بیمه ی کارگران ساختمانی: وضعیت بحرانی

بیمه ی کارگران ساختمانی: وضعیت بحرانی

صنعت ساختمان همواره با چالش های زیادی مواجه بوده اما بار اصلی این چالش ها، همیشه به دوش کارگران است. حالا گفته می شود که بیمه ی بیش از ۳۰۰ هزار کارگر ساختمانی در طی سه سال گذشته قطع شده و زور انجمن های صنفی کارگران ساختمانی نیز به کارفرما نمی رسد.

به گزارش پرشین سازه ، رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی اعلام کرد که علاوه بر این ۳۰۰ هزار کارگر ساختمانی، ۵۰۰ هزار کارگر دیگر هم هستند که در صف انتظار بیمه می باشند و کاملا بلاتکلیف مانده اند.
اکبر شوکت در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که باید صدور شناسنامه فنی ساختمان به شکل واقعی اجرا شود.

وی همچنین به اضطرابی که کارگران ساختمانی در طی این سه سال کشیده اند اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که بیش از سه سال است که کارگران با ترس قطع شدن بیمه ی خود زندگی می کنند. این بلاتکلیفی وضعیت کارگران را بدتر کرده است!
بیمه کارگران ساختمانی مدت هاست در مجلس بررسی می شود اما هنوز تکلیف آن به طور کامل روشن نشده!

شوکت می گوید:

اصلاحات جزئی در خصوص قانون بیمه کارگران ساختمانی در مجلس صورت گرفت. با وجود اینکه نظر کمیسیون اجتماعی و نمایندگان کارگری و تامین اجتماعی چیز دیگری بود، اما به یکباره این موضوع مهم را که چند سال کار کارشناسی در خصوص آن صورت گرفته بود، کنار گذاشتند و موضوع جدید را تصویب کردند اما همان هم اجرایی نخواهد شد.

بر اساس گفته های این فعال کارگری، کارگران جدیدی که به صنعت ساختمان می پیوندند، اصلا بیمه نمی شوند. بنابراین نزدیک به ۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی وجود دارد که بیمه نشده اند و در صف بیمه هستند.

رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی اعلام کرد که برخی از بساز و بفروش ها، پیشنهادی تحت عنوان استفساریه به مجلس ارائه کردند تا بر اساس آن، منابع قانون موجود بیمه ی کارگری هم نصف شود. اگر چنین طرحی در مجلس رای بیاورد، همین اندک امیدی که برای بیمه کردن ۵۰۰ هزار کارگر وجود دارد نیز از بین خواهد رفت.

علاوه بر این، بیمه ی نصف افرادی که در صنعت ساختمان مشغولند و بیمه دارند نیز قطع خواهد شد.
سوال اینجاست که با توجه به وضعیت فعلی، چرا هیچ یک از دستگاه های متولی و نهادهای صنفی دست به کار نمی شوند و اقدامی نمی کنند؟! آیا اساساً نظارتی در این حوزه وجود دارد؟!
اکبر شوکت می گوید که یکی از اصلی ترین ضعف های اقتصاد که منجر به دو قطبی شدن جامعه شده و طبقه ی فقیر و غنی را به وجود آورده، عدم مقاومت و ایستادگی در برابر زیاده خواهان است.

شوکت در ادامه تصریح کرد که زور بساز و بفروش ها خیلی زیاد شده و به راحتی، حق و حقوق کارگران ساختمانی را می خورند. این موضوع با توجه به اینکه شغل کارگری ساختمان بسیار سخت و زیان آور است، اصلا قابل پذیرش نیست.
رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی می گوید که با وجود اختصاص ۶ درصد مشاغل کشور، بیش از ۵۰ درصد حوادث کار مربوط به کارگران ساختمانی است.
یکی دیگر از نکاتی که این مقام مسئول به آن اشاره کرد، لزوم صدور شناسنامه فنی ساختمان و اجرای دقیق آن است. علاوه بر این، باید مدارج مهارتی نیروی کار نیز ثبت شود تا کمتر شاهد حوادث ساختمانی باشیم.

در ماده ۴ قانون نظام مهندسی، این موضوع ذکر شده و در ماده ۱۸ نیز به طور کامل، به بهبود فضای کار پرداخته شده است. فعالان کارگری و صنف کارگران بیش از ۱۰ سال بابت بهبود این وضعیت تلاش کردند و دوندگی های زیادی داشتند. اما مافیای قدرت و ثروت اجاره نمی دهد که مسیر اجرای قانون و عدالت برای کارگران ساختمانی طیب شود. در طی این سال ها، مافیا تلاش کرده با انواع بهانه ها، این موضوع را به تاخیر بندازد و حقیقتا تا به امروز هم موفق بوده است.

رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی تاکید کرد که اگر شناسنامه فنی به شکل واقعی اجرا شود، می توان دیتابیس بزرگی از یک خانواده ی ۱ میلیون ۴۰۰ هزار نفری کارگران و استادکاران ساختمانی به دست آورد. در این بانک اطلاعاتی بزرگ، می توان نوع کار و توانایی و کیفیت هر یک از این افراد را تعیین کرد.

این مقام مسئول در انتهای سخنان خود اعلام کرد که از طرف کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی که با حدود ۵۰۰ انجمن، بزرگترین تشکل کارگری است، اعلام می کند که با اعلام آمادگی وزیر کار یا راه و شهرسازی، آماده هستند که از ظرفیت این انجمن ها برای پیشبرد امور کارگران استفاده کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است