سامانه ملی املاک و اسکان، در مسیر تکمیل

سامانه ملی املاک و اسکان، در مسیر تکمیل

در روزهای اخیر، دولت به دنبال تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان است و در جدیدترین خبرها، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن به تشریح اقداماتی پرداخت که دولت در این مدت برای تکمیل آن انجام داده است.

به گزارش پرشین سازه ، ابوالفضل نوروزی اعلام کرد که در طی سه سالی که از راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان می گذرد، اقدامات مختلفی در راستای تکمیل اطلاعات آن صورت گرفته است. بخش مهمی از این اطلاعات از طریق خوداظهاری به دست آمده و حدود ۷ میلیون اقامتگاه از این طریق ثبت شده اند.

اهمیتی که این سامانه برای دولت دارد به خاطر نقش ویژه اش در برنامه ریزی و سیاستگذاری است. به گفته ی نوروزی، ثبت اطلاعات در سامانه ملی املاک و اسکان دو مزیت بزرگ دارد که اولین مزیت آن، جلوگیری از سوداگری و دلالی در بازار مسکن است. دومین مزیت بزرگ این است که ارائه ی خدمات به شکل ساده تری صورت می گیرد و مردم کافیست به این سامانه مراجعه کنند.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن خاطرنشان ساخت که این سامانه، ظرفیت این را دارد که سرشماری نفوس و مسکن را به شکل همزمان انجام دهد. به همین دلیل نباید از اهمیت آن غافل شد و می توان با اهداف متفاوتی از آن استفاده کرد.

علاوه بر این نباید فراموش کرد که اصلی ترین هدف سامانه ملی املاک و اسکان، شناسایی واحدهای خالی است. به این ترتیب و با کمک این سامانه، می توان به مرور مسکن را به یک کالای مصرفی تبدیل کرد. همکاری های خوبی با مرکز آمار ایران برقرار شده تا هر چه سریع تر این سامانه شناسایی شود.

یکی دیگر از مزیت ها و امکاناتی که این سامانه فراهم می آورد، امکان صدور دسته چک است.

ابوالفضل نوروزی اعلام کرد تمام کسانی که در این سامانه ثبت نام می کنند، در عرض یک ماه آینده می توانند دسته چک برای خودشان بگیرند. وی تاکید کرد که تلاش دولت بر این است که صدور دسته چک را منوط به تکمیل اطلاعات افراد در سامانه ملی املاک و اسکان نماید.

این مقام مسئول همچنین به همکاری آموزش و پرورش در تکمیل این سامانه اشاره کرد و تاکید داشت که به کمک این وزارتخانه، اطلاعات اقامتی ۸ میلیون نفر ثبت شده است.

مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد: با تکمیل اطلاعات سامانه ملی املاک و اسکان است که می تواند خدماتی همچون ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن، طرح جوانی جمعیت، تخفیف های وزارت نیرو در خصوص مالکان کم مصرف، صدور دسته چک و…را به مردم ارائه کرد.

خانه های خالی شناسایی می شوند؟!

دولت بارها اعلام کرده که با استفاده از این سامانه، تصمیم به شناسایی خانه های خالی را دارد. هدف این است که چنین واحدهایی به بازار مسکن ارائه شوند و بتوان جلوگیری گرانی اجاره بها را گرفت.

ابوالفضل نوروزی می گوید که کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز در کنار دولت، با جدیت به دنبال تکمیل اطلاعات این سامانه است. همچنین گزارش هایی که از این سامانه به دست می آید به شورای عالی مسکن ارائه می شود.

در صورتی که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، اطلاعات مالکیت را در اختیار این سامانه قرار دهد، تکمیل اطلاعات آن با سرعت بیشتری صورت می گیرد و شناسایی خانه های خالی نیز دقیق تر انجام می شود.

بر اساس گفته های این مقام مسئول، همکاری برخی از نهادها مثل آموزش و پرورش، برخی از شهرداری ها، وزارت ارتباط و فناوری اطلاعات و… برای تکمیل این سامانه، مناسب بوده است. اما برای این که اطلاعات خانوارهای کشور تکمیل شود، باید سامانه خانوار سازمان ثبت احوال نیز به سامانه ملی املاک و اسکان متصل شود.

ابوالفضل نوروزی اعلام کرد که در طی شش ماه آینده، بیشتر دستگاه های خدمات رسان نیز به این سامانه متصل می شوند.

در این میان همکاری بانک مرکزی برای تکمیل اطلاعات نیز مثبت ارزیابی شده است. حدود ۴۰۰ میلیون رکورد اطلاعاتی از طریق سازمان های مختلفی مثل شهرداری، امور مالیاتی و…جمع آوری شده و ملک و مالک شناسایی شده اند.

این مقام مسئول در انتهای صحبت های خود از مردم دعوت کرد که اطلاعات ملکی خود را در سامانه ملی املاک و اسکان به آدرس amlak.mrud.ir ثبت کنند تا قادر به استفاده از خدمات مختلفی که این سامانه ارائه می کند، باشند.

فراد باید شماره تماس و کد ملی خود را در سامانه ی مزبور وارد کرده و ثبت نام کنند. سپس بعد از مشاهده اطلاعات ملکی خود، ثبت نام خود را نهایی کنند.

در این میان نماینده سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز اعلام کرد که به زودی ۵ میلیون ملکی که در سامانه ثبت اسناد و املاک وجود دارند نیز در اختیار سامانه ملی املاک و اسکان قرار می گیرد.

امید بر این است که تکمیل این اطلاعات بتواند به بهبود وضعیت مسکن کمک کند.

دیدگاه ها غیرفعال است