مشاوران املاک برای ارتزاق، قیمت مسکن را بالاتر می برند

مشاوران املاک برای ارتزاق، قیمت مسکن را بالاتر می برند

درست است که بازار مسکن معضلات زیادی دارد اما هیچ یک از این مسائل به اندازه ی معاملات صورت به آن آسیب نزده اند.

به گزارش پرشین سازه ، نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک ضمن تایید معاملات صوری در بازار مسکن، تاکید کرد که نباید با نیاز مردم شوخی کرد. بازار مسکن جای شوخی نیست.

داوود بیگی نژاد، نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک خاطرنشان ساخت که تعداد دفاتر صنفی املاک در تهران زیاد است و فقط در هر یک از مناطق ۴ و ۵، حدود ۱۳۰۰ مشاور املاک فعالیت می کنند.

بیگی نژاد به نکته ی دردناک دیگری نیز اشاره کرد و یادآور شد که در حال حاضر به جز معاملات صوری، معامله ی دیگری در بازار مسکن نداریم.

این مقام مسئول خاطرنشان ساخت که از دیدگاه محاکم کشور، هر موضوعی که در نهایت به قرارداد منجر شود، به معنای شکل گیری یک معامله است.

بیگی نژاد در بخش دیگری از صحبت های خود به وضعیت مشاوران املاک اشاره کرد و تصریح کرد:

تا سال ۹۲، حدود صنفی در خصوص بخش مشاوران املاک داشتیم. به این معنی که موانعی وجود داشت که از رشد قارچ گونه ی مشاوران املاک جلوگیری می شد. به طور کلی، ۱۰ سال پیش حدود ۲ هزار بنگاه معاملات املاک در تهران داشتیم.

وی تاکید داشت که این عدد برای شهری مثل تهران مناسب بود. همچنین عملکرد این مشاوران به گونه ای بود که معاملات مسکن مردم را جهت دار می کردند و خودشان اقدام به ایجاد معامله نمی کردند.

در نهایت، تعداد مشاوران املاک با تعداد معاملاتی که در بازار شکل می گرفت، تناسب خوبی داشت. اتفاقاتی که در بازار مسکن و ملک رخ می داد هم به شکل آهسته و تدریجی بود. همه از این شکل بازار مسکن راضی بودند و مشاوران هم از همین مسیر، ارتزاق می کردند.

داوود بیگی نژاد می گوید که برداشتن موانعی که بر سر راه ایجاد این واحدهای صنفی وجود داشت، منجر به ورود بی رویه ی افراد به این مجموعه شد. خیلی زود شاهد بودیم که دفاتر املاک بیشتر شدند و کار را به جایی رساندند که فقط در ۲ منطقه از تهران بیش از ۲۶۰۰ واحد صنفی وجود دارد.

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک می گوید که یکی از دلایل اصلی دولت برای برداشتن این موانع، ایجاد اشتغال بوده است. اما واقعیت این جاست که نیاز مردم، شوخی نیست و نمی توان بازار مسکن را، دستاویز شوخی ها و ماجراجویی های خود قرار بدهیم.

وی تاکید کرد که به بهانه ی ایجاد شغل، نمی توان هرکسی را به صنف راه دارد. این رویکرد اشتباه است و نتایج آن را هم حالا می بینیم. بسیاری از کسانی که بدون قاعده وارد صنف مشاوران املاک شده اند، برای پول درآوردن ناچار به انجام یک سری اقدامات بوده اند که در نهایت به آشفتگی بازار منجر شده است.

این مقام مسئول در ادامه ی صحبت های خود، مثالی از وضعیت سدسازی در کشور آورد. در سال های قبل، سدسازی تبدیل به اولویت شد و خیلی از شرکت ها به این حوزه ورود کردند. اما حالا که دیگر نیازی به سد نداریم، بسیاری از آن ها وارد حوزه ی ساخت و ساز شده اند. در نتیجه بازار مسکن را نیز با اختلال مواجه ساخته اند.

پیش از این برای ساماندهی مشاوران املاک، اتحادیه اقداماتی صورت داده بود اما با وجود مشکلاتی که در این حوزه به وجود آمد، عملاً این فعالیت های اتحادیه، موثر نبودند. اتحادیه قدرت و اختیار آنالیز کسانی که وارد حرفه مشاور املاک می شدند را نداشت. بنابراین نمی توانست اجازه ورود را صادر نکند.

بر اساس قانون، هرکسی که برای مشاوری وارد این حرفه می شد، می توانست وارد صنف هم شود.

آمارهایی که داوود بیگی نژاد در خصوص شاغلین صنف مشاور املاک اعلام کرده، شگفت انگیز است. بر اساس گفته های نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک، در ۲۰ منطقه ی تهران بعلاوه شمیران، چیزی حدود ۱۲ هزار واحد صنفی مجوزدار وجود دارد. حالا اگر حساب کنیم که در هر بنگاه، ۵ نفر شاغل هستند، تعداد شاغلان این حرفه به ۶۰ هزار نفر می رسد.

ناگفته نماند که این آمار مربوط به دفاتری است که مجوز فعالیت دارند. به این تعداد باید ۲۰ هزار نفر دیگر را هم اضافه کرد که در نهایت، تعداد شاغلین این حرفه را به ۸۰ هزار نفر می رساند.

طبیعی است که برای این تعداد مشاور املاک، معاملات مسکن کافی نیست. در نتیجه ناچار هستند که به شکل صوری، معامله هایی شکل دهند یا بر قیمت مسکن بیفزایند. در نهایت هر دو اتفاق، منجر به اختلال در بازار مسکن می شود.

دیدگاه ها غیرفعال است