کارگران روزمرد، اصلی ترین قربانیان حوادث ساختمانی هستند!

کارگران روزمرد، اصلی ترین قربانیان حوادث ساختمانی هستند!

حوادث ساختمانی بیشترین آمار مرگ و میر را در میان حوادث مربوط به کار دارد. بر اساس گفته های یکی از اعضای هیئت مدیره نظام مهندسی استان تهران، این مسئله خاطر وجود برخی از کارگران روزمرد است که هیچگونه آموزشی در صنعت ساختمان ندیده اند و ایمنی را رعایت نمی کنند و به همین دلیل، نرخ مرگ و میر را افزایش داده اند.

به گزارش پرشین سازه ، مهدی روانشادنیا اعلام کرد که باید شرایط ایمنی فردی بر اساس مقررات ملی ساختمان باشد. وی همچنین تاکید کرد که بخش زیادی از تولید ناخالص داخلی کشور به خاطر حوادث ناشی از کار، تحت تاثیر قرار گرفته است.

سهم کارگران ساختمانی از این موضوع، ۴۰ الی ۴۵ درصد است که با رعایت شرایط ایمنی کار، می توان درصد آن را تا حد زیادی کاهش داد.
روانشادنیا تاکید کرد که بر اساس مقررات ملی ساختمان، تمام کسانی که در کارگاه های ساختمانی کار می کنند، باید صلاحیت حرفه ای داشته باشند. اما در حال حاضر شاهد هستیم که بخش زیادی از کارگران حاضر در کارگاه ها، کارگران روزمردی هستند که هیچ آموزشی ندیده اند و به شکل مستقیم وارد صنعت ساختمان شده اند.

بیشتر اتفاقات و حوادث ساختمانی هم برای همین دسته از کارگران رخ می دهد. فرآیند تولید، حمل و نصب سازه های فولادی یکی از سخت ترین مراحل ساختمان سازی است و همواره با چالش های زیادی مواجه بوده!
به گفته این عضو هیئت مدیره نظام مهندسی استان تهران، یکی از اصلی ترین دلایلی که وزارت کار و پزشکی قانونی برای مرگ این کارگران بیان می کند، سقوط از ارتفاع است که بیشتر مواقع در مورد سازه های فلزی رخ می دهد. به همین دلیل باید از وقوع این مشکلات جلوگیری شود.

وی از ارگان های مختلف درخواست کرد که بر مسئله ایمنی کارگران و فعالان ساختمانی، نظارت بیشتری داشته باشند و خاطرنشان ساخت:

قانون برای سازمان نظام مهندسی استان ها این وظیفه را قائل شده که در نقش بازرس و ارائه کننده ی خدمات ظاهر شوند و تذکرات لازم را به مهندسان ناظری که در حوزه ی ساختمان مشغول به کار هستند، بدهند.

وی همچنین به وظایف اداره کار اشاره کرد و تاکید داشت که این اداره نیز باید به تعهدات نظارتی خود عمل کند. اما به نظر می آید که این اداره، وظایف خود در این حوزه را رها کرده است.
روانشادنیا تاکید کرد که برای بهبود و تحول در حوزه ی ایمنی ساختمان، نیازمند یک ساختار کاملا مردمی و غیردولتی هستیم که بتواند بر امور ساختمان سازی نظارت داشته باشد.

این عضو هیئت مدیره نظام مهندسی استان تهران در بخش دیگری از صحبت های، تصریح کرد که برای بهبود این وضعیت، باید دوره های آموزش ایمنی ساختمانی نیز در پیش گرفته شود. پیش از این، نظام مهندسی در قالب آموزش های اختیاری و اجباری، دوره های ارتقاء پایه را برگزار می کرد. اما حالا لازم است نهادی کاملا مستقل شکل بگیرد که بر ایمنی پروژه های ساختمانی نظارت داشته باشد.

وی در ادامه به تجربیات کشور استرالیا در بحث ایمنی صنعت ساختمان اشاره کرد و توضیح داد که تمام مراحل ساختمانی در این کشور، مورد ارزیابی دقیق کارشناسان و متخصصیان قرار می گیرد. از مراحل اولیه ای مثل تخریب ساختمان گرفته تا مرحله ی تکمیل شدن سازه، به دقت مورد بررسی قرار می گیرد.

وی از این رویکرد به عنوان یکی از رویکردهای موفق در حوزه ی ایمنی صنعت ساختمان نام برد و تصریح کرد که برای حفظ ایمنی ساختمانی، باید برای تمام مراحل ساختمان سازی، چارچوب های خاص ایمنی تعریف کرد. این چارچوب های باید بر اساس مقررات ایمنی تعریف شوند.
در حال حاضر، پلن HSE در حوزه ی ایمنی ساختمان اجرا می شود. اما فقط کارفرما و سازندگان پروژه های بزرگ است که چنین طرحی را اجرا می کنند. این در حالیست که بیشتر حوادث ساختمانی که منجر به مرگ و میر می شوند، در ساختمان های کوچک رخ می دهد و باید فکری به حال آن ها شود.

ساختمان های بزرگی که بر اساس استانداردها و قوانین ملی پیش می روند، کمتر دچار حادثه می شوند. علاوه بر این، میزان حساسیت به آن ها نیز بیشتر است و به همین دلیل، ناچارند که ساختمان سازی را بر اساس استانداردهای موجود پیش ببرند. اما ساختمان های کوچک و پروژه های بی نام و نشان هستند که حادثه خیز شده اند و بدون توجه به مهارت کارگران، آن ها را در نقاط خطرناک به کار می گیرند و بستر ایجاد حوادث دردناک را فراهم می آورند.

دیدگاه ها غیرفعال است