رونق بازار مسکن تهران با افزایش قیمت دلار

رونق بازار مسکن تهران با افزایش قیمت دلار

با افزایش قیمت دلار در این روزها، قیمت مسکن نیز افزایش پیدا کرد و به نظر می آید که بعد از یک رکود ۱ ساله، در حال خروج از رکود است.

به گزارش پرشین سازه ، دلار در هفته های اخیر، رفتار متفاوتی از خود نشان داده و باعث شده که بازار معاملات مسکن تهران از خواب زمستانی خارج شود. گرچه تغییر قیمت دلار همیشه روی بازار مسکن نیز اثر گذاشته اما به نظر می رسد که این بار، این اثرگذاری فرق های عمده ای دارد.

با افزایش ۸ درصدی نرخ دلار در قیاس با آذرماه، تعداد تماس های متقاضیان مسکن به واسطه های بازار بیشتر شده است.
اما نکته اینجاست که بیشتر این متقاضیان به دنبال خریدهای سرمایه ای نیستند. بلکه متقاضیانی هستند که به دنبال تبدیل آپارتمان های خود به احسن هستند. از سوی دیگر، به نظر می آید که مالکان نیز با شرایط فعلی کنار آمده اند و حاضر شده اند ملک خود را با قیمت قبلی ارائه کنند.

در واقع انتظار می رفت که با افزایش قیمت دلار، نرخ مسکن نیز بالاتر برود اما گرچه این اتفاق رخ نداد اما توانست بازار مسکن را تا حدی از رکود خارج کند. به نظر می رسد که قیمت مسکن به قدری بالا رفته بود که دیگر توان افزایش قیمت دیگری نداشت.
در حال حاضر، قیمت دلاری مسکن تهران به متری ۱۵۰۰ دلار رسیده است. این مبلغ؛ رکوردی تاریخی است که نشان از وخامت اوضاع مسکن می دهد. از ابتدای سال ۹۷ که جهش قیمت ها شروع شد، نرخ دلار ۱۳ برابر شده اما قیمت مسکن با رشد ۱۸ برابر مواجه بوده است. به همین دلیل است که امروزه، واکنش بازار مسکن نسبت به افزایش قیمت دلار، فرق زیادی با گذشته کرده است.

بازار مسکن تکان خورد؟!

از همان روزی که نرخ دلار در سال ۹۷ دچار نوسان شد، شاهد افزایش چشمگیر قیمت مسکن نیز بودیم و قیمت ها دچار جهش ناگهانی شد. از همان روز معلوم شد که دلار، بازیگر مهمی در بازار مسکن است.
در این چند ماه که نرخ دلار ثابت بود، شاهد ثبات بازار مسکن بودیم. اما با افزایش قیمت دلار در هفته های اخیر، دوباره ثابت شد که قیمت این شاخص بر بازار ملک و املاک، اثر زیادی می گذارد.

در طی همین یک هفته ی گذشته، بازار مسکن تغییر وضعیت داده و به نظر می آید که از رکود سنگینی که درگیرش بود، خارج شده است. به نظر می آید که برخی از خریداران مردد، دوباره به بازار برگشته اند و تقاضای خرید بیشتر شده است.
خیلی از این معامله گران از تابستان امسال، منتظر بهبود وضعیت بودند تا بتوانند وارد بازار شوند. در واقع خرید مسکن توسط این افراد، چند ماهی بود که به تعویق افتاده بود. این متقاضیان به طور دائم بازار مسکن را رصد می کردند و با اولین تغییری که در طی هفته های اخیر رخ داد، فوراً وارد بازار شدند و خریدهای خود را انجام دادند.

در واقع رونقی که امروزه در بازار مسکن می بینیم، حاصل ورود همین متقاضیان به بازار مسکن است.
شارژ ارزی مسکن انجام شده و همین موضوع، معاملات مسکن را افزایش داده است. واسطه های بازار می گویند که بیشتر متقاضیان مسکن در این روزها، متقاضیان مصرفی هستند و بیشترین تقاضا در محله های محبوب و مصرفی تهران است.
افزایش قیمت دلار خیلی از متقاضیان مسکن را نگران کرد که مبادا قیمت مسکن نیز با سرعت بالایی افزایش پیدا کند. به خصوص با توجه به این نکته که بازار اجاره دستخوش تغییر شده و مشخصاً حال و هوای آخر سال را به خود گرفته است.

اما واقعیت اینجاست که قیمت مسکن به قدری بالا رفته که بعید است با چند درصد افزایش قیمت دلار، شاهد افزایش قیمت مسکن باشیم. در نتیجه تنها اتفاقی که با ورود متقاضیان مسکن به بازار رخ داد، رونق معاملات بود. پدیده ای که خیلی از بنگاه داران و واسطه گران منتظرش بودند.

در برخی از محله های مصرفی تهران که نرخ معاملات مسکن صفر بود، حالا شاهد افزایش معاملات هستیم و در طی هفته، چند قرارداد فروش مسکن منعقد می شود. آمارهای واسطه گران و بنگاه داران نیز بر همین موضوع تاکید دارد. بسیاری از آنها با خوشحالی خبر از رونق بازار مسکن می دهند و می گویند که در هفته جاری، حداقل چهار یا پنج قرارداد فروش امضا کرده اند.
به نظر می آید که بعد از مدت ها انتظار، بازار مسکن دوباره رنگ رونق را به خود دیده است. البته باید در انتظار آغاز سال جدید باقی بمانیم و ببینیم که شروع سال جدید، چگونه بر بازار مسکن اثر می گذارد.

دیدگاه ها غیرفعال است