مالیات ستانی از واحدهای لوکس در سال ۱۴۰۳

مالیات ستانی از واحدهای لوکس در سال 1403

مالیات بر واحدهای لوکس و خالی، یکی از اصلی ترین طرح هایی است که مجلس برای کنترل بازار مسکن پیگیری می کند. بعد از گذشت ۳ سال از تصویب این قانون، هنوز هم این مالیات، نتوانسته منبع درآمد خوبی برای دولت شود. اما برای سال آینده، مالیات ۲ در هزار برای خانه های لوکس بیش از ۳۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

به گزارش پرشین سازه ، دولت سیزدهم عزم جدی برای دریافت مالیات از همه دارد و در این میان، لوکس نشینان نیز از مالیات ستانی عادلانه گریزی ندارند. در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، مالیات ۲ در هزار برای این مالکان در نظر گرفته شده است. این بخش از لایحه بودجه سال آینده که به مالیات بر خانه های لوکس اشاره دارد نیز توسط نمایندگان مجلس تصویب شد.

این لایحه چنین می گوید که تمام زمین هایی که فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی هستند، واحدهای اداری و تجاری، باغ ویلاهای مجاز با احتساب عرصه و اعیان و واحدهای مسکونی با ارزش بیش از ۳۵ میلیارد تومان، مشمول مالیات ۲ در هزار ارزش اصلی ملک می شوند.
لازم به ذکر است ویلاها و واحدهای مسکونی در حال ساخت مشمول این مالیات نمی شوند. همچنین تمام کسانی که مشغول ساخت باغ ویلاهای غیرمجاز هستند، باید بدانند که اگر تا زمان دریافت پروانه ساخت یا اجرای حکم کمیسیون موضوع ماده ۳ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها که در سال ۷۴ تصویب شده و با اصلاحات بعدی و کمیسیون های ماده ۹۹ یا ۱۰۰ قانون شهرداری اقدام به ساخت و ساز کنند، مشمول جریمه ای معادل دو برابر مالیات باغ ویلاهای مجاز خواهند شد.

بزرگ ترین تغییری که در مالیات ستانی از خانه های لوکس در سال آینده به وجود آمده، افزایش قیمت خانه های لوکس است. در سال جاری، خانه هایی با ارزش بیش از ۲۰ میلیارد تومان به عنوان خانه های لوکس در نظر گرفته می شدند. اما برای سال آینده، این عدد به ۳۵ میلیارد تومان رسیده است.
در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ این مبالغ به ترتیب ۱۰ میلیارد و ۱۵ میلیارد تومان بود. با بررسی همین تغییر جزئی نیز می توان به افزایش قیمت مسکن در طی دو سال اخیر پی برد. به نحوی که حالا کار به جایی رسیده که خانه های زیر ۳۵ میلیارد تومان ممکن است لزوما لوکس محسوب نشوند.

قانون مالیات بر واحدهای لوکس با آغاز دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰ کلید خورد. این دولت اصرار داشت که با این مالیات ها بتواند عدالت اجتماعی در مالیات ستانی ایجاد کند. از همان سال تا به امروز نیز در پی شناسایی این واحدها و دریافت مالیات از آن ها بوده است. البته نمی توان اعلام کرد که در طی این دو سال، موفقیت بزرگی در این راستا به وجود آمده چرا که این مالیات تا مدت ها به خاطر جمع آوری اطلاعات، عملاً درآمدی برای دولت نداشت.
از آن زمان تا به امروز، سازمان امور مالیاتی کشور مشغول شناسایی خانه های لوکس است. در این میان، تعدادی پیامک نیز از سوی سازمان به مالکان این واحدهای لوکس ارسال شده است و طرح مزبور با جدیت دنبال می شود.
البته طبق انتظاری که وجود داشت، لوکس نشینان و مالکان این واحدهای باارزش و گرانقیمت، چندان از وضعیت به وجود آمده راضی نیستند و بسیاری از آنها نسبت به پیامک سازمان اعتراض داشتند.

در سال ۱۴۰۲، نزدیک به ۱۱۰ هزار واحد لوکس فقط در شهر تهران شناسایی شد. شرکت های دانش بنیان نیز در این شناسایی، همکاری زیادی داشتند و ارسال پیامک به مالکان این واحدها نیز به کمک این شرکت ها صورت گرفته است.
سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که با توجه به استانداردهای موجود، ۴۳ هزار خانه لوکس در کل کشور شناسایی شده است. مالکان این واحدها باید مبلغ ۳۹۰ میلیارد تومان برای مالیات سال ۱۴۰۰ و ۱۱۰۰ میلیارد تومان برای مالیات سال ۱۴۰۱ پرداخت کنند.
سازمان امور مالیاتی به مالکان این واحدهای لوکس هشدار داده که در صورت عدم پرداخت به موقع مالیات خود، مشمول جریمه می شوند و علاوه بر این، فرآیند وصول مالیات از طریق سازمان امور مالیاتی و به شکل قانونی انجام می شود.
در گام اول، تمام واحدهای لوکسی که مالیات خود را پرداخت نکرده اند، ممنوع المعامله خواهند شد. همچنین در صورتی که عملیات اجرایی پرداخت مالیات آغاز شود اما پرداخت به موقع صورت نگیرد، دولت دست به کار شده و از طریق مزایده اموال، نسبت به وصول حقوق خود اقدام خواهد کرد.
به نظر می آید که این اولتیماتوم دولت به دارندگان واحدهای لوکس کاملا جدیست.

دیدگاه ها غیرفعال است