دولت برای ساماندهی مشاوران املاک دست به کار شد

دولت برای ساماندهی مشاوران املاک دست به کار شد

بعد از هجمه های زیادی که به صنف مشاوران املاک وارد شد، حالا ساماندهی این صنف وارد مراحل جدی تری شده و قرار است بعد از درجه بندی آن ها، فرمول دریافت کمیسیون نیز اصلاح شود.

به گزارش پرشین سازه ، بیش از دو سال است که طرح مزبور در دست پیگیری است اما به نظر می رسد که حالا اولین گام های اجرایی آن برداشته شده و قرار است خیلی زود، درجه بندی این صنف و متناسب سازی حق الزحمه با مهارت و تجربه ی بنگاه دار، صورت بگیرد.

قرار است برای تمام مشاوران املاک دارای مجوز، کارت فعالیت صادر شود تا به این ترتیب، دست دلالان غیرمجاز از بازار حذف شود. شورای عالی مسکن حکم داده که تمام طرح ها و لوایحی که دولت و مجلس در طی دو سال اخیر، برای کنترل بازار اجاره تصویب کرده اند، به تدریج اجرا شوند.

همچنین به زودی شاهد تعیین سقف حق کمیسیون برای بنگاه داران خواهیم بود که احتمالا مبلغ معقول تری باشد.

درجه بندی مشاوران املاک

یکی دیگر از حوزه های ساماندهی به بنگاه داران، درجه بندی آن هاست.

بانک ها فقط به کسانی وام می دهند که رتبه اعتباری الف داشته باشند و مطمئن باشند که نسبت به اجرای تعهدات خود، دقیق هستند. قرار است همین سیستم در درجه بندی مشاوران املاک نیز پیاده سازی شود.

برای تعیین حق کمیسیون، مشاوران املاک از لحاظ میزان آموزش و تخصص، رتبه بندی خواهند شد. در این میان میزان رضایت مشتریان و بازخوردهای آنان نیز در تعیین سطح و درجه ی آن ها، موثر است. حق کمیسیون نیز با توجه به مجموع این چند فاکتور تعیین می شود.

به این ترتیب، هر دو طرف قرارداد می دانند که مشاور املاک آن ها چه سابقه ای داشته و آیا می توان به مهارت و تخصص وی اعتماد کرد یا نه؟!

لازم به ذکر است که تمام این مزیت ها زمانی رخ می دهد که دولت بتواند چنین سیاستی را به درستی اجرا کند.

بر اساس گفته های دبیر اتحادیه مشاوران املاک تهران، درجه بندی مشاوران با همکاری و مشورت وزارت راه و شهرسازی، اتاق اصناف تهران و اتحادیه مشاوران املاک انجام خواهد شد.

نسخه ی آزمایشی چنین طرحی قرار است در ابتدا، در بعضی از شهرهای کشور اجرا شده تا بعد از آن نسبت به ادامه ی آن تصمیم گیری شود.

حق کمیسیون چقدر می شود؟!

تا به امروز، حق کمیسیون مشاوران املاک با توجه به نرخنامه ای که کمیسیون نظارت اتاق اصناف هر شهرستان تعیین می کرد، پرداخت می شد.

البته باید خاطرنشان ساخت که همین نرخ نامه اصلا اجرا نمی شد و از آن جایی که تعداد شکایات و تخلفات مربوط به نرخ نامه بسیار بالا بود، خیلی از مشتریان و معامله گران از پیگیری شکایات خود، پشیمان می شدند.

گرچه دبیر اتحادیه می گوید که فعلا نمی توان به شکل دقیق در مورد تغییر حق کمیسیون صحبت کرد اما انتظار می رود که با اجرای طرح ساماندهی بازار مسکن، حق کمیسیون نیز دستخوش تغییراتی شود.

به صورت کلی قرار است که حق کمیسیون، به جای اینکه درصدی از ارزش معامله باشد، بر اساس فرمول دیگری محاسبه گردد که ارزش معامله، اثرگذاری کمی در آن داشته باشد.

در صورتی که درجه بندی مشاوران املاک و اجرای طرح ساماندهی بازار مسکن به صورت همزمان اجرا شوند، می توان گفت که حق کمیسیون بهترین درجه از مشاوران املاک نیز بالاتر از حق کمیسیون فعلی نخواهد بود.

این موضوع زمانی اهمیت پیدا می کند که تورم مسکن از تورم عمومی جلو زده و دستمزد این صنف، هیچوقت کمتر از نرخ تورم نبوده است.

البته در این میان برخی از مسئولین نیز نسبت به اجرای طرح درجه بندی مشاوران املاک، بدبین هستند.

یکی از نمایندگان مجلس می گوید که چنین طرحی منجر به خالی کردن جیب مردم می شود و هیچ فایده ی دیگری ندارد. از آن جایی که به خاطر تخلفات مکرر برخی از اعضای این صنف، تصویر نامناسبی از مشاوران املاک در ذهن مردم ایجاد شده، اصلا بعید نیست که چنین بدبینی هایی صحت پیدا کند.

تنها راهی که می تواند جلوی این اتفاقات ناگوار را بگیرد، همت و اراده ی وزارت راه و شهرسازی بر اجرای دقیق و درست طرح ساماندهی بازار مسکن است. وگرنه، حتی اجرای طرحی مثل درجه بندی مشاوران املاک هم می تواند در نهایت به بروز فاجعه در بازار مسکن منجر شود.

دیدگاه ها غیرفعال است