بیمه کارگران ساختمانی باید سریع تر تعیین تکلیف شود

بیمه کارگران ساختمانی باید سریع تر تعیین تکلیف شود

شرایط کارگران ساختمانی همواره بغرنج بوده است اما حالا رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی کشور اعلام کرده که بیمه ی ۳۰۰ هزار کارگر ساختمانی قطع شود.

به گزارش پرشین سازه ، این مقام مسئول اصلی ترین دلیل قطع شدن بیمه ی این کارگران را معطلی و منتظر ماندن در نوبت تامین اجتماعی دانست.

اکبر شوکت، در صحبت های خود به دستور رئیس مجلس برای تعیین تکلیف بیمه کارگران ساختمانی اشاره کرد.

وی گفت: کمیسیون اجتماعی مجلس، چند سال است که در این خصوص نظر خود را اعلام کرده است. آقای قالیباف به عنوان رئیس مجلس، به جای حمایت از این مسئله، صحن علنی مجلس را به نحوی هدایت کرد که نمایندگان، رای خلاف کمیسیون اجتماعی دادند. درست مثل همین مصوبه ای که حالا ۲ سال متوقف شده!

شوکت در ادامه تاکید کرد که حتی شورای نگهبان نیز با توقف دوساله ی طرح مزبور مخالفت کرده و آن را به مجلس ارجاع داده است.

رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی کشور از رئیس مجلس درخواست کرد که این بار، رای به نفع کارگران ساختمانی برگردانند تا نتیجه ی این پروسه، در نهایت به سود کارگران باشد.

وی اعلام کرد که در اثر همین تعلل ها، بیمه ی ۳۰۰ هزار کارگر قطع شده و ۵۰۰ هزار نفر دیگر هم در نوبت تامین اجتماعی هستند. بنابراین اگر اراده ای بر حل مشکلات کارگران ساختمانی وجود دارد، باید از پیشنهاد کمیسیون اجتماعی در صحن علنی مجلس، دفاع و پشتیبانی شود.
این عضو انجمن صنفی کارگران ساختمانی خاطرنشان ساخت که ۵۰۰ هزار کارگری که در صف بیمه هستند، با این حجم از مشکلات کاری، هنوز هم نتوانسته اند که پرداخت بیمه را شروع کنند.

برای اثبات این موضوع به نمایندگان مجلس، انجمن صنفی کارگران، مرکز پژوهش های خود مجلس و ده ها فعال ساختمانی تلاش کردند. سعی بر این بود که به نمایندگان گفته شود که بار مالی بیمه کارگران ساختمانی روی قیمت مسکن، تنها نیم درصد قیمت ملک مزبور می شود.
اکبر شوکت تاکید کرد که به هرحال، بیمه کردن کارگران وظیفه ی قانونی کارفرماست و باید سهم خود را از بیمه ی کارگران پرداخت نماید.

وی در ادامه اعلام کرد که در طی سه سال گذشته، تعداد کارگران ساختمانی که تحت پوشش بیمه بودند از ۹۰۰ هزار نفر به ۶۵۰ نفر کاهش پیدا کرده است.

این مقام مسئول همچنین به مشکلات جامعه ی کارگران ساختمانی اشاره کرد. بیشتر این کارگران به صورت فصلی کار می کنند و در ایامی از سال، بیکار هستند. هیچگونه امنیت شغلی در خصوص کارگران وجود ندارد و اگر بیمه نباشند، نمی توانند از مزیت های بیمه بیکاری استفاده کنند.

در کنار این موضوعات، حضور کارگران اتباع بیگانه نیز باعث شده که فرصت های شغلی برای کارگران ساختمانی کمتر شود. در این میان، خطرات شغلی و عدم ایمنی کارگران در محیط کارگاهی را نیز نباید فراموش کرد. تمام این مسائل تبدیل به دغدغه های بزرگی برای جامعه ی شریف کارگری شده است.

بر اساس گزارش های موجود، نزدیک به ۵۰ درصد حوادث ناشی از کار مربوط به کارگران ساختمانی است. حدود ۱۰ درصد شاغلان کل کشور نیز جزو همین افراد هستند. در نتیجه، حدود ۵۰ درصد از حوادث کاری بر همین ۱۰ درصد حادث می شود که عدد بسیار بالایی است.

برخی از این حوادث شامل فوت، قطع عضو و حتی فلج دائم می شود. از حوادث ساده تری مثل سکته در محل کار و…نیز عبور می کنیم. برخی از این کارگران بالای ۶۰ سال دارند و حتی یک روز هم سابقه ی پرداخت بیمه برایشان رد نشده است.

حال سوال این جاست که چرا یک فرد ۶۰ ساله بعد از یک عمر سختی و کار سخت، حتی بیمه نباشد؟! تکلیف این فرد و خانواده اش چیست؟! این مشکلات تنها بخشی کوچکی از مصائبی است که یک خانواده ی کارگری باید پشت سر بگذارد.

در این میان، پرداخت حق بیمه ی این کارگران، دستاورد کوچکی است که دولت و مجلس می توانند داشته باشند. بنابراین هیچگونه تعللی در خصوص این موضوع؛ قابل قبول نیست و باید هر چه سریع تر به آن رسیدگی شود!

به نظر می آید که نمایندگان مجلس به دلیل نگرانی از بابت افزایش قیمت مسکن حاضر به تعیین تکلیف حق بیمه ی کارگران ساختمانی نیستند. این در حالیست که بیمه ی کارگری از اصلی ترین هزینه های ساخت مسکن است و اگر حالا قیمت ساخت و ساز بالا رفته، دلیل اصلی آن را باید در حوزه های دیگری به جز بیمه ی کارگران جستجو کرد.

دیدگاه ها غیرفعال است