کاهش ۱۴ درصدی حوادث کار در ایران

کاهش 14 درصدی حوادث کار در ایران

بارها اعلام شد که بیشترین حوادث کار به صنعت ساختمان مربوط می شود. چرا که بخش زیادی از کارگران این صنعت، بی تجربه هستند. بر اساس گفته های معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بخش زیادی از این حوادث در سال گذشته به ساختمان سازی مربوط می شود اما با این وجود، درصد حوادث ناشی از کار نسبت به سال های گذشته با کاهش ۱۴ درصدی مواجه بوده است.

به گزارش پرشین سازه ، یکی از اصلی ترین مطالباتی که شاغلان صنعت ساختمان دارند، ارتقای ایمنی است. وزارت کار دولت سیزدهم نیز اقدامات خوبی برای افزایش ایمنی و کاهش حوادث کار انجام داد. بخشی از این اقدامات به آموزش های ایمنی مربوط می شود.

با این وجود، هنوز هم بخش زیادی از حوادث کار به صنعت ساختمان مربوط می شود. تعداد زیادی از کشته شدگان ناشی از کار نیز، مربوط به همین صنعت می باشند. این در حالیست که سهم صنعت ساختمان از بازار کار، خیلی کمتر از صنایع دیگر است و طبیعتا نباید این حجم از حوادث کار برایش رخ می داد.

ارتقاء فرهنگ ایمنی و بهداشت کار یکی از اصلی ترین دستاوردهای دولت سیزدهم در راستای کاهش نرخ آسیب های شغلی بوده است. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اولویت خود را بر حفاظت از نیروهای کار گذاشته است. تشکیل ۲۲ هزار کمیته حفاظت فنی در کارگاه های بالای ۲۵ نفر در کل کشور، به همین منظور بوده است.

آمار جهانی مرگ و میر ناشی از حوادث کار در یک سال، معادل ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است.
کارشناسان می گویند که اگر حمایت درستی از نیروی کار صورت بگیرد، نرخ اشتغال ثابت می ماند و بهره وری مشاغل نیز بالاتر می رود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز تاکید کرد که باید آموزش های لازم به جهت استحکام و ایمنی در کار، انجام شود. به این ترتیب می توان شاهد افزایش کیفیت فعالیت های تولیدی و بهداشت کار شد.
معاون روابط کار وزارتخانه نیز اعلام کرد که بیشترین حوادث کار در بخش ساختمان سازی رخ می دهد. در سال گذشته ۷۱۱ فوتی ناشی از حوادث کار رخ داده که فقط ۳۸۰ نفر در کارگاه های ساختمانی بوده است.

یکی از اصلی ترین دلایل بروز این حوادث، عدم ایمنی کارگاه های ساختمانی است. به همین منظور کمیته های بازرسی کارگاه ها تشکیل شده است.
دو سال پیش، ایران نیز به مقاوله نامه ۱۵۵ ایمنی و بهداشت کار پیوسته است. در نتیجه، ضرورت دارد که این قوانین رعایت شده و از بروز حوادث کار جلوگیری شود. ۴ درصد از تولید ناخالص کشور در یک سال به حوادث کار و بیماری های شغلی اختصاص پیدا می کند که عدد بسیار بزرگی است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که در راستای کاهش این حوادث و مشکلات، کلاس های آموزشی برای کارگاه های زیر ۱۰ نفر نیروی کار برگزار شده است. همچنین اقداماتی در جهت آموزش مشاغل خانگی و زنان سرپرست خانوار نیز انجام شده است.
نزدیک به ۱ میلیون کارگاه زیر ۱۰ نفر نیروی کار در کل کشور وجود دارد که همین آمار، اهمیت موضوع آموزش آنها را نشان می دهد.
مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۰، مقاوله نامه ۱۵۵ ایمنی و بهداشت شغلی سازمان بین المللی کار را به تصویب رساند و برای اجرا به وزارت کار ابلاغ کرد. بر اساس این مقاوله نامه، تمام کشورهای عضو باید با توجه به شرایط و رویه های ملی و با مشورت تشکل های کارفرمایی و کارگری منتخب، سیاست های مدوّنی برای ایمنی و بهداشت کار داشته باشد و آن را به اجرا برساند.

همچنین لازم به ذکر است که سیاست های مزبور باید به شکل دوره ای مورد بازنگری قرار بگیرند. جمهوری اسلامی ایران بعد از طی گام های قانونی و با حمایت شرکای اجتماعی خود به مقاوله نامه ایمنی و بهداشت شغلی پیوست. اصلی ترین هدف پیوستن به این مقاوله نامه، بهبود شرایط کار و حفظ حقوق کارگران بر اساس استانداردهای بین المللی بود.
بارها توسط کارشناسان مختلف اعلام شد که با آموزش های دقیق به کارگران، می توان از حوادث کار جلوگیری کرد. بعد از آن، باید کارگاه های ساختمانی را ایمن سازی نمود تا بروز چنین حوادثی به کمترین حالت ممکن برسد.
ماده ۹۵ قانون کار می گوید که کارفرمایان وظیف حفظ ایمنی محل کار را به عهده دارند و مسئولیت اجرای مقررات و ضوابط فنی و بهداشت کار بر عهده ی ایشان است.
به همین دلیل در صورتی که هرگونه اتفاق ناشی از عدم رعایت قوانین ایمنی، برای کارگران رخ دهد، مسئولیت آن بر عهده ی کارفرماست.

دیدگاه ها غیرفعال است