اجاره مسکن دلاری در تهران

اجاره مسکن دلاری در تهران

مدت هاست که موضوع اجاره مسکن به شکل دلاری در نقاط شمالی تهران، باب شده است. خیلی از مستاجران لوکس نشین به جای پرداخت ریال، دلار می پردازند و به نظر می رسد که این مسئله به خاطر درخواست مالکان باشد. اما سوال اینجاست که مبالغ این اجاره ها چند دلار می شود؟!

به گزارش پرشین سازه ، تا پیش از این که قیمت دلار تا به این حد رشد پیدا کند و ناگهان چندین برابر شود، پرداخت اجاره بها به دلار، مخصوص مسافران و دیپلمات های خارجی بود. مدلی که مورد پذیرش هر دو طرف قرارداد نیز واقع می شد.

اما در حال حاضر، می بینیم که برخی از مالکان واحدهای لوکس شمال تهران، به جای ریال، تقاضای اجاره مسکن دلاری دارند. گرچه این موضوع از سمت مالکان قابل باور است، اما عجیب اینجاست که خیلی از مستاجران نیز این مدل پرداخت را قبول کرده اند و هر روز بر تعداد این مستاجران افزوده می شود.

بیشتر مالکانی که اجاره دلاری می گیرند، خودشان ساکن خارج از ایران هستند و دریافت اجاره بهای ریالی، دیگر برایشان به صرفه نیست و احتمالا هزینه های زندگی خود در خارج را از طریق اجاره واحدهای خود در ایران به دست می آورند.
اما سوال اینجاست که وضعیت این آپارتمان های دلاری چقدر وخیم شده؟ آیا رواج زیادی پیدا کرده اند؟!
در حال حاضر بیشتر این واحدها در شمال تهران عرضه می شوند. مثلا یک واحد ۲۲۰ متری در خیابان فرشته، با ودیعه ای به مبلغ ۱ میلیارد تومان و ماهانه ۱ هزار دلار اجاره شده است. این آپارتمان دارای امکاناتی همچون سالن اجتماعات، لابی، انبار، پارکینگ، استخر، سونا و جکوری است.

گفته می شود که صاحبخانه ی ملک مزبور در ایران زندگی نمی کند و ساکن آمریکاست. نکته ی جالب توجه اینجاست که مستاجر این ملک باور دارد که موجر، قیمت خانه ی خود را منصفانه تعیین کرده و می توانست به راحتی قیمت بیشتری طلب کند.
یک مورد دیگر نیز در میان واحدهای این چنینی وجود دارد که ۳۰۰ متر است و در محله زعفرانیه واقع شده. مستاجر ماهانه ۲ هزار دلار اجاره بها می پردازد. در صورتی که این عدد را به ریال تبدیل کنیم، مستاجر این ملک ماهی ۱۰۰ میلیون تومان اجاره می دهد.

نظر مشاوران املاک چیست؟!

سوالی که با شنیدن اخبار مربوط به این واحدها مطرح می شود، این است که مشاوران املاک چگونه این قراردادها را ثبت می کنند؟ آیا ثبت رسمی آن ها ممکن است؟
از نگاه اتحادیه مشاوران املاک تهران، گرچه این موضوع در بازار ملک تهران وجود دارد اما ثبت رسمی آن ها ممکن نیست.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک می گوید که توافقات خارج از دفتر مشاوره املاک میان مستاجر و مالک صورت می گیرد که مشاوران در آن دخیل نیستند. البته این موضوع به کل مالکان قابل تسری نیست.
داوود بیگی نژاد تاکید کرد که مشاوران املاک صرفا قادر به ثبت رسمی توافقاتی هستند که به شکل ریالی منعقد می شوند. بر اساس ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن، افرادی که به دفاتر املاک مراجعه می کنند و قراردادی در آنجا ثبت می شود، باید کد رهگیری خود را از سامانه ی مربوطه دریافت کنند.

مبالغ موجود در سامانه، ثابت هستند و مشاور املاک قادر به تغییر آنها نیست. مثلا نمی تواند ریال را به دلار تغییر بدهد. بنابراین می توان اعلام کرد که تمام قراردادهای دلاری، خارج از محدوده ی بنگاه انجام می شود و به شکل توافق میان مستاجر و مالک می باشد.

جستجوی کوتاهی در میان مشاوران املاک تهران نشان می دهد که آنها هم از این قضیه باخبر هستند و می دانند که توافقات دلاری میان دو طرف قرارداد اجاره مسکن وجود دارد. یکی از آن ها می گوید که تا قبل از این، دیپلمات ها و مسافران خارجی، تنها مشتریان این واحدهای اجاره ای بودند. اما حالا تاجران و دیپلمات ها کمتر به ایران می آیند و گردشگری هم رونق چندانی ندارند.

بنابراین زیرساختی برای اجاره واحدهای مسکونی به شکل دلاری، وجود ندارد. اما به هرحال، برخی از مالکان این کار را انجام می دهند و مشاوران املاک در این حوزه، دخالتی ندارند.
وی همچنین اعلام کرد که میزان کمیسیون مشاور در قراردادهای اجاره، نصف مبلغ اجاره یا به اندازه ی ۱۵ روز اجاره است. فرقی نمی کند که این مبلغ به شکل دلاری دریافت شود یا ریالی!
اجاره بهای دلاری هنوز فراگیر نشده اما در صورتیکه جلوی آن گرفته نشود، ممکن است به یک عرف جدید در بازار اجاره بهای مسکن تبدیل شود و مشکلات را چند برابر کند.

دیدگاه ها غیرفعال است