اجاره نشینی؛ معضلی که همچنان حل نشده

اجاره نشینی؛ معضلی که همچنان حل نشده

اجاره نشینی به معضل بزرگی برای ساکنان شهرهای بزرگ تبدیل شده است. به نظر می آید که پایه و اساس قراردادهای اجاره و تمدید آن ها بر اساس تحولات ارزی و قیمت دلار پیش می رود. این در حالیست که نائب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک می گوید که این قراردادها باید بر اساس ریال و ارزش آن منعقد شوند.

به گزارش پرشین سازه ، داوود بیگی نژاد در بخشی از صحبت های خود به سامانه املاک و اسکان اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که راه اندازی این سامانه، موازی با سامانه املاک و مستغلات است که اتفاقا مدت هاست که مورد استفاده ی مشاوران املاک می باشد. با این تفاوت که سامانه ی املاک و اسکان فضای واقعی تری نسبت به سامانه املاک و مستغلات دارد.

سامانه املاک با ارائه ی کد رهگیری و امکان ثبت آنلاین قرارداد اجاره، قرار بود که در کاهش هزینه های مستاجر موثر باشد.

به گفته ی نائب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران باید مشخص شود که این سامانه تا چه حد در تحقق هدف خود موفق بوده است؟ بیگی نژاد می گوید که مستاجران هنوز هم هزینه های رایج قرارداد را پرداخت می کنند و سامانه ی مزبور نتوانسته باعث کاهش هزینه ها شود.

داوود بیگی نژاد در بخشی از صحبت های خود خاطرنشان کرد:

پیش از راه اندازی این سامانه، هزینه های مزبور صرف پرداخت دستمزد مشاوران املاک می شد. حالا مستاجران باید همان هزینه را به کافی نت بدهند چرا که بیشتر مردم جامعه به پرینتر دسترسی ندارند!! اگر هدف این سامانه این بود که املاکی ها قرارداد ننویسند و این وظیفه به عهده ی کافی نت داران گذاشته شود، باید بگوییم که دولت به هدف خود رسیده است.

نکته ی بسیار عجیبی که در صحبت های بیگی نژاد به آن توجه نشده، هزینه های کافی نت و مشاوران املاک است که اصلا قابل قیاس نیستند! هزینه های پرینت قرارداد آنقدر بالا نیست که بتوان آن را با دستمزدهایی که مشاوران املاک برای ثبت قرارداد اجاره می گیرند، مقایسه کرد.

البته این مقام مسئول در ادامه ی صحبت های خود به این موضوع اشاره کرد که علاوه بر مشاوران املاک، سازمان امور مالیاتی نیز دچار مشکل شده است. گرچه مشاوران املاک دیگر قراردادی ثبت نمی کنند، اما همچنان برایشان مالیات صادر می شود. این در حالیست که درآمد آن ها کمتر شده و بسیاری از مشاوران املاک در سال جاری، یک قرارداد تمدید اجاره هم نداشته اند.

داوود بیگی نژاد در ادامه خاطرنشان ساخت که بیشتر مشکل بازار مسکن به کمبود ساخت و ساز مربوط است. نمی توان گفت در تمام سال هایی که مستاجران دچار مشکل شده اند، ضرر و زیان از جانب مشاوران املاک بوده است. اما متاسفانه همه فکر می کنند که این افزایش قیمت ها تقصیر مشاوران املاک است.

این عضو اتحادیه تصریح کرد که سامانه ای که موازی با فعالیت مشاوران املاک راه اندازی شده، چندان موثر نبوده است.

وی اذعان داشت که اصلی ترین دلیل افزایش قیمت ها، کاهش تولید مسکن است که با راه اندازی سامانه های مختلف حل و فصل نخواهد شد. دولت باید به فکر افزایش عرضه ی مسکن باشد و به جای راه اندازی سامانه های مختلف، تلاش کند که عرضه را افزایش بدهد تا بازار به تعادل برسد. هر دو سامانه ی مزبور، مربوط به وزارت راه و شهرسازی هستند و راهوری آن ها به عهده ی این وزارتخانه است.

قیمت ها به دلیل رکود کمتر شده اند!

داوود بیگی نژاد نیز تاکید کرد که دلیل اصلی کاهش قیمت ها، رکود بزرگی است که در بازار مسکن وجود دارد. البته لازم به ذکر است که قیمت مسکن در هر منطقه ای به اندازه ی خاصی کمتر شده و نمی توان یک نسخه ی ثابت را برای تمام مناطق تهران در نظر گرفت. الگو و سطح بندی قیمت ها در جنوب تهران فرق زیادی با شمال تهران دارد. به همین دلیل باید فراز و نشیب های قیمتی را در هر منطقه، به صورت جداگانه بررسی کرد.

در بازار مسکن تهران، بیشتر رکود مربوط به منطقه شمیرانات بوده است که البته کاملا قابل پیش بینی بود. با توجه به رشد عجیب و غریب قیمت ها در مناطق شمال تهران، دیگر کمتر کسی قدرت خرید آن ها را دارد و طبیعی است که در چنین شرایطی رکود رخ بدهد.

وی در انتهای صحبت خود اذعان داشت که مشاوران املاک در رعایت سقف ۲۵ درصد افزایش اجاره موفق نبوده اند و اصلی ترین دلیلش، رضایت خود مستاجران بوده است.

بیگی نژاد تاکید کرد که پایه و اساس تمام معاملات مسکن کشور باید ریال باشد و نمی توان با توجه به نوسانات دلار، قیمت اجاره بها را تغییر داد.

دیدگاه ها غیرفعال است