مشاوران املاک درجه بندی می شوند

مشاوران املاک درجه بندی می شوند

به نظر بسیاری از مسئولین و کارشناسان بازار مسکن، یکی از دلایل اصلی گرانی های این بازار به دلیل اختلالی است که برخی از مشاورین املاک در قیمت ها ایجاد می کنند. بعد از پلمپ چندین هزار بنگاه متخلف املاک، حالا خبر می رسد که بر اساس تصمیمات کشوری، قرار است که تمام مشاوران املاک درجه بندی شوند.

به گزارش پرشین سازه ، یک کارگاه سه روزه به نام قراردادنویسی و چالش های مالیاتی به همت جهاد دانشگاهی استان خراسان شمالی و اتحادیه مشاوران املاک شهرستان بجنورد برگزار شد. در این کارگاه، اعضای اتحادیه مشاوران املاک بجنورد نیز حضور داشتند.

رئیس اتاق اصناف استان خراسان شمالی اعلام کرد که بنا بر تصمیم شورای عالی مسکن، قرار است این درجه بندی به زودی انجام شود.

مهدی امیدوار خاطرنشان ساخت که این درجه بندی کمک می کند تا هر یک از بنگاه داران و مشاوران املاک بر اساس کارایی و آموزش هایی که دیده اند، کمیسیون دریافت کنند.

به عبارت دیگر، درجه بندی مشاوران املاک باعث می شود که مشاوران معتمد، کارآزموده و باسواد، بتوانند نرخ متفاوت تری برای خدمات خود دریافت کنند.

بر اساس گفته های مهدی امیدوار، این درجه بندی برای کل صنف در تمام کشور اجرا می شود و طبیعتا شهر بجنورد و استان خراسان شمالی نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

وی در بخش دیگری از توضیحات خود، خاطرنشان ساخت که مشاوران املاک با توجه به این درجه بندی ها، باید بیشتر از گذشته به دنبال گذراندن دوره های آموزشی باشند.

این مقام مسئول در اتاق اصناف بجنورد اعلام کرد:

صنف مشاوران املاک، کارکنان زیادی دارد اما خیلی از آن ها، اصلا نسبت به حق و حقوق خود آشنایی ندارند. به همین دلیل، بعضا مشاوره های غلطی دریافت می کنند و دچار ضرر و زیان می شوند.

وی تاکید کرد که برای جلوگیری از وقوع این اتفاقات، باید دوره های آموزشی بیشتری برای اعضای اتحادیه برگزار شود.

یکی از مشکلات اصلی بنگاه داران و اعضای اتحادیه مشاوران املاک این است که نمی دانند چگونه باید اظهارنامه های مالیاتی خود را ارسال کنند. مثلا دیده شده که خیلی از مشاوران، اظهارنامه های خود را به کسانی می سپارند که اطلاعات دقیقی از ساز و کار مالیاتی ندارند. به همین دلیل ناچار می شوند که مالیات بیشتری پرداخت کرده و دچار زیان می شوند.

برگزاری چند دوره ی آموزشی یا استفاده از نیروهایی که درون خود اتحادیه هستند، باعث می شود که سطح آگاهی مشاوران املاک نسبت به این موضوعات بالاتر برود و کمتر ضرر کنند.

این دوره ها باید در سرفصل هایی مثل تامین اجتماعی، دارایی، تعزیرات حکومتی، بیمه و قرارداد نویسی باشد. اعضای این صنف باید نسبت به این حوزه ها، آپدیت و به روز باشند. اتاق اصناف نیز لازم است دغدغه ی آموزش اعضای خود را داشته باشند تا کمتر شاهد اشتباه و خطا باشیم.

مهدی امیدوار همچنین به موضوع تخلفات بنگاه داران و مشاوران املاک نیز اشاره کرد و تاکید داشت که باید دقت بیشتری در نحوه ی ثبت و عقد قراردادها صورت بگیرد.

بر اساس مصوبه ی سران سه قوه، جرائم تعزیرات حکومتی ۱۰ برابر شده است. یعنی اگر در عقد قرارداد، ۲ میلیون تومان تخلف روی دهد، باید ۲۰ میلیون تومان جریمه پرداخت شود که به هیچ وجه، قابل بخشش نیست.

رئیس اتاق اصناف تاکید کرد که با توجه به شرایط موجود، باید شفافیت کامل در قراردادها لحاظ شود. مشاوران املاک نیز باید کاملا آموزش ببینند تا از چنین تخلفاتی، خواسته یا ناخواسته روی ندهد.

در راستای شفافیت صورت های مالی، مودیان مالیاتی باید بدانند که در اظهارنامه های جدید، حساب های اعضای خانواده، کارت به کارت ها و دستگاه های پوز نیز بررسی خواهد شد. بنابراین بهتر است از همان ابتدا، اظهارنامه ها به درستی و با دقت پُر شود تا مشمول جریمه نگردند.

سازمان امور مالیاتی، با راه اندازی سامانه مودیان تلاش کرده تا شفافیت های مالی تمام صنوف را افزایش دهد. صنف مشاوران املاک نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

بر اساس گفته های مهدی امیدوار، عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران، اتحادیه مشاوران املاک از جمله اتحادیه هایی است که بیشترین تراکنش مالی را در کشور دارد. به همین دلیل حساسیت های مالیاتی روی این صنف بسیار بالاست و باید قوانین مالیاتی به بهترین شکل اجرا شوند.

به طور کلی، با درجه بندی مشاورین املاک، عملکرد این صنف شفاف تر می شود و می توان از ظهور برخی از مشاورین املاک فاقد مجوز جلوگیری به عمل آورد. مشاورینی که اختلال در بازار ملک ایجاد می کنند اما حساب اعمال و رفتار آن ها، به پای تمام مشاوران گذاشته می شود.

دیدگاه ها غیرفعال است