تخریب ساختمان ها در تهران، به شکل غیراصولی

تخریب ساختمان ها در تهران، به شکل غیراصولی انجام میشود

ریزش ساختمان های غیرقانونی در منطقه ۱۹ و مرگ غم انگیز ۵ نفر در طی این حادثه، واکنش های زیادی را در پی داشت. حالا رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران می گوید که برای تخریب این ساختمان ها، از نظام مهندسی دعوت به عمل نیامد. در واقع تخریب ساختمان های تهران به شکل غیراصولی انجام می شود.

به گزارش پرشین سازه ، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران ضمن عرض تسلیت به بازماندگان ۵ نفری که در روند تخریب این ساختمان ها، جان خود را از دست دادند، خاطرنشان کرد که علت تخریب این ساختمان ها در خلازیر، ساخت بدون پروانه بوده است.

علی کریمی اعلام کرد که ساختمان هایی که به شکل غیراصولی ساخته شده بودند، به شکل غیراصولی هم تخریب شدند و همین موضوع، فاجعه به بار آورد و جان ۵ تن از هموطنان ما را گرفت.

این مقام مسئول اعلام کرد که حذف سازمان نظام مهندسی ساختمان از امور باعث بروز چنین حوادثی می شود. در واقع وقتی که این سازمان را از بخش هایی مثل طراحی، نظارت و اجرا حذف می کنند، بخشی از شهروندان دست به ساخت و سازهای غیرمجاز و بدون ناظر می زنند که در نهایت، چنین فجایعی به بار می آورد.

کریمی در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان ساخت:

پروژه ی متروپل آبادان هم مثل همین حادثه بود. در پروژه ی متروپل هم سازمان های نظام مهندسی ساختمان و مهندسانی که پروانه در نظارت و اجرا داشتند، از روند ساخت متروپل حذف شدند.

وی تاکید کرد که چنین حذف های بی دلیلی باعث می شود که خسارت جانی و مالی رخ دهد. در ضمن عمر ساختمان ها نیز کمتر می شود. حتی اگر تصمیم به تخریب این ساختمان های غیرمجاز گرفته شود، از آن جایی که سازمان نظام مهندسی حذف شده، تخریب ها نیز غیراصولی خواهد بود و چنین حوادثی به بار می آورد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران خاطرنشان ساخت که تخریب یک سازه، دانش و مهارت بالایی می طلبد. دانشگاه ها و کارگاه های زیادی در سراسر دنیا برای آموزش این مهارت برگزار می شود.

کریمی اعلام آمادگی کرد که برای تخریب ساختمان های غیرمجاز به شهرداری و وزارت راه کمک کند.

این مقام مسئول در سازمان نظام مهندسی در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع عدم استفاده از مهندسان ذیصلاح در ساختمان سازی اشاره کرد.

وی همچنین اعلام کرد که بعد از بروز فاجعه هایی مثل خلازیر، رفتن به سراغ مراجع تخصصی مثل نظام مهندسی یا مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، فایده ای ندارد. بلکه وزارتخانه باید صلاحیت تخریب را به مهندسان اعطا کند تا از این به بعد شاهد حوادث تلخی مثل خلازیر نباشیم.

به این ترتیب در زمان تخریب، اطمینان حاصل می شود که افرادی ذیصلاح و ماهر به روند تخریب ساختمان های غیرمجاز، نظات خواهند داشت.

کریمی دوباره تاکید کرد که باید علاج واقعه را قبل از وقوع آن پیش بینی کرد. سپس به ماجراهای مختلفی اشاره کرد که بعد از وقوع حادثه، به دنبال درمان و علاج بوده اند. مثلا قانون نظام مهندسی ساختمان و اجرای آن بعد از وقوع زلزله ی منجیل و رودبار جدی گرفته شد. یا در سال ۹۵ که ماجرای پلاسکو پیش آمد، تازه به فکر مبحث ۲۲ و نگهداشت ساختمان افتادند. این موضوع حتی به متروپل نیز کشیده شد و تازه بعد از فاجعه بود که مسئولین به فکر استفاده از افراد ذیصلاح در ساخت و ساز افتادند.

وی تصریح کرد که در زمان تخریب ساختمان های خلازیر هیچ یک از افراد سازمان نظام مهندسی ساختمان حضور نداشته و حتی برای اجرای این تخریب ها، از سازمان دعوت به عمل نیامد.

علی کریمی به ابعاد مختلف حادثه خلازیر پرداخت و خاطرنشان ساخت که در فیلم های موجود از این حادثه مشخصا است که یک لودر با استفاده از یک سیم بکسل، پایه ی ساختمان را می کشند و در نهایت، ماجرای غم انگیز خلازیر رخ می دهد.

این مقام مسئول در انتهای سخنان خود تاکید کرد که هیچ یک از ساختمان هایی که امروزه در تهران تخریب می شوند، به شکل اصولی خراب نمی شوند. گرچه مهندسان ناظر تلاش زیادی می کنند که به هنگام اجرای پروسه، حضور داشته و نظارت کنند. اما به هرحال، روند تخریب بدون حضور مجریان ذیصلاح و مهندسان ناظر صورت می گیرد.

به عبارت دیگر، به نظر می رسد که ساختمان های مختلف بدون اینکه اصول ایمنی را در نظر داشته باشند، تخریب می شوند. بنابراین تا زمانی که این روند ادامه دارد، باید در انتظار بروز فجایع دیگری از جنس خلازیر، متروپل و…باشیم.

دیدگاه ها غیرفعال است