ساماندهی ساخت و ساز با ابلاغ دستورالعمل جدید

ساماندهی ساخت و ساز با ابلاغ دستورالعمل جدید

ساخت و ساز کشور وضعیت خوبی ندارد و متاسفانه، هرکسی می تواند دست به ساخت مسکن بزند. به همین دلیل، قرار است به زودی دستورالعملی برای نحوه ورود مجریان به بحث ساخت و ساز کشور ابلاغ شود.

به گزارش پرشین سازه ، مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان و رئیس شورای انتظامی نظام مهندسی ساختمان در طی نشست سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان، ضمن اعلام این خبر، تاکید کرد که جدیت زیادی برای اجرای این دستورالعمل و ابلاغ آن به نهادهای ذیربط وجود دارد.

داوود دانشگر می گوید که معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی، این روزها به شدت درگیر بحث ساماندهی ساخت و سازهاست. در واقع، دستورالعمل مزبور نیز حاصل تلاش ها و بررسی های این معاونت است.
دستگاه های نظارتی مثل ادارات کل راه و شهرسازی و استانداری ها باید به شکل دائم بر ساخت و ساز نظارت داشته باشند. به این ترتیب، مالکان بهترین مجریان ساختمانی را خواهند شناخت و می توانند بهترین ها را انتخاب کنند.

دانشگر در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان کرد که باید ساماندهی سازندگان در دستور کار قرار بگیرد. وی افزود:

قوانین بلادستی مشخص کرده که تمام روند ساخت و ساز باید از مجاری سازندگان و مجریان ذیصلاح عبور کند. بنابراین اصلا پذیرفته نیست که مجریانی خارج از روال مشخص، به ساخت و ساز مشغول شوند و وجهه مهندسی کشور را هم زیر سوال ببرند و علاوه بر آن، حقوق شهروندی را هم زیر پا بگذارند.

این مقام مسئول در ادامه اعلام کرد که دستورالعمل سازندگان به شکل جدی بازنگری خواهد شد. وی در ادامه از مشارکت فعالانه انبوه سازان در صدور خدمات مهندسی تشکر کرد و خاطرنشان ساخت که تنها قشری که تا حدی توانسته اند به این مسائل کمک کنند، همین انبوه سازان بوده اند.

وی سپس به لزوم تغییرات اساسی در ساختار نظام مهندسی تاکید کرد و خاطرنشان ساخت که پیگیری این قضیه با جدیت در حال انجام است. این تغییرات قرار است در تمام ابعاد از جمله فرآیندهای ساخت و ساز و مجوزهای لازم صورت بگیرد.
دانشگر در ادامه اعلام کرد که ۱۴ دستور کار قابل ویرایش وجود دارد که نیازمند تغییر هستند. بخشی از کار ویرایش این دستوران انجام شده و بخشی دیگر در حال انجام است.
با کمک این تغییرات، صنعت ساختمان نیز پویاتر خواهد شد و به رونق می رسد.

این مقام مسئول به مشکلاتی که در بخش های مختلف ساختمان سازی وجود دارد اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که برای هر یک از آنها، قرار است راهکاری در پی گرفته شود. مثلا یکی از بزرگترین مشکلات صنعت ساختمان، فرآیند ارجاع است. برای رفع این مشکل، یک سامانه هوشمند و ملی پیگیری شده که بخش زیادی از آن تکمیل شده است.

بعد از راه اندازی این سامانه، دخالت استان ها در ارجاع امور مهندسی از بین می رود و پایش ها به شکل مرکزی انجام می گیرد.
رئیس شورای انتظامی نظام مهندسی ساختمان بعد از اشاره به مشکلات مختلفی که صنعت ساختمان دارد، خاطرنشان ساخت که انبوه سازان، یکی از قدرتمندترین ساختارهای مالی در نظام مهندسی کشور هستند و به همین دلیل باید قادر به انتخاب طرح خود باشند.
هر انبوه سازی باید بتواند بسته به سلیقه و بودجه ی خود، یکی از طرح های ساختمانی را انتخاب کرده و اجرا نماید.

اگر در کشورهای دیگر، شاهد بروز خلاقیت های مختلف در طرح های ساختمانی هستیم، به خاطر این است که انبوه سازان، قدرت انتخاب طرح موردنظرشان را دارند و در این حوزه، مستقل عمل می کنند.
داوود دانشگر وعده داد که به زودی رویه ی موجود در کشور تغییر خواهد کرد و موارد اصلاح شده به اطلاع همه خواهد رسید. امیدواری بر این است که تغییرات انجام شده بتواند به انبوه سازان کمک کند.

پیش از این، ساختمان های زیادی در کشور ساخته می شدند که از لحاظ کیفیت و طراحی، بالاترین سطح استانداردها را داشتند. اما چندین سال است که دیگر خبری از این ساختمان های شاهکار نیست. به همین دلیل، رویه های موجود در نظام مهندسی کشور باید هر چه سریع تر، تغییر کند تا دوباره شاهد خلق چنین بناهایی باشیم.

علاوه بر این، تغییر دستورالعمل ها و نحوه ی ورود مجریان به امور ساخت و ساز، باعث می شود که رونق بیشتری در ساختمان سازی حاصل شود.
با افزایش رونق در این صنعت، بخش های مختلف اقتصادی به حرکت در می آیند و اشتغال زایی صورت می گیرد.
بر اساس گفته های داوود دانشگر، به زودی امور ساخت و ساز به دست افراد ذیصلاح خواهد افتاد و مشکل سازه های بی کیفیت نیز حل خواهد شد!

دیدگاه ها غیرفعال است