مالیات از چند خانه ای ها: راهکار جدید برای تامین درآمد شهرداری

مالیات از چند خانه ای ها

دریافت مالیات از چند خانه ای ها، موضوعی است که دولت و مجلس سال هاست که به دنبال اجرای آن هستند. حالا رئیس شورای شهر تهران نیز بر همین موضوع تاکید کرده و خاطرنشان ساخت که به جای عوارض ساخت باید عوارض سالانه از ساختمان ها دریافت شود تا تامین مالی شورا و شهرداری به درستی صورت بگیرد.

به گزارش پرشین سازه ، یکی از اصلی ترین مشکلات شهرداری و شورای شهر در کشور ما، عدم تامین درآمد ثابت است. بخش بزرگی از این مشکل به خاطر دریافت عوارض از سازندگان است.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد که به جای عوارض ساخت باید عوارض شهری سالانه دریافت کرد. به این ترتیب جلوی ساخت و ساز گرفته نمی شود. عوارض سالانه که بابت نگهداری ساختمان ها دریافت می شود، باید سال به سال افزایش پیدا کند. در نتیجه مدیران شهری به جای اینکه منتظر تولید مسکن باقی بمانند و یا درآمد خود را از تراکم فروشی به دست آورند، می توانند درآمد ثابتی داشته باشند.

در حال حاضر، شهرداری و شورای شهر درآمد خود را به ساخت و ساز و تخلفات ساختمانی گره زده است. اینگونه درآمدها علاوه بر اینکه ناپایدار هستند، منجر به افزایش مشکلات شهر و ساختمان های ناایمن می شوند.
بیش از یک دهه است که کارشناسان مختلف توصیه می کنند، مدیران شهری از طریق دریافت مالیات سالیانه از املاک مسکونی، درآمد خود را به دست آورند. همچنین اخذ مالیات از چند خانه ای ها نیز یک منبع درآمد ثابت برای شهر است.

دیروز جلسه ای در رابطه با همین موضوع در شورای شهر تهران برگزار شد و جزئیات لایحه عوارض ساختمانی سال آینده بررسی شد. در این جلسه، مهدی چمران اعلام کرد که به پیشنهاد شهرداری، تخفیف ۵۰ درصدی عوارض ساخت و ساز همچنان برای بافت فرسوده برقرار است. البته با این تبصره که تخفیف ۵۰ درصدی برای بافت فرسوده شمال شهر تهران باشد. نواحی جنوبی پایتخت می توانند از تخفیف ۱۰۰ درصدی عوارض ساخت بهره ببرند.

مهدی چمران تاکید کرد که این پیشنهاد از سوی شورای شهر تهران بوده و هدف اصلی اش، حفظ عدالت است.
بارها از سوی کارشناسان اعلام شد که برای افزایش ساخت و ساز، نباید عوارض ساختمانی سنگین دریافت شود. نباید سازندگان را از ساخت مسکن ناامید کرد. بهتر است درآمد شهرداری به سوی اخذ عوارض سالانه برود. این موضوع، علاوه بر ایجاد درآمد پایدار برای اداره شهر، منجر به افزایش ساخت و ساز می شود.

رئیس شورای شهر ضمن تاکید بر این مسئله خاطرنشان کرد:

شرایط دریافت مالیات در کشور ما برعکس کل دنیاست. وقتی کسی می خواهد ساختمانی بسازد، باید در همان ابتدا به شهرداری، بیمه، نظام مهندسی، سازمان مالیات و دیگر بخش ها پول بدهد که همین موضوع سبب کاهش ساخت و ساز می شود. تلاش بر این بود که عوارض را در حد معمول، پایدار کرد.

وی اعلام کرد که در بافت های فرسوده برای یک طبقه تشویقی، عوارض دریافت می شد که حالا این عوارض حذف شده است. چرا که مدیران شهری به دنبال ارائه تخفیف و تشویق بوده اند. به همین دلیل عوارض طبقه چهارم در بافت های فرسوده حذف شد.
لایحه عوارض ساختمانی به همراه برخی اصلاحات به تصویب رسید. بر اساس لایحه جدید، نرخ عوارض ساختمانی سال آینده ۱۹ درصد رشد کرده است.

در جلسه ی دیروز شورای شهر، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز حضور داشت و به شرح جزئیات درآمد شهرداری از عوارض ساختمانی پرداخت. مهدی عباسی اعلام کرد که عوارض شهرداری به گونه ای طراحی شده که درآمد حاصل از هر متر مربع تراکم مازاد، حداقل ۱۵ برابر تراکم طرح تفصیلی است. این در حالیست که مصوبات کمیسیون ماده ۵، این عدد از ۳۰ به ۵۰ برابر رسیده است.
این مقام مسئول تاکید کرد که چنین موضوعی منجر به ایجاد دور باطل افزایش قیمت ها می شود. شهرداری مجبور است که برای درآمدهای خود و ایجاد زیرساخت های زندگی در شهر، درآمد خود را از این راه به دست آورد اما از سوی دیگر، این راه کسب درآمد، زندگی را برای شهروندان سخت تر می کند.

البته بر اساس گفته های مهدی عباسی، اثرگذاری عوارض ساختمانی بر قیمت تمام شده مسکن چندان بالا نیست. اما سوال اصلی اینجاست که با وجود چنین پدیده هایی در درآمد شهرداری، چگونه می توان این وضعیت را کنترل کرد؟ به نحوی که هم درآمد شهرداری تامین گردد، هم از فروش تراکم اضافه جلوگیری شود؟
متاسفانه از آنجایی که تراکم فروشی یکی از اصلی ترین منابع درآمدی شهرداری است، نمی توان وضعیت را بهبود داد. در این میان، واسطه گران هم خلاءهای موجود را شناسایی می کنند تا در نهایت تراکم مازاد را به نفع خود مصادره کرده و سودهای کلانی ببرند.
تنها راهکار موجود این است که منابع درآمدی شهرداری تغییر کند.

دیدگاه ها غیرفعال است