کاهش قیمت مسکن: فقط با افزایش ساخت و ساز

فقط ساخت مسکن است که قیمت ها را تعدیل میکند!

خلاصه مطالب این خبر:

  • تجربه های مختلف و راهکارهای متفاوت برای کاهش قیمت مسکن
  • ضرورت افزایش عرضه مسکن
  • وعده ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی
  • موفقیت آمیز بودن روند ساخت مسکن ملی در استان قزوین
  • مالیات بر واحدهای خالی
  • تسهیلات خرید مسکن
  • قیمت مصالح ساختمانی و دستمزد نیروهای کار
  • سرمایه گذاری در مسکن
  • حذف خانه اولی ها از بازار مسکن
  • افزایش قیمت مسکن در سال آینده

به نظر می آید که بعد از تجارب مختلف و راهکارهای متفاوت، حالا همه به این نتیجه رسیده اند که جز کاهش قیمت زمین و افزایش ساخت و ساز، هیچ راه دیگری برای کاهش قیمت مسکن وجود ندارد. موضوعی که مدیر سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری در قزوین نیز به آن اشاره کرد.

به گزارش پرشین سازه ، این مقام مسئول تاکید کرد که فقط زمانی قیمت مسکن پایین می آید که یا عرضه بیشتر شود یا تقاضا پایین بیاید. از آن جایی که تقاضای مسکن در کشور وجود دارد و تغییر آن به دست مسئولین نیست، چنین روشی از کاهش قیمت کارساز نیست. تنها کاری که از عهده مسئولین برمی آید، این است که ساخت و ساز را افزایش دهند.

مصطفی تقی زاده تاکید کرد که باید وعده رئیس جمهور برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی را جدی گرفت و در راستای انجام آن دست به عمل زد. در صورتی که این وعده عملی شود، تا حد زیادی موضوع کاهش قیمت مسکن رخ خواهد داد.
تقی زاده تصریح کرد که روند ساخت مسکن ملی در استان قزوین به طرز چشمگیری موفقیت آمیز بوده و در حال انجام است.
یکی دیگر از موضوعاتی که این تحلیلگر بازار به آن اشاره کرد، مالیات بر واحدهای خالی بود. وی تاکید کرد که چنین قانونی باید با شدت بیشتری پیگیری شود. در صورتی که قانون مالیات بر خانه های خالی با قاطعیت دنبال شود، می توان انتظار داشت که منجر به کاهش قیمت ها گردد. این موضوع هم در بازار معاملات مسکن و هم اجاره ی آن تاثیرگذار خواهد بود.

این مقام مسئول همچنین به تسهیلات خرید مسکن اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که اگر چنین تسهیلاتی به جریان افتاده و روند پرداخت آن آسان تر شود، خرید و فروش در این حوزه بیشتر می شود و حتی می تواند قیمت ها را تعدیل کند.
در کنار تمام این عوامل، باید قیمت مصالح ساختمانی و دستمزد نیروهای کار نیز متعادل شود. دولت می تواند در کنترل قیمت مصالح و تامین دستمزد نیروهای انسانی کمک کند و شرایط را بهبود دهد.

در طی سال های گذشته، بهترین بازار برای سرمایه گذاری مردم، بازار مسکن بوده است. مصطفی تقی زاده نیز ضمن اشاره به همین موضوع، تاکید کرد:

قدیمی ها می گویند زمینت را نگه دار تا زمین نگهت دارد! از گذشته تا به امروز، بر طبق همین ضرب المثل، خیلی از افرادی که تمکن مالی خوبی دارند و از عهده خرید ملک برآمده اند، در این حوزه سرمایه گذاری کرده اند. سرمایه گذاری در مسکن حتی نیازمند تحلیل های پیچیده هم نیست و صرف افزایش تقاضا، منجر به گرانی آن می شود.

این کارشناس و تحلیلگر بازار در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد که تقاضای مسکن از سه گروه خانه اولی ها، سرمایه گذارها و تبدیل به احسن صورت می گیرد.
در طی دو سال اخیر، خانه اولی ها به طور کامل از بازار خرید و فروش مسکن حذف شده اند چرا که سطح درآمدشان به اندازه تورم عمومی افزایش پیدا نکرده است. البته با جان گرفتن طرح نهضت ملی مسکن در سال اخیر، متقاضیان خانه اولی می توانند برای خرید خانه اقدام کنند.
در این میان، حتی تعداد کسانی که می توانند ملک خود را به احسن تبدیل کنند یا به قصد سرمایه گذاری وارد بازار مسکن شوند نیز، کمتر شده است. در واقع قیمت ها به قدری بالا رفته که اساساً کمتر کسی قادر به خرید مسکن است.

مدیر سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری استان قزوین در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که چنین پدیده ای در کشورهایی مانند کشور ما رایج است. در کشورهایی که بازار سرمایه، طول عمر زیادی ندارد، مردم به سمت سرمایه گذاری در بازارهای موازی مثل مسکن می روند.
این موضوع در جای جای کشور دیده می شود و در استان قزوین نیز بازار معاملات مسکن به دست سرمایه گذاران افتاده است.

این تحلیلگر در سخنان پایانی خود تاکید کرد که در سال آینده نیز باید منتظر حرکت افزایشی قیمت مسکن باشیم. به خصوص با توجه به اینکه فصل بهار و تابستان، فصل جا به جایی است. در این دو فصل، قیمت مسکن به شکل طبیعی بالاتر خواهد رفت.
به طور کلی فقط افزایش عرضه مسکن است که می تواند رونقی به بازار داده و قیمت ها را متعادل سازد. در غیر این صورت، باید هر روز شاهد افزایش قیمت ها باشیم و کاری هم از دست مسئولین برنخواهد آمد.

دیدگاه ها غیرفعال است