موضوع دعوای دیوار و اتحادیه مشاوران املاک

دعوای میان پلتفرم های آنلاین مسکن و اتحادیه مشاوران املاک مدت هاست که مطرح است. اتحادیه اعلام می کند که بیشتر اختلالات بازار مسکن و قیمت گذاری های کاذب زیر نظر پلتفرم های دیوار انجام می شود و آن ها، اثر خاصی روی وضعیت کنونی بازار ندارند. از سوی دیگر، دیوار نیز خود را به عنوان واسطه ای میان خریدار و فروشنده معرفی می کند و مسئولیت قیمت گذاری را نمی پذیرد.

به گزارش پرشین سازه ، حالا نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفته است که با دیوار دشمن نیستند اما به هرحال مردم حق دارند که واقعیت ها را بدانند.

وی همچنین به این موضوع اشاره کرد که بیش از ۳۰ درصد بنگاه های شهر تهران مجوز فعالیت ندارند و باید فکری به حال آن ها صورت بگیرد. چرا که به سادگی می توانند در بازار اختلال ایجاد کرده و قیمت گذاری های کاذب داشته باشند.

داوود بیگی نژاد خاطرنشان کرد که آنالیز و بررسی کسانی که وارد صنف مشاوران املاک می شود بر عهده ی اتحادیه مشاوران املاک نیست. در نتیجه هرکسی می تواند وارد این صنف شود و هیچ قانونی جلودار او نخواهد بود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تاکید داشت که برای بهبود وضعیت بازار مسکن و ساماندهی به وضعیت کنونی باید از ورود افراد متفرقه به این صنف جلوگیری شود.

تعداد افرادی که در حرفه ی مشاوره املاک فعالیت می کنند، بسیار بالاست و طبیعتا تمام آن ها به درآمد نیاز دارند. در نتیجه به کارها و اقداماتی روی می آورند که به ذات، مخل بازار هستند و می توانند قیمت ها را تغییر دهند.

به گفته ی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، فعلا ۸۰ هزار مشاور املاک در تهران مشغول به کار هستند. اما این عدد مربوط به کسانی است که در یک نقطه ی خاص مشغول به فعالیت هستند و دفتر دارند. مشاوران املاک گمنام و بدون دفتر هم هستند که بیشتر حوزه ی فعالیتشان در فضای مجازی است. در نتیجه خیلی راحت می توانند اختلالات گسترده ای در بازار مسکن ایجاد کنند بدون این که به جایی پاسخگو باشند.

داوود بیگی نژاد، خطر این افراد را بسیار بالا دانست و گفت:

کسانی که مجوز فعالیت دارند اما به هرحال در یک دفتر مشغول به کار می باشند، بسیار محترم تر از افراد گمنامی هستند که صرفا در فضای مجازی فعالیت می کنند.

در روزهای اخیر، صحبت های زیادی در خصوص پلمپ دفاتر غیرمجاز مشاوره املاک و ساماندهی به سکوهای آنلاین عرضه ی مسکن صورت گرفت. دولت از اردیبهشت سال جاری با گشت های میدانی، تلاش کرده که این دفاتر غیرمجاز و بدون مجوز را شناسایی کرده و آن ها را پلمپ کند. همین اقدام باعث شد که قیمت مسکن در شهرهای حومه تهران مثل پردیس تا ۳۰ درصد نیز کاهش پیدا کند.

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در خصوص همین موضوع نیز صحبت هایی کرد و خاطرنشان ساخت که ساماندهی مشاوران املاک بدون مجوز، تا زمانی که فضای مجازی کنترل نشود، بی فایده است.

وی یادآور شد که پلتفرم های آنلاین بدون اینکه هویت سنجی داشته باشند یا کاربران خود را احراز کنند، آگهی ها را منتشر می کند. این موضوع حتی از لحاظ امنیتی نیز چالش برانگیز است. مشکلات و مسائل اقتصادی چنین اقدامی سر جای خود!

داوود بیگی نژاد تاکید کرد که هیچگونه دشمنی با پلتفرم دیوار ندارند اما به هرحال، واقعیت های زیادی در خصوص این پلتفرم ها وجود دارد که مردم باید از آن مطلع باشند. به خصوص حالا که این اپلیکیشن به یک نوع مرجع تبدیل شده و هرکسی برای کسب اطلاع در مورد قیمت ها، به آن مراجعه می کند.

بارها مشاهده شده که افراد برای قیمت گذاری روی محصول خود، به دیوار مراجعه می کنند و به قیمت محصولات مشابه نگاهی می اندازند. سوال اینجاست که برای چنین اپلیکیشنی که تبدیل به یک مرجع شده، نباید ساز و کارهایی در نظر گرفت و ساماندهی شود؟ آیا نباید برای احراز هویت و راستی آزمایی آگهی ها، نباید اقدامی صورت بگیرد؟

داوود بیگی نژاد، ضمن اشاره به همین موضوعات تاکید کرد که تنها هدف مشاوران املاک، کمک به حاکمیت برای ساماندهی به وضعیت کنونی مسکن است. اگر دولت واقعا تصمیم دارد که مسئله ی مسکن را حل کند، وظیفه ی مشاوران املاک این است که اطلاعات درستی به حاکمیت بدهد.

واقعیت این جاست که تا زمان حل مشکلات دیوار و مشاوران املاک، تنها کسانی که ضرر می کنند، مردم هستند. چرا که نه از طریق دیوار می توانند اطلاعات درستی در مورد قیمت ها به دست آورند، نه می دانند کدام یک از دفاتر املاک، معتبر و مجوزدار است که بتوانند با خیال آسوده به آن مراجعه کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است