بیمه مهندسان ساختمانی از ابتدای سال آینده اجرایی می شود

بیمه مهندسان ساختمانی از ابتدای سال آینده اجرایی می شود

یکی از مشکلاتی که مهندسان دارند، مربوط به بیمه است. سازمان نظام مهندسی کشور در تلاش بوده که بیمه ی مهندسان ساختمانی را تصویب نماید. حالا به نظر می رسد که تلاش های سازمان نتیجه بخش بوده و از ابتدای سال آینده، بیمه ی مهندسان اجرایی می شود.

به گزارش پرشین سازه ، رئیس سازمان نظام مهندسی کشور اعلام کرد که بیمه مهندسان در کمیسیون تلفیق تصویب شده و این موضوع بر اساس ماده ۳۹ قانون نظام مهندسی ساختمان بوده است.

حمزه شکیب یادآوری کرد که در این ماده ی قانونی چنین آمده که ذی‌حسابان و مسئولان امور مالی موظف هستند که برای پرداخت حق الزحمه ی مشاوران و پیمانکاران طرح های عمرانی کشور، معادل ۲ در ۱۰۰۰ از دریافتی آن ها را کسر کرده و شهردرای نیز معادل ۱ در ۱۰۰۰ از هزینه های ساخت واحد مسکونی با مساحت بیش از الگوی مصرف مسکن و واحدهای غیرانتفاعی را از سازندگان وصول کرده و به حساب درآمد عمومی کشور واریز نماید.

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان کرد:

۱۰۰ درصد وجوه واریزی بر اساس ردیفی که به همین جهت در بودجه سنواتی پیش بینی می شود، در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار می گیرد. وزارتخانه نیز از این وجوه در راستای مطالعات مقررات ملی ساختمان، امور مربوط به کنترل ساختمان، بهبود و اعتلای سازمان نظام مهندسی، کمک به سازمان های نظام مهندسی، برگزاری دوره های آموزشی و…استفاده خواهد کرد.

یکی از اموری که از محل واریز این وجوه، ساماندهی می شود، بحث بیمه ی تامین اجتماعی مهندسان است. قرار شده که از محل واریز این وجوه، ۲۰ درصد سهم بیمه مهندسان را دولت پرداخت کند و سهم خود مهندسان نیز ۷ درصد می باشد.

بر اساس گفته های رئیس شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان، آیین نامه ی اجرایی این مصوبه، بعد از این که توسط مجلس در صحن علنی تصویب شد، به دست وزارت راه و شهرسازی و در طی ۳ ماه تدوین می شود.

حمزه شکیب در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد که سازمان نظام مهندسی، یک جامعه ی بزرگ ۶۰۰ هزار نفری است که بیش از ۲۸ سال است در کشور فعالیت می کند.

بر اساس گزارش ها و آمارهای موجود، بیش از ۲.۴ میلیون مهندس به همراه خانواده هایشان در کشور زندگی می کنند که تحت پوشش بیمه نیستند. این موضوع اصلا در شان حاکمیت نیست که بخش عظیمی از جمعیت مهندسانش، بیمه نداشته باشند.

این مقام مسئول همچنین به نیروهای جوان و تازه کاری اشاره کرد که به تازگی وارد حرفه ی مهندسی ساختمان شده اند و دولت هم به دنبال ورود آن ها به بازار کار است.

موضوعات مربوط به بیمه مهندسان، مدت هاست که مطرح شده اما فرصت تحقق آن، مهیا نشده بود. اما دولت سیزدهم پیگیری خوبی در این راستا انجام داد و ارتباط نزدیکی با کمیسیون عمران مجلس برقرار کرد و حتی جلسه های مختلفی با رئیس مجلس برگزار نمود و به این ترتیب، موفق به تصویب بیمه ی مهندسین گردید. موضوعی که خوشبختانه در حال اجرایی شدن است.

موضوع بیمه تامین اجتماعی مهندسان، برای اعضای این صنف اهمیت زیادی دارد. با توجه به وضعیت اشتغال و خطراتی که این اقشار را تهدید می کند، باید زودتر از این، موضوع بیمه مهندسان پیگیری می شد. اما به نظر می رسد که بعد از ابلاغ آیین نامه ی بیمه مهندسان، از ابتدای سال آینده این موضوع نیز حل و فصل خواهد شد.

نکته ای که رئیس سازمان نظام مهندسی کشور به آن اشاره کرد، وجود برخی از کارمندان دولت در سازمان نظام مهندسی است. این دسته از اعضای صنف، مشکل بیمه ندارند. اما مهندسانی که در شرکت های خصوصی وابسته به سازمان نظام مهندسی ساختمان مشغول هستند، عموما بیمه نشده اند و باید هر چه سریع تر ساز و کاری برای رسیدگی به این موضوع اندیشیده شود.

بر اساس گفته های حمزه شکیب، با ابلاغ آیین نامه جدید بیمه مهندسان، حدود ۸۰ هزار مهندس جوان تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت.

با توجه به صحبت هایی که از سوی رئیس سازمان نظام مهندسی به گوش می رسد، مهندسان جوان می توانند امیدوار باشند که از آغاز سال آینده، دیگر درگیر مشکلات مربوط به بیمه نخواهند بود و می توانند مانند تمام کارمندان بخش عمومی از مزیت های مربوط به بیمه تامین اجتماعی و بازنشستگی بهره مند شوند.

دیدگاه ها غیرفعال است