راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت برای کاهش قیمت مسکن

راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت برای کاهش قیمت مسکن

قیمت مسکن مدت هاست که کنترل نشده و هر روز در حال افزایش است. به گفته ی یکی از کارشناسان مسکن، دولت اگر به دنبال کاهش قیمت هاست باید به راهکارهای بلند مدت و کوتاه مدت توجه داشته باشد تا بازار مسکن را به تعادل برساند. واقعیت اینجاست که بی توجهی به وضعیت بازار، باعث بروز این شرایط شده است.

به گزارش پرشین سازه ، راهکارهای کوتاه مدت زیادی برای کاهش قیمت مسکن وجود دارد که برای آگاهی از آنها، می توان به تجارب کشورهایی مثل چین، انگلستان و امارات نگاه کرد.

علی شاهینی، کارشناس مسکن اعلام کرد که این راهکارها در فضای مالی و اعتباری قرار دارند و به همین دلیل، کاربردی به نظر می آیند.
وقتی که صحبت از حوزه های مالی و اعتباری می شود، منظور همان تسهیلات بانکی و…است. تسهیلات بانکی می توان شامل وام های خرید مسکن، ساخت مسکن و حتی ودیعه مسکن باشد که در کشور ما نیز پرداخت می شود اما سختگیری های زیادی در خصوص پرداخت آن وجود دارد. همچنین قدرت کافی برای خرید مسکن ندارند. به همین دلیل استقبال از چنین وام هایی چندان بالا نیست.

دولت باید به خانواده هایی که نیازمند حمایت هستند، کمک کند تا مسکن مناسبی داشته باشند. علاوه بر این سیستم بانکی باید به افزایش نرخ بهره ادامه دهد تا سپرده گذاران به سرمایه گذاری در بانک علاقه مند شوند. به این ترتیب منابع مالی موردنظر برای پرداخت وام نیز مهیا خواهد شد.

علی شاهینی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که قوانینی مثل مالیات بر خانه های خالی نیز می تواند در کاهش قیمت مسکن اثرگذار باشد.
وی در ادامه افزود:

دولت باید صدور پروانه های ساختمانی را تسهیل کند. همچنین با متخلفان حوزه های مسکن و بازار آن برخورد مناسب داشته باشد. علاوه بر این، راه اندازی بازار مسکن الکترونیک و شفاف سازی اطلاعات مسکن نیز بخشی از راهکارهای کوتاه مدت دولت برای بهبود وضعیت قیمت هاست.

در کنار راهکارهای کوتاه مدت، نباید برنامه ریزی بلندمدت را نیز فراموش کرد. بهترین راهکار بلند مدت برای کاهش قیمت ها، راهکارهای تولیدی و عرضه ای است. وقتی که سیستم عرضه و تقاضا متعادل شود، قیمت ها نیز متعادل خواهد شد.
در حوزه های تولیدی نیز می توان به تجارب کشورهایی مثل چین، ژاپن، سنگاپور و کره جنوبی نگاه کرد. چرا که این چهار کشور توانسته در مدت زمانی مناسب، مسکن سازی انجام دهند.
این کارشناس مسکن به دیگر راهکارهای بلندمدت کاهش قیمت ها در عرصه های تولید و عرضه ی مسکن اشاره کرد. از دیدگاه ایشان، باید مسیر اقتصادی کشور به سمت کاهش نرخ تورم و پایداری ارزش پول برود.

همچنین با توجه به میزان تقاضا، عرضه ی مسکن انجام شود. همچنین حمایت های ویژه ای از انبوه سازان و فناوری های نوین ساخت و ساز صورت بگیرد تا سرعت تولید مسکن بالاتر برود.
در کنار این مسائل، توسعه افقی و عمودی شهرها، توزیع عادلانه ی منابع و امکانات مسکن در مناطق مختلف، ارتقاء فرهنگ و تغییر الگوهای ساخت مسکن می توانند مهمترین راهکارهای تولید و عرضه مسکن در بلندمدت باشند.
بخشی دیگر از این راهکارها به راهکارهای تقاضای برمی گردد که کشورهایی مثل کانادا، آلمان، ایرلند و هنگ کنگ توانسته اند در این حوزه، به خوبی عمل کنند.

مثلا در این کشورها، محدودیت های زیادی برای خرید و فروش مسکن وجود دارد. هرگونه تخلف از این محدودیت ها با جریمه و مالیات همراه خواهد شد. علاوه بر این، آموزش های خوبی در حوزه های حقوقی و تکالیف مسکن به مردم داده شده است. مسکن استیجاری نیز در کشورهای مزبور دنبال می شود.

یکی دیگر از نکات مهمی که توانسته وضعیت مسکن این کشورها را بهبود دهد، فرهنگ استفاده از خانه های کوچک است. همچنین، نهادها و شرکت های مختلفی هستند که برای خرید مسکن به متقاضیان، مشاوره می دهند که در بلندمدت، همین موضوع به کاهش قیمت ها منجر می شود.

علی شاهینی، کارشناس بازار مسکن تصریح کرد که تمام کشورهای توسعه یافته و پیشرفته ی جهان، روزی با بحران مسکن رو به رو شده اند و با استفاده از همین راهکارهای بلند مدت و کوتاه مدت، توانسته اند بحران را برطرف کنند.
در کشور ما نیز برای رسیدن به تعادل در بازار مسکن، چاره ای جز استفاده از تجارب کشورهای دیگر نیست. تنها در این شرایط است که می توان اقشار مختلف جامعه را خانه دار کرد.
در حال حاضر، روند سیاستگذاری های مسکن به سمتی پیش می رود که از تجارب این کشورها استفاده شود. اخذ مالیات بر خانه های خالی و لوکس و مالیات بر عایدی سرمایه و…بخشی از همین سیاست هاست.

دیدگاه ها غیرفعال است