نرخ عوارض ساختمانی در محله های مختلف تهران

نرخ عوارض ساختمانی در محله های مختلف تهران

یکی از اصلی ترین چالش های مدیریت شهری در سال پیش رو، تعیین عوارض ساخت مسکن در تهران است. جلسه هفته ی گذشته که به همین منظور برگزار شده بود، بعد از گفتگوهای فراوان بی نتیجه ماند و حالا قرار شده که در جلسات بعدی تکلیف این موضوع روشن شود.

به گزارش پرشین سازه ، لایحه عوارض ساختمانی در حالی به دست اعضای شورای شهر تهران رسیده که علاوه بر تعیین این عوارض؛ نکات دیگری مثل ارزش افزوده ناشی از اجرای طرح های توسعه شهری و بهای خدمات حوزه شهرسازی و ارزش معاملاتی موضوع تبصره ۱۱ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری تهران در سال بعد نیز، به تصمیم گیری احتیاح دارند که قرار شده در جلسه بعدی شورا، نسبت به آنها رسیدگی شود.

یکی از چالش های بزرگی که در خصوص عوارض ساختمانی وجود دارد، پیچیدگی فرمول محاسبه ی آن است. رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران با تاکید بر همین موضوع، خاطرنشان ساخت که باید فرمول این عوارض ساده سازی شود.
این مقام مسئول به پیشنهاد شهرداری در خصوص تعیین فرمول این لایحه اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که شهرداری پیشنهاد داده که در سال بعد، عوارض ساختمانی در تهران ۴۴ درصد افزایش داشته باشد. اما این لایحه برگشت داده شد و به ۲۷ درصد رسید.
عباسی تاکید کرد که با اطلاعات کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران و اقداماتی که صورت گرفته، نرخ عوارض ساختمانی به ۲۰ درصد رسیده است.

ناگفته نماند که در این میان، مشوق های زیادی برای سازندگان در نظر گرفته شده است. مثلا سازندگانی که در بافت فرسوده اقدام به ساخت و ساز می کنند، می توانند از تخفیف ۵۰ درصدی شهرداری در عوارض ساختمانی بهره مند شوند.
این مشوق باعث شده که نرخ ساخت و ساز در بافت فرسوده بالاتر برود و طرح های مشارکت در ساخت، رونق بگیرند.
بر اساس گفته های رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران، نرخ تخفیف عوارض ساختمانی در سال آینده نیز ۵۰ درصد باقی می ماند. تنها چیزی که هنوز مشخص نشده، نرخ نظارت فنی است که پیشنهاد شورا بر این بوده که همان عدد سال قبلی باقی بماند.

این مقام مسئول در بخش دیگری از حرف های خود تاکید کرد که با چارچوبی که در حال حاضر تدوین شده، دیگر امکان دور زدن قانون وجود ندارد. در چارچوب های قبلی، امکان تفسیرهای متعدد از قانون وجود داشت و همین موضوع، بسترساز تخلفات مختلف می شد.
در این میان، رئیس شورای شهر تهران نیز به اقدامات مختلفی که در راستای تعیین عوارض ساختمانی صورت گرفته اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که در سال بعد، تعادل خوبی در اخذ عوارض ساختمانی رعایت شده است.
مهدی چمران می گوید که در سال گذشته، نرخ عوارض محله های جنوبی تهران کم بود. این در حالیست که ساختمان سازان شمال پایتخت، مجبور بودند عوارض زیادتری پرداخت کنند. در سال بعد، بالانس بیشتری میان عوارض ساختمانی شمال و جنوب پایتخت برقرار خواهد شد.

معاون شهرسازی شهرداری تهران در تایید سخنان رئیس شورای شهر پایتخت اعلام کرد که عوارض ساختمانی تهران نرخ مشخصی نداشت و قاعده ی مشخصی برای آن تعریف نشده بود. حتی در برخی مواقع شاهد بودیم که نرخ عوارض ساختمانی شهرهایی مثل مشهد و تبریز از تهران بیشتر بود.
حمیدرضا صارمی تصریح کرد که نگرانی های دولت از بابت افزایش عوارض ساختمانی به جاست. اما بهتر است به تعهدات خود در قبال پرداخت یارانه های عوارض ساخت مسکن در بافت فرسوده عمل کند.

بر اساس تعهدات دولت، قرار بود که مابه‌التفاوت تخفیف هایی که شهرداری به سازندگان بافت فرسوده ارائه می کند، توسط دولت پرداخت شود. اما به نظر می آید که تا به امروز، خبری از پرداخت این مبالغ نیست.
بر اساس گفته های معاون شهرسازی شهرداری تهران، در حال حاضر مبلغ عوارض ساختمانی تهران، حدود ۱ درصد قیمت تمام شده مسکن است.

بخش بزرگی از درآمدهای شهرداری از محل عوارض ساختمانی به دست می آید. دولت برای رونق یافتن ساخت مسکن در محله های فرسوده، تخفیف هایی را از جیب شهرداری ارائه کرد. حالا یکی از اصلی ترین دلایل شهرداری برای افزایش نرخ عوارض ساختمانی، همین موضوع است.
ارائه تخفیف برای سازندگان بافت های فرسوده یکی از اقدامات مثبت سال گذشته بود. اما دولت برای تداوم این اقدام مثبت، باید فکری به حال تعهدات خود بکند و هرچه سریع تر در راستای اجرای آنها اقدام نماید. در غیر این صورت با افزایش مجدد نرخ عوارض ساختمانی، بسیاری از سازندگان این بازار را ترک کرده و سرمایه های خود را در جای دیگری به جریان می اندازند.

دیدگاه ها غیرفعال است