سنگ اندازی در تصویب طرح حق بیمه کارگران

سنگ اندازی در تصویب طرح حق بیمه کارگران

طرح بیمه کارگران ساختمانی همچنان در بلاتکلیفی قرار دارد. در این میان، کارگران با چشمانی نگران در انتظار تعیین سرنوشت این طرح در صحن علنی مجلس هستند.

به گزارش پرشین سازه ، کمیسیون اجتماعی مجلس گفته که به زودی این طرح وارد صحن علنی مجلس می شود. البته این طرح که مصوب سال ۱۴۰۱ است، اما برخی از نمایندگان اعلام کردند که چنین طرحی می تواند منجر به گران تر شدن مسکن شود. در نتیجه، پیشنهاد شد که تا دو سال از طرح مصوب سال ۹۳ استفاده شود.

در این میان، مخالفت شورای نگهبان با اجرای طرح ۹۳ نیز، کلاف پیچیده ی بیمه کارگران ساختمانی را پیچیده تر کرد.

در این میان، تنها امیدواری کارگران ساختمانی این است که بلاخره این طرح وارد صحن علنی مجلس شود. اما موضوع سنگ اندازی برخی از نمایندگان، بسیاری از کارگران را نگران کرده است.

این موضوع، صدای بسیاری از فعالین کارگری و روسای کانون های کارگری کشور را درآورده است.

رئیس کانون کارگران ساختمانی خراسان جنوبی می گوید که اصلاحیه ی مربوط به ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی، دو سال است که در مجلس بررسی می شود. تنها توقع کارگران این است که به تصویب این طرح، رای بدهند و گره مشکلات کارگران را باز کنند.

حسن علیزاده به تغییر سهم بیمه کارفرما به ۱ الی ۶ درصد اشاره کرد و افزود:

ایرادهایی که نمایندگان به این طرح وارد کرده بودند، در کمیسیون اجتماعی مجلس برطرف شد. حالا بر اساس منطقه ی ساختمانی، حق بیمه ی کارفرما تغییر می کند که چنین طرحی عادلانه تر است. اما در نهایت حق بیمه ای که از طرف کارفرما پرداخت می شود، بسیار ناچیز است و تنها ۱ درصد درآمد وی را شامل می شود.

وی به موضع برخی از نمایندگان نیز پرداخت که می گویند با افزایش حق بیمه کارگران ساختمان، قیمت مسکن بالا می رود. رئیس کانون کارگران ساختمانی خراسان جنوبی تاکید کرد که این حداقل حق کارگر است و اصلا معلوم نیست که این افراد به دنبال چه هستند.

علیزاده در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که بیش از ۵۰ درصد حوادث ناشی از کار، در بخش ساختمان رخ می دهد و کارگران باید بیمه شوند. اگر کارگری دچار حادثه شده و خانه نشین شود، خانواده ی وی نیز بدون مستمری خواهند بود و به حال خود رها می شوند.

این فعال کارگری به خانواده هایی اشاره کرد که بعد از مرگ سرپرست کارگر خود، هنوز منتظر مستمری هستند اما به دلیل بیمه نبود کارگر، چنین اقدامی برایشان صورت نگرفته است.

سازمان تامین اجتماعی بهانه می آورد که منابع کافی ندارد و به همین دلیل به تعهدات خود عمل نمی کند. نتیجه این شد که بیمه ی خیلی از کارگران نیز قطع شد. این در حالیست که کارگران ساختمانی، کارگر فصلی هستند و باید چنین موضوعی نیز در نظر گرفته شود.

این قشر محروم، نگران ابتدایی ترین حق خود هستند و مجلس نیز باید هر چه سریع تر، موضوع حق بیمه ی کارگران را با تصویب ماده ۵، حل و فصل کند.

در این میان، رئیس کانون کارگران ساختمانی میاندوآب نیز به موضوع ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی اشاره کرد. رئیس جمهور دستور رسیدگی به این موضوع را داده اما شنیده ها حاکی از این است که وزارت راه در این میان، سنگ اندازی می کند.

امید اشرف، اعلام کرد که بر اساس شنیده ها، معاون وزیر راه رایزنی های انجام داده تا مجلس، تصویب این طرح را باز هم به تاخیر بندازد. درخواست کارگران از رئیس جمهور و وزیر کار این است که اجازه ندهند کارگران ساختمانی از حق خود محروم بمانند. حوادث مربوط به کارگران ساختمانی بسیار بالاست و نیاز به حق بیمه دارند.

وی همچنین به وضعیت اسف بار کارگران ساختمانی در بسیاری از شهرها پرداخت و تصریح کرد که برخی از آن ها برای پیدا کردن کار، ناچار به مهاجرت شده اند. بهانه هایی هم که در مورد افزایش قیمت مسکن آورده می شود، به هیچ وجه قابل قبول نیست.

به گزارش مرکز پژوهش های مجلس تنها ۰.۱ الی ۰.۳ درصد از درآمد کارفرمای ساختمانی صرف پرداخت بیمه کارگران می شود. سودهایی که از ساخت و ساز به دست می آورند با این عدد و رقم، اصلا قابل مقایسه نیست.

اشرف در نهایت این نکته را یادآور شد که چرا برخی از کسانی که نگران افزایش قیمت مسکن هستند، نسبت به گرانی سیمان و دیگر نهاده های ساختمانی واکنش نشان نمی دهند؟ در سال هایی که کارگران از حق بیمه ی خود محروم بودند، مگر قیمت مسکن رشد نکرد؟!

چنین استدلال هایی برای عدم پرداخت حق بیمه ی کارگران ساختمانی، به هیچ وجه پذیرفته نیست!

دیدگاه ها غیرفعال است