برای کنترل اجاره مسکن باید مسکن ساخته شود

برای کنترل اجاره مسکن باید مسکن ساخته شود

به گفته ی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، فصل جا به جایی مستاجران در سال جاری بدون دردسر طی شد و با اینکه خیلی از مستاجران ناچار شدند به محله های پایین تر کوچ کنند اما هیچکس، بدون سرپناه نماند.

به گزارش پرشین سازه ، کیانوش گودرزی در بخشی از صحبت های خود تاکید کرد که مولفه های زیادی بر قیمت مسکن اثر می گذارند و در نتیجه، نرخ اجاره بها را تغییر می دهند.

دولت های قبلی کم کاری زیادی در حوزه ی ساخت مسکن داشته اند و به همین خاطر، ساخت و ساز باید با جدیت بیشتری ادامه پیدا کند.

گودرزی خاطرنشان کرد که با وجود پایان یافتن فصل جا به جایی مستاجران، هنوز هم آمار دقیق و درستی در مورد خانه های خالی وجود ندارد. این در حالیست که تابستان امسال واحدهای خالی زیادی به بازار مسکن پردیس عرضه شدند و شاهد بودیم که این اقدام تا چه حد در کاهش قیمت ها اثر گذاشت.

کیانوش گودرزی در بخش دیگری از صحبت های خود اذعان داشت:

باید تمام مولفه های تاثیرگذار در بخش مسکن کنترل شوند. لازم است در مورد هر یک از این مولفه ها، یک بانک اطلاعاتی جامع داشته باشیم تا بتوان کنترل خوبی روی آن ها داشت. در حال حاضر سامانه املاک و اسکان، اطلاعات خوبی در حوزه ی خانه های خالی، متراژ این واحدها، سطح پراکندگی آن ها در شهر و…به دست می دهد. سازمان های مختلف باید از این اطلاعات بهره مند شده و در تصمیم گیری های خود از آن ها استفاده کنند و بر اساس نیازهایی که وجود دارد، اقدام به ساخت مسکن نمایند.

بارها اعلام شد که خانه های خالی بیشتر در زمره واحدهای بزرگ متراژ محسوب می شوند و به همین دلیل خالی مانده اند چرا که قدرت خرید و اجاره نشینی مردم کاهش پیدا کرده است. اما متاسفانه همچنان خانه هایی که ساخته می شود، بزرگ و لوکس هستند. بنابراین کاملا قابل پیش بینی است که این واحدها نیز خالی باقی می مانند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در ادامه ی صحبت های خود به دیگر مزیت ها و اهداف سامانه املاک و مستغلات اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که متاسفانه، تا به امروز این سامانه نتوانسته به هدف خود که شفافیت در قراردادها و ایجاد امنیت بوده است، برسد! چرا که ارتباط لازم با سازمان های مرتبط را ندارد.

البته نمی توان منکر کمک های زیادی شد که در حوزه های مختلف به بخش مسکن کرده است. مثلا صدور کد رهگیری رایگان، مشکل خیلی از مستاجران را حل کرده است. علاوه بر کاهش هزینه، حوزه های دیگری مثل حساب های مالیاتی و مشکلات قضایی قراردادها نیز برطرف شده! به همین دلیل با وجود تمام ضعف ها و ایراداتی که دارد، این سامانه یک بانک اطلاعاتی خوب محسوب می شود که اطلاعات و آمار خوبی برای وزارت راه و شهرسازی فراهم آورده است. وزارتخانه می تواند از این اطلاعات در سیاستگذاری خود بهره ببرد.

پیشنهاد کیانوش گودرزی این بود که ارتباط مستقیمی میان سامانه املاک و مستغلات و سامانه املاک و اسکان برگزار شود تا به این ترتیب، اطلاعاتی که به دست مسئولان می رسد، جامع تر و کامل تر باشد. از این طریق می توان مشکلات زیادی که در حوزه ی مسکن وجود دارد را ریشه یابی کرد. با شناسایی این مشکلات، می توان راه حل های بهتری ارائه کرد.

یکی دیگر از صحبت هایی که رئیس اتحادیه املاک ایراد نمود، به موضوع ساخت خانه های ۲۵ متری برمی گردد. وی اعلام کرد که اگر خانه های خالی به بازار عرضه شوند، بخش زیادی از کمبودهای بازار مسکن از بین می رود و دیگر نیازی به ساخت مسکن ۲۵ متری نیست.

این مقام مسئول ایرادات مختلفی به خانه های کوچک متراژ وارد کرد اما اصلی ترین مشکل را به ترویج زندگی مجرد مربوط دانست. در خانه های ۲۵ متری، هیچ زوجی قادر به زندگی نیستند و فرهنگ زندگی مجردی نیز در میان ایرانیان، فرهنگ پسندیده ای نیست و احتمالا مشکلاتی را ایجاد می کند.

پیشنهاد رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران این بود که به جای ساخت واحدهای ۲۵ متری، واحدهای اجاره ای به شرط تملیک با متراژ ۴۰ الی ۵۰ متر ساخته شود. حتی سازندگان هم از ساخت چنین واحدهایی استقبال کرده اند اما متاسفانه حمایت خاصی از این طرح صورت نمی گیرد.

در حال حاضر، معضل مسکن و اجاره نشینی هر روز بدتر می شود و در این میان تنها کسانی که ضرر می بینند، اقشار کم درآمد جامعه هستند که بیش از گذشته به حاشیه رانده شده اند!

دیدگاه ها غیرفعال است