حریق بیمارستان گاندی و ماجرای ساختمان های غیرایمن

حریق بیمارستان گاندی و ماجرای ساختمان های غیرایمن

مدت ها پیش فهرست ساختمان های غیرایمن تهران توسط دادستانی کل کشور چاپ شد و همان موقع هم جنجال های زیادی آفرید. تقریباً همه منتظر بودند که یکی از این ساختمان ها دچار مشکل شود و انتظارها چندان طول نکشید. بیمارستان گاندی در پنجشنبه هفته گذشته دچار حریق شد و خسارات زیادی به بار آورد.

به گزارش پرشین سازه ، در کنار این بیمارستان، اسامی ساختمان های دیگری هم در فهرست ساختمان های غیرایمن تهران وجود داشت. نکته ی عجیب اینجاست که در میان این نام ها، اسامی چند مرکز خرید، خوابگاه دانشجویی و ساختمان های مسکونی نیز به چشم می خورد که خطر زیادی دارند و نیازمند اقدام عاجل دارند.

در طی این سال هایی که صحبت از ساختمان های غیرایمن می شود، تعدادشان هر روز بالاتر رفته است. در سال ۹۶، تعداد این ساختمان ها ۷۳۰۰ تا بوده است. در همان سال که این اعداد منتشر شدند، از مالکان درخواست شد که هر چه سریع تر، فکری به حال ایمن سازی این ساختمان ها بکنند.

هنوز چند روزی از حادثه بیمارستان گاندی نگذشته و هنوز ابعاد ماجرا روشن نیست اما شهرداری منطقه شش تهران می گوید که ۴۰ بیمارستان خصوصی و دولتی در منطقه شش، اخطار غیرایمن بودن گرفته اند. بیمارستان هایی مثل شریعتی و امام خمینی هم جزو همین بیمارستان ها بوده اند و تا به امروز سه اخطاریه دریافت کرده اند.

بر اساس گفته های شهردار منطقه ۶، تا کنون جلسات متعددی برای حل مشکل این بیمارستان ها برگزار شده است.

ماجرای آتش سوزی بیمارستان گاندی!

روز پنجشنبه، اخبار مربوط به حریق بیمارستان گاندی تمام صفحات مجازی و رسانه ها را به خود اختصاص داد. ترس از رخ دادن حادثه ای شبیه به پلاسکو و گیر افتادن بیماران، بسیاری از مردم را نگران کرده بود.
خوشبختانه هیچ یک از بیماران یا پرسنل بیمارستان دچار حریق نشده اند و تلفات جانی نداشته ایم. نیروهای آتش نشانی به سرعت وارد عمل شدند و توانستند آتش را خاموش کنند.
گرچه این حریق، تلفاتی در بر نداشت اما دوباره موضوع ساختمان های غیرایمن را مطرح کرد و مسئولین آتش نشانی را دوباره به گله و شکایت انداخت. بر اساس گفته های مسئولین آتش نشانی، این بیمارستان نیز جزو ساختمان های غیرایمن بوده و پنج بار اخطار آتش نشانی دریافت کرده بود اما مثل خیلی از ساختمان ها، توجهی به این اخطارها نداشت.

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی در محل حادثه حاضر شد و به همراه یکی از معاونین دادستان و بازپرس ویژه، پرونده ای برای حادثه ی مزبور تشکیل دادند.
معاون اول رئیس جمهور نیز اقدامات لازم برای حمایت و رسیدگی به حادثه مذکور را انجام داد. محمد مخبر در تماس با وزیر کشور و استاندار تهران، اعلام کرد که تمام دستگاه های امدادی و درمانی باید آماده باشند تا در صورتی که نیاز به کمک رسانی به مجروحان باشد، از هرگونه اقدامی فروگذار نباشند.

وی از مسئولین مربوطه درخواست کرد که تمام تلاش خود را برای رسیدگی به این حادثه داشته باشند.
هنوز ماجرای رسیدگی به بیمارستان گاندی به پایان نرسیده بود که خبرهایی در خصوص فرونشست بخشی از خیابان کارگر نیز منتشر شد. بخشی از این خیابان دچار فرونشست شد و به تاسیسات آب و فاضلاب آسیب زد و برای چند ساعت، محدودیت رفت و آمد در منطقه ایجاد کرد.
همزمانی این دو اتفاق باعث شد تا بسیاری از کارشناسان، به دو معضل بزرگ تهران اشاره کنند: ساختمان های غیرایمن و فرونشست!

به گفته ی بسیاری از کارشناسان، در صورتی که یکی از این فرونشست ها در زمین یکی از بیمارستان ها رخ دهد و همه را با هم ببلعد، چه می شود؟! به نظر می آید که تنها خطری که ساختمان های شهر را تهدید می کند، آتش سوزی نیست! بلکه خطر فرونشست نیز بسیار جدیست. به نحوی که تا به امروز ده ها مدرسه در تهران و اصفهان و شهرهای دیگر، به همین دلیل تخلیه شده اند.

خطر ترکیب این دو ماجرا از زلزله نیز بیشتر است. بنابراین باید هر چه سریع تر فکری به حال این ساختمان های غیرایمن صورت بگیرد و از فرونشست بیشتر زمین نیز جلوگیری به عمل آید.
روز گذشته که ماجرای فرونشست زمین در خیابان کارگر و حد فاصل میدان قزوین تا چهارراه لشکر رخ داد، شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اعلام کرد که تمام خطوط عبوری از این مقطع تا اطلاع ثانوی از مسیر جایگزین تردد خواهند کرد.
حالا باید منتظر ماند و دید که تعمیرات این بخش از خیابان چقدر طول می کشد و چه موقع، روند اتوبوسرانی به حالت عادی خود برمی گردد.

دیدگاه ها غیرفعال است