گرانی مسکن تقصیر مشاوران املاک نیست!

گرانی مسکن تقصیر مشاوران املاک نیست!

گرچه مقصران زیادی برای گرانی مسکن وجود دارند اما دولت اصرار دارد که تقصیر اصلی را به عهده ی مشاوران املاک بگذارد. رئیس این اتحادیه نیز با دفاع از عملکرد این صنف، تاکید کرد که فاکتورهای زیادی در قیمت مسکن اثر دارند و نمی توان فقط عملکرد مشاوران املاک را دلیل اصلی گرانی ها دانست.

به گزارش پرشین سازه ، رئیس این اتحادیه اعلام کرد که در هر صنفی، افراد خوب و بد وجود دارد. در صنف مشاوران املاک هم کسانی هستند که می خواهند قیمت سازی مسکن انجام دهند اما نمی توان گفت که گرانی های امروز، نتیجه ی مستقیم عملکرد این عده ی معدود است.

کیانوش گودرزی خاطرنشان ساخت برای ریشه یابی وضعیت کنونی مسکن باید این حوزه را در سطح کلان بررسی کرد. نمی توان در بازاری به وسعت بازار مسکن، فقط مشاوران املاک را موثر دانست. اتفاقاتی که در سطح جامعه افتاده و توان خرید مردم را کاهش داده است، از اصلی ترین دلایل گرانی مسکن هستند.

وی در ادامه گفت:

قیمت مسکن با توجه به متغیرهای اقتصادی مثل ارز، ارزش پول ملی، نرخ تورم، عوامل مرتبط با بخش مسکن مثل قیمت زمین، نهاده های ساختمانی و…مشخص می شود. نمی توان گفت که تنها دلیل و عامل اثرگذار در افزایش قیمت مسکن، مشاوران املاک هستند.

این عضو اتحادیه مشاوران املاک در بخش دیگری از صحبت های خود به نقش سکوهای اینترنتی و مردم در تعیین قیمت مسکن و اجاره ی آن اشاره کرد و تاکید داشت که فعالیت مشاوران املاک از شکل سنتی خود خارج شده است. بیشتر مردم به کمک پلتفرم های انتشار آگهی مسکن، قیمت ها را می سنجند و برای خرید ملک یا اجاره ی آن، اقدام می نمایند.

وی تصریح کرد که بسیاری از افرادی که در پلتفرم های آنلاین آگهی می گذارند، اصلا شناخت دقیقی از قیمت ها ندارند و بین قیمت تعیین شده با قیمت کارشناسی و واقعی، تفاوت زیادی وجود دارد.

گودرزی همچنین به موضوع ساماندهی مشاوران املاک اشاره کرد و اذعان داشت که از دولت برای این مسئله کمک خواسته اند. بازرسی های مختلفی از سوی اتحادیه مشاوران املاک از واحدهای صنفی صورت گرفته است. تلاش بر این بوده که از بروز تخلفات جلوگیری شود و در راستای خواسته های دولت گام بردارند.

وی تاکید کرد که هدف اتحادیه از این اقدامات، کمک به دولت و اهداف آن است.

یکی دیگر از موضوعاتی که به مشاوران املاک مربوط می شود، تعیین قیمت منطقه توسط مشاوران است. کیانوش گودرزی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران خاطرنشان ساخت که برخی از مشاوران، اقدام به قیمت گذاری واحدهای مسکونی می کنند. این در حالیست که هیچ یک از مشاوران اجازه ی چنین کاری ندارد و اساساً قیمت گذاری بر عهده ی ایشان نیست.

همچنین موضوع معاملات مسکن با ارزهای خارجی نیز این روزها، مطرح شده است. اما بر اساس گفته های رئیس اتحادیه، چنین موضوعی صحت ندارد. به تمام واحدهای صنفی نیز ابلاغ شده که اجازه ی نوشتن قراردادهایی که بر پایه ارز خارجی هستند را ندارند.

مشاوران املاک وظیفه دارند که در چنین قراردادهایی، پول رسمی کشور را مبنا قرار دهند. در غیر این صورت، اقدام آن ها تخلف محسوب شده و با آن برخورد می شود.

کیانوش گودرزی تاکید کرد که تا به امروز، این قانون از سوی مشاوران املاک رعایت شده و مورد تخلفی گزارش نشده است.

وی در انتهای سخنان خود اعلام کرد که سامانه ی املاک و مستغلات باید در خدمت بازار مسکن باشد و بتواند به مشاوران املاک کمک کند. تمام مشاورانی که مجوز و پروانه دارند، باید بتوانند کد رهگیری معاملات مسکن را از این سامانه دریافت کنند. به این ترتیب بستر فعالیت مشاوران املاک غیرمجاز محدود می شود. حتی دیگر احتیاجی به گشت های بازرسی فیزیکی نیز وجود نخواهد داشت و همه چیز اتوماتیک می شود.

کیانوش گودرزی به موضوع دریافت مالیات از مشاوران املاک نیز اشاره و درخواست که رویکرد موجود به این موضوع تغییر کند. به جای اینکه در پایان سال، مبالغ مالیات انباشت شده و یکجا از مشاور املاک دریافت گردد، می توان آن را به صورت موردی و بسته به هر معامله ملکی دریافت کرد.

بیشتر مشاوران املاک می گویند که پرداخت یکجای مالیات برایشان دشوار است.

به نظر می آید که مشاوران املاک نقش خود را در تعیین قیمت مسکن و قیمت گذاری های اخیر، کمرنگ می دانند و دلیل اصلی گرانی ها را باید در جای دیگری جستجو کرد. گرانی مصالح ساختمانی، زمین و دستمزد کارگران منجر به افزایش قیمت مسکن شده است. طبیعتاً بازار اجاره نیز به تبع از قیمت مسکن با گرانی مواجه شده است.

دیدگاه ها غیرفعال است