که در صورت عدم ثبت یک ملک در سامانه، امکان تنظیم قراردادهای اجاره برای آن ملک وجود ندارد. عباسی اصل تصریح کرد که این سامانه در ۱۱ استان کشور راه اندازی شده و مشاوران املاک دیگر نمی توانند از سامانه قدیمی ایران املاک برای تنظیم قراردادهای اجاره استفاده کنند.
تنها کاری که در حال حاضر با سامانه قدیمی قابل انجام است، تنظیم مبایعه نامه است. هادی عباسی اصل اعلام کرد که تا پایان سال، تمام استان های کشور به سامانه خودنویس متصل می شوند و مشاوران املاک تمام کشور و طرفین قراردادها می توانند برای تنظیم قرارداد اجاره به آن مراجعه کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که تا ساعت ۱۱:۱۵ روز ۱ اسفند، ۸۷ هزار و ۶۸ قرارداد در این سامانه ثبت شده است. قراردادهای ثبت شده در این سامانه، یک ساله هستند. احراز هویت نیز از طریق SSCO دولت صورت می گیرد. دقت داشته باشید که سیمکارت ثبت شده در قرارداد باید به نام مالک و مستاجر باشد.
این مقام مسئول تاکید کرد که قراردادهایی که در سامانه قبلی ثبت شده اند را نمی توان در سامانه خودنویس تمدید کرد. شرط اصلی ثبت معاملات اجاره در سامانه ی جدید، این است که اطلاعات ملک مزبور در سامانه املاک و اسکان وجود داشته باشد.
در سامانه خودنویس، اقدامات قابل انجام، مبتنی بر سیمکارت هستند و تمام مشاوران املاکی که از این سامانه استفاده می کنند، باید مجوزهای لازم را داشته باشند.

عباسی اصل احراز هویت در سامانه ی مزبور را به پرداخت های الکترونیکی بانک ها تشبیه کرد. برای جا به جایی الکترونیکی باید هویت فرد احراز شود. در ضمن، چنانچه مشکلی در مورد واحد وجود داشته باشد، امکان ثبت قرارداد نیز وجود نخواهد داشت. به هرحال اصلی ترین مزیت سامانه خودنویس این است که طرفین معامله می توانند نسبت به ثبت قراردادهای اجاره خود اقدام کنند.
وی تاکید کرد که با راه اندازی این سامانه، قرار نیست که مشاوران املاک بیکار شوند بلکه بستر بزرگتری برای فعالیت های خود پیدا می کنند. به هرحال مشاوران املاک قابل حذف نیستند. باید اجازه داد که خود مردم دست به انتخاب بزنند و از میان سامانه خودنویس و مشاوران املاک، یکی را انتخاب کنند. هر یک از این دو، مزیت های خاص خود را دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان ساخت که گرچه ثبت قرارداد در سامانه خودنویس رایگان است اما مشاوران املاک همچنان می توانند دستمزد خود را طلب کنند. دستمزد مشاوران، معمولا یک چهارم مبلغ رهن و اجاره ملک است. البته این مبلغ برای تهران صدق می کند و در شهرهای مختلف کشور، این درصد ممکن است متفاوت باشد.
با وجود صحبت های معاون وزیر، به نظر می آید که بستر سامانه خودنویس املاک صرفاً برای دریافت کد رهگیری رایگان راه اندازی شده و هنوز هم مشاوران املاک می توانند به فعالیت های خود ادامه دهند.

دیدگاه ها غیرفعال است