فناوری واقعیت افزوده وارد صنعت ساختمان شد

فناوری واقعیت افزوده وارد صنعت ساختمان شد

پیشرفت فناوری و به کارگیری آن در صنایع و حوزه های مختلف کسب وکار هر روز ابعاد گسترده تری می گیرد. این روزها دیگر کمتر کسب وکاری را می توان پیدا کرد که وب سایت نداشته باشد یا در شبکه های اجتماعی فعال نباشد. اما شاید بتوان گفت که این ابزارهای دیجیتال ساده ترین و کم ترین راهکارهای بهره گیری از فناوری هستند.

امروزه کسب وکارهای پیشرو و آینده نگر جنبه های دیگری از استفاده از فناوری را در برنامه های خود قرار داده اند. یکی از این فناوری های پیشرو که روزانه استفاده از آن بیشتر و بیشتر می شود، واقعیت افزوده (Augmented Reality) است.

واقعیت افزوده که مخفف آن AR است، یک اجرا و نمای زنده از یک شی یا عناصر مختلف از واقعیت است که افراد می توانند به صورت واقعی و تعاملی به فضای پیرامون خود بیافزایند. این عناصر توسط ابزار دیجیتال مانند گوشی های هوشمند به فضای واقعی افزوده شده و قابل دیده شدن هستند و می توانند یک تصویر ۳بعدی و یا عناصر متحرک ۳بعدی باشند.

برای مثال فرض کنید که می خواهید برای فضای نشیمن خانه ی خود مبلمان راحتی بخرید. شما با واقعیت افزوده می توانید مبلمان مورد نظر را ، درصورتی که واقعیت افزوده ی آن موجود باشد ، در لحظه و بی درنگ در فضای واقعی خودتان اضافه کنید و با گوشی یا تبلت خود پیرامون فضای خود بچرخید و آن را از زاویه های مختلف ببینید و بررسی کنید که آیا مناسب فضای شما هست یا نه.

این فناوری در سال های گذشته در حوزه های مختلفی مانند تجهیزات خانه یا دکوراسیون که مثالش را زدیم، به کار گرفته شده است. اما در صنعت ساختمان  در ایران تاکنون استفاده از این فناوری جدی گرفته نشده است. هرچند که به تازگی چند شرکت های تولیدی در این حوزه دست به کار شده اند و واقعیت افزوده ی نمونه های تولیدی خود را در وب سایت هایشان با عناوینی همچون «چیدمان مجازی» و «واقعیت افزوده» در اختیار عموم قرار داده اند.

برخی از این حوزه ها درب ضدسرقت ، درب داخلی، درب لابی و کابینت است. استفاده از این فناوری بدین صورت است که شما با مراجعه به وب سایت شرکت مورد نظر می توانید مدل دلخواه خود را انتخاب کرده و با کلیک بر روی دکمه ی «در فضای خود ببینید»، درب ضدسرقت را در چارچوب درنظر گرفته شده در ساختمان خودتان پیاده و اجرا کنید تا ببیند که مدل انتخابی چه قدر با طراحی ساختمان و فضای مورد نظرتان سازگاری دارد و آیا زیبایی دلخواه شما را فراهم می کند.

این ویژگی برای سازندگان یک امتیاز ویژه و جذاب است که طرح مورد نظرشان را پیش از سفارش و ساخت، در فضای واقعی خودشان ببیند و با خیال راحت و مطمئن سفارش ساخت بدهند.

اگرچه استفاده از این فناوری هنوز گسترده نشده، اما باید ببینیم که در آینده استقبال شرکت ها از این فناوری چگونه خواهد بود و چه تعداد شرکت و طرح های تازه به این مدل های درب ضدسرقت و دیگر محصولات حوزه ی ساختمان اضافه می شود.

بدون شک استفاده ی هرچه بیشتر دیگر سازندگان و تولیدکنندگان و فعالان صنعت ساختمان از این فناوری موجب رشد بیشتر این حوزه، نزدیک تر شدن دیدگاه تولیدکنندگان و مصرف کنندکان، کاهش هزینه ها، بهینه تر شدن فرآیندهای ساخت و ساز و در نهایت رضایت بیشتر همه ی طرف ها خواهد بود.

منبع: رستاچوب

دیدگاه ها غیرفعال است