شناسایی خانه های لوکس; ۱۱۴ هزار واحد

شناسایی خانه های لوکس; 114 هزار واحد

یکی از طرح هایی که دولت برای کنترل بازار مسکن در پیش گرفته بود، اخذ مالیات بر خانه های خالی و لوکس بود. حالا مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی می گوید که ۱۱۴ هزار واحد مسکونی مجلل و لوکس در سال ۱۴۰۲ شناسایی شده و برای مالکان این واحدها، پیامک مالیات ارسال شده است.

به گزارش پرشین سازه ، این واحدهای لوکس که بیشترشان در شمال پایتخت واقع شده اند، با افزایش قیمت مسکن، ارزش سرسام آوری پیدا کردند و سود زیادی را نصیب مالکشان نمودند.

مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی، اعلام کرد که محاسبه مالیات این واحدهای لوکس انجام شده و مالیات این واحدها در سال ۱۴۰۰، ۳۹۰ میلیارد تومان و برای سال ۱۴۰۱، ۱۱۰۰ میلیارد تومان تخمین زده شده است.
شاهین مستوفی تاکید کرد که در صورت وصول این مالیات ها، گزارش های آن به اطلاع مردم خواهد رسید.
این مقام مسئول در ادامه به شرح جزئیات بیشتری در خصوص این واحدهای لوکس پرداخت و اعلام کرد:

برای سال ۱۴۰۰، دوازده هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی لوکس و گران قیمت به سازمان امور مالیاتی معرفی شد. تعداد این واحدها در سال ۱۴۰۱ به ۴۰ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی رسید.

وی تاکید کرد که در سال ۱۴۰۰، این مالیات مشمول خانه هایی می شد که بیش از ۱۰ میلیارد تومان قیمت داشتند. برای سال ۱۴۰۱، این مبلغ به ۱۵ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و حالا در سال ۱۴۰۲، تنها خانه هایی مشمول این مالیات می شوند که بیش از ۲۰ میلیارد تومان قیمت دارند.

شاهین مستوفی تصریح کرد که اطلاعات مربوط به سال ۱۴۰۲ هنوز تکمیل نشده است. اطلاعات کنونی هم با همکاری یک شرکت دانش بنیان و با اتکاء به پایگاه های داده ای سازمان امور مالیاتی به دست آمده است. این شرکت دانش بنیان، با استفاده از هوش مصنوعی قادر به شناسایی بخشی از املاک گران قیمت شده است.

تا به امروز، سازمان امور مالیاتی نزدیک به ۱۱۴ هزار واحد مسکونی گران قیمت را شناسایی کرده و امیدواری بر این است که تا پایان سال، این عدد افزایش پیدا کند.
مستوفی در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که بعد از محاسبه مالیات، عدد نهایی از طریق پیامک به مالکان اطلاع داده می شود. همچنین افکار عمومی و مردم نیز می توانند از طریق مراجع مربوطه و رسانه ها، پیگیر این اعداد و ارقام باشند.

برخی از مالکان می گویند که سال هاست در خانه ی خود سکونت داشته اند و با تغییر نرخ مسکن، مشمول مالیات شده اند. شاهین مستوفی در پاسخ به این مسئله، تاکید کرد که قانون مزبور مشمول چنین کسانی نمی شود. کسانی که ۱۰ سال در یک واحد مسکونی گران قیمت ساکن بوده اند و فقط یک ملک مسکونی دارند، مشمول این مالیات نخواهند شد.

به این ترتیب تمام کسانی که قبلا خانه ای خریده اند و بیش از ۱۰ سال است که در آن زندگی می کنند، نباید نگران قانون مالیات بر خانه های لوکس باشند.
مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی خاطرنشان ساخت که تمام برگه های مالیاتی بر اساس سند و مدرک صادر می شوند. مثلا در صورتی که برگه مالیات برای کسانی صادر شود که مالک یک ملک گران قیمت نیست، طبیعتاً اعتراض وی مقبول خواهد بود و از مراجع دادرسی قابل پیگیری است.

این مقام مسئول تاکید کرد که با توجه به شرایط حساس این قانون، تلاش سازمان بر این بوده که تمام استعلامات لازم انجام شود و ضوابط مورد نیاز در خصوص تشخیص خانه های لوکس، لحاظ شود.
تمام کسانی که می خواهند شرایط ملک خود را بررسی کنند، می توانند به سایت سازمان امور مالیاتی مراجعه کنند. همچنین این نوع مالیات، مانند دیگر مالیات ها از طریق پیامک به مشمولان اطلاع داده می شود.
مشمولان می توانند از طریق سایت سازمان، اقدام به پرداخت مالیات خود نمایند.

قانون بودجه سال ۱۴۰۲ مشخص کرده که تمام زمین هایی که کاربری مسکونی، اداری و تجاری دارند و یا باغ ویلاهای مجاز و خانه های لوکس محسوب می شوند و ارزششان بیش از ۲۰ میلیارد تومان است، علاوه بر مالیات بر خانه های لوکس، باید مالیاتی به اندازه ی دو در هزار نیز پرداخت کنند.
امیدواری بر این است که با توجه به شرایط موجود و سختگیری هایی که در خصوص مالیات املاک صورت می گیرد، به زودی شاهد کنترل بازار مسکن و قیمت های آن باشیم.
البته تا به امروز که نزدیک به ۳ سال از تصویب قانون مالیات بر خانه های خالی و لوکس می گذرد، هنوز هم خبری از درآمدزایی یا کنترل بازار مسکن نیست.

دیدگاه ها غیرفعال است