مالیات بر ارزش افزوده مصالح ساختمانی حذف شد

مالیات بر ارزش افزوده مصالح ساختمانی حذف شد

بارها از سوی مسئولین دولت اعلام شد که قیمت مصالح ساختمانی بسیار بالاست و همین موضوع باعث شده که قیمت نهایی ساختمان بالاتر برود. حالا چنین به گوش می رسد که بعد از بررسی های فراوان، مالیات بر ارزش افزوده مصالح ساختمانی پروژه های مسکن مهر و نهضت ملی مسکن، صفر خواهد شد. در واقع لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ چنین موضوعی را تایید می کند.

به گزارش پرشین سازه ، دولت سیزدهم مدت هاست که به دنبال کاهش هزینه های ساخت مسکن است. بررسی لایحه بودجه سال آینده نیز نشان می دهد که از ابزارهای مختلفی استفاده کرده تا بخش مسکن را سر و سامان بدهد. بر اساس بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، میزان مالیات پروژه های مسکن مهر و نهضت ملی مسکن به ازای هر واحد ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود. نکته این جاست که مالیات مزبور برای تمام مراحل ساخت از جمله آماده سازی، محوطه سازی، ساخت خدمات روبنایی و زیربنایی و…می باشد. موضوع جالب توجه این جاست که پروژه های مسکونی مزبور از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بابت خرید مصالح ساختمانی معاف هستند.

همچنین لازم به ذکر است که سازمان امور مالیاتی موظف شده که مفاصاحساب مالیاتی را بعد از دریافت این مالیات، صادر نماید. با کاهش هزینه ی مالیات بر ارزش افزوده از مصالح ساختمانی پروژه های مسکن سازی دولتی، می توان انتظار داشت که قیمت ها کمی کمتر شود.

در ادامه این فصل اشاره شده که از محل ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده در راستای بهسازی و محرومیت زدایی از سکونتگاه های غیررسمی استفاده شود. شورای برنامه ریزی و توسعه استان ها نیز از همین منبع مالیاتی در جهت بهبود وضعیت سکونتگاه های غیررسمی که در محدوده یا خارج از محدوده شهرها هستند، استفاده کنند. در این راستا، اولویت با سکونتگاه هایی است که جمعیت ساکن در آن ها بیشتر است.

در ضمن تاکید شد تا آیین نامه اجرایی مربوط به این بند، در مهلت یک ماهه بعد از ابلاغ قانون توسط سازمان برنامه و بودجه کشور، توسط وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی آماده شده و در نهایت به تایید هیئت وزیران برسد. این موضوع می تواند خبر خوشی برای سازندگان بخش دولتی باشد چرا که بیشتر آن ها از هزینه های بالای مصالح ساختمانی شاکی هستند و اعلام می کنند که هزینه های ساخت، حاشیه سود آن ها را پایین آورده است.

نکته مهم دیگری که در لایحه بودجه وجود دارد، سود سهام قابل تقسیم است که ۱۰۰ درصد آن به حساب صندوق توسعه حمل و نقل کشور واریز می شود.

بخش دوم تبصره ۱۲ بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ که به تازگی منتشر شده، موضوع حمل و نقل مورد توجه قرار گرفته است. تمام شرکت ها و سازمان هایی که زیر نظر وزارت راه و شهرسازی فعالیت می کنند و در حوزه حمل و نقل هستند، موظف شده اند که در سال ۱۴۰۳، بعد از کسر مالیات ۱۰۰ درصد سود قابل تقسیم خود، ۵۰ درصد سود ویژه و سود سهام دولت که در پیوست شماره ۳ این قانون درج شده؛ تا سقف هزار میلیارد تومان به حساب صندوق توسعه حمل و نقل کشور و نزد خزانه داری کل واریز کنند.

مبالغی که توسط این سازمان ها و شرکت ها واریز می شود، بر اساس اساسنامه آن صندوق مصرف خواهد شد.

یکی دیگر از مجوزهایی که بر اساس لایحه بودجه به صندوق توسعه حمل و نقل کشور داده می شود، این است که از سازمان بورس اوراق بهادار مجوز بگیرد و با جمع آوری منابع از بخش های غیردولتی بتواند طرح های انتفاعی بخش حمل و نقل را از طریق تاسیس صندوق پروژه پیش ببرد. بعد از آن می تواند سهام آن پروژه ها را واگذار کرده و سودی معادل با نرخ سود تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار برای هر پروژه تضمین کند. به این ترتیب می توان امیدوار بود که بخش خصوصی و غیردولتی نیز به طرح های حمل و نقل وارد شده و وضعیت این حوزه، بهبود پیدا کند.

به طور کلی، حذف مالیات بر ارزش افزوده مصالح ساختمانی گرچه بهترین اقدامی نیست که دولت می تواند برای کاهش هزینه های مسکن انجام دهد اما اقدام درست و مثبتی است و تا حدی می تواند به کاهش قیمت تمام شده مسکن کمک کند. با توجه به وضعیت کنونی این روزهای بازار مسکن، لازم است که دولت هرچه سریع تر اقدامات موثری در این حوزه انجام دهد. در غیر این صورت، بازار مسکن بعد از یک دوره رکود طولانی، ممکن است دچار انفجار قیمتی شود.

دیدگاه ها غیرفعال است