مقررات ملی ساختمان، هویت مهندسی کشور

مقررات ملی ساختمان، هویت مهندسی کشور

گردهمایی بزرگ انبوه سازان و مهندسان برتر کشور در حالی برگزار شد که بخش زیادی از مسئولین دولت و مجلس نیز در آن حضور داشتند. یکی از فعالان برتر صنعت ساختمان در طی سخنرانی خود خاطرنشان ساخت که مقررات ملی ساختمان، هویت جامعه ی مهندسان کشور است.

به گزارش پرشین سازه ، بابک بهمنی تاکید داشت که اگر استفاده ی درستی از این مقررات صورت بگیرد، می توان آن را به یک برند بین المللی تبدیل کرد.

بهمنی در بخش دیگری از صحبت های خود به کاربرد مقررات ملی در صنعت ساختمان اشاره کرد و اذعان داشت که پتانسیل زیادی در بخش مهندسی کشور نهفته است که برای رعایت مقررات ملی ساختمان باید از آن استفاده کرد.

وی تاکید داشت که رعایت این مقررات، باید به ضرورت ساخت و ساز تبدیل شوند. همچنین باید مهندسان را آموزش داد و بر کارشان نظارت داشت تا عمر ساختمان ها افزایش پیدا کند.

یکی از اصلی ترین مشکلاتی که امروزه در ساختمان سازی وجود دارد، افزایش سازه های بی کیفیت است که بدون توجه به مقررات ملی ساختمان ساخته می شوند و به همین دلیل، عمر کوتاهی دارند و خیلی زود نیازمند بازسازی یا نوسازی می شوند.

به همین دلیل، بابک بهمنی تصریح کرد که باید بر اجرای دقیق مقررات ملی ساختمان نظارت شود.

اخیرا صحبت های جسته و گریخته ای در خصوص انحلال نظام مهندسی به گوش می رسد. واکنش بابک بهمنی به این اظهارنظرها، جالب توجه بود. وی عنوان کرد:

این حرف ها به خاطر مشکلاتی به وجود آمده که سازندگان با نظام مهندسی، شهرداری و ناظران دارند. این ارگان ها به مقررات ملی ساختمان مسلط نیستند و مشکل پیش می آورند. توصیه ی من به کسانی که چنین اظهارنظرهایی دارند، این است که یا مقررات ملی ساختمان را یاد بگیرند یا از افراد مطلع مشورت بگیرند. نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان، هویت یک جامعه مهندسی در سطح کشور و در سطح بین المللی است.

این فعال صنعت ساختمان در بخش دیگری تاکید کرد که اگر از این مقررات به درستی استفاده شود، می توان آن را به یک برند بین المللی تبدیل کرد.

یکی از مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، این است که آموزش درستی به مهندسان جدید داده نمی شود. دانشگاه برای آموزش مقررات ملی مسکن کار خاصی انجام نمی دهد.

بابک بهمنی اعلام کرد که در تلاش برای کاربردی کردن این مقررات هستند. وی اذعان داشت که برای ورود نیروهای جدید فارغ التحصیل از دانشگاه به بازار، باید قبل از هر چیزی استعدادسنجی صورت بگیرد. به این ترتیب مشخص می شود که فرد برای چه کاری مناسب تر است.

بعد از استعدادیابی، آموزش های لازم به افراد داده می شود. در نهایت باید بستر مناسبی فراهم گردد تا بتوان این نیروهای جدید را به بازار کار معرفی کرد و بتوان از آن ها در راستای ساخت و ساز، استفاده کرد.

در حال حاضر بخش خیلی زیادی از دانشگاهیان فارغ التحصیل شده، یا کار مناسبی پیدا نکرده اند یا به محض ورود به بازار کار متوجه می شوند که آموخته هایشان در دانشگاه، به کار نمی آید. به همین دلیل است که نکات آموزشی دانشگاه ها باید کاربردی تر شود و به فضای واقعی کسب و کار نزدیک گردد.

این فعال ساختمانی در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد که مقررات ملی ساختمان و کنترل سازه، کابردی و گره گشاست و باید در تمام مراحل ساخت مورد استفاده قرار بگیرد. هر یک از فعالان ساختمانی و مهندسان باید این مقررات را به خوبی بشناسند و از طراحی تا نظارت و اجرا، از آن ها بهره ببرند.

یکی دیگر از مشکلاتی که در بخش مهندسی ساختمان کشور وجود دارد، آزمون های نظام مهندسی و کنترل ساختمان است که با دقت کافی انجام نمی شوند. به همین دلیل، ممکن است پای افراد فاقد صلاحیت به این صنعت باز شود.

بابک بهمنی در انتهای سخنان خود تاکید کرد که اگر به دنبال ساخت سازه های باکیفیت و با عمر طولانی هستیم، باید مهندسانی انتخاب شوند که صلاحیت کافی دارند و مشاوره های آن ها مورد توجه باشد و ملاک ساخت و ساز قرار بگیرد. در غیر این صورت، مشکلات ساختمان سازی پا برجا خواهد بود.

مقررات ملی ساختمان، مجموعه قوانینی هستند که نحوه ی ساخت یک پروژه ی ساختمانی را مشخص می کنند. تخطی از آن، ممکن است منجر به بروز مشکلات مختلف در ساخت و ساز باشد. به همین دلیل تاکید می شود که در ساخت واحدهای جدید از جمله نهضت ملی مسکن، توجه ویژه ای به این مقررات صورت بگیرد.

دیدگاه ها غیرفعال است