هشدار به ساکنان ساختمان خوشخواب: خطر فاجعه در کمین است!

هشدار به ساکنان ساختمان خوشخواب

اخبار مربوط به ساختمان های غیرایمن همواره جدی گرفته می شود چرا که در طی سالیان اخیر، فجایع زیادی رقم زده اند. حالا بر اساس گفته های رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری منطقه ۵، یکی از ساختمان های معروف این منطقه غیرایمن است و باید هر چه سریع تر، فکری به حال آن شود.

به گزارش پرشین سازه ، ساختمان مورد نظر (ساختمان تعاونی مخابرات به نام خوشخواب) دارای رای ماده ۱۰۰ است، پایان کار ندارد و توجهی به تراکم قانونی و قوانین مربوط ساخت پارکینگ و واحد مسکونی نکرده است. مالک این ملک برای اجرای رای ماده ۱۰۰ نیز همکاری لازم را ندارد.

میثم محمدی، رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری منطقه ۵ اعلام کرد که هشدارهای لازم بارها برای مالک این ملک ارسال شده است. متاسفانه این ساختمان دارای بارگذاری جمعیتی زیادی است و با توجه به این مسئله باید اخطارهای مربوطه را جدی بگیرد.

اما مالکان و هیات مدیره، همکاری لازم برای رفع این مشکل را از خود نشان نمی دهند. این ملک بی توجه به تراکم قانونی و ساخت پارکینگ و واحد مسکونی به متراژ ۱۶ هزار و ۸۴۵ متر مربع ساخته شده و باید هرچه سریع تر، رای ماده ۱۰۰ را اجرا کند. اما خبری از همکاری مالکان ساختمان خوشخواب نیست.

بر اساس گفته های محمدی، ملک مزبور تا به امروز اخطارهای متعددی در خصوص عدم رعایت مباحث ۳، ۴، ۱۲ و ۲۰ مقررات ملی ساختمان و پیوست ششم آیین نامه ۲۸۰۰ را دریافت کرده است. اما مالکان تا به امروز، اقدامی در راستای اجرای مقرراتی که به آنها ابلاغ شده، انجام نداده اند.

میثم محمدی گفت:

علاوه بر این تخلفات، ملک مزبور دارای ۲ دستگاه تاورکرین و داربست فلزی در قسمت نما هم هست که با وجود اخطارهای مکرر و متعدد، گواهی های لازم استاندارد تاورکرین و ایمنی داربست ها را ارائه نداده است.

از دیگر مشکلات و مسائلی که در خصوص ملک خوشخواب وجود دارد و هنوز برطرف نشده، می توان به عدم صدور گواهی استحکام بنا توسط شرکت های مهندسی ناظر بررسی کننده اشاره کرد. همچنین نمای آن تکمیل نشده و تاییدیه آسانسور نیز دریافت نشده است.

پشت بام و پارکینگ این ساختمان مهاربندی نشده و تاییدیه آتش نشانی هم ندارد. در ضمن مباحث ۱۲ مقررات ملی ساختمان که مربوط به ایمنی است نیز رعایت نشده است!

رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اعلام کرد که پرونده تخلفات این ملک در حال تکمیل نهایی است و برای اخذ دستور به مقامات قضایی ارسال خواهد شد.

در این میان، اخطارها و تذکرات جدی نیز به مالکان ساختمان خوشخواب صورت گرفته که به قید فوریت، مشکلات این ساختمان را حل کرده و به مقاوم سازی، رعایت مقررات ملی ساختمان و دیگر اقدامات مربوطه مشغول شوند و تایید سازمان آتش نشانی را نیز دریافت کنند. در غیر این صورت باید منتظر پیامدهای اقدامات سلبی حقوقی را نیز بپذیرند.

بر اساس گفته های این مقام مسئول، مالکان این ساختمان فکر می کنند که همیشه ساختمان مزبور ایمن باقی می ماند و از گزند حادثه به دور است. اما همانطور که ساختمان غیرایمن دیگر با یک حادثه جزئی، فاجعه آفریدند، رخ دادن چنین اتفاقی برای ساختمان خوشخواب نیز اصلاً بعید نیست.

خیلی از این ساختمان ها با یک حریق ساده یا زمین لرزه های خفیف، دچار آسیب و خرابی شده اند. مشکل فقط به خسارت های مالی مربوط نمی شود. بلکه جان افراد زیادی به خطر می افتد که طبیعتاً قابل جبران نیست.

شهرداری منطقه ۵ تهران به مالکان این ساختمان هشدار می دهد که مراقب مال خود و جان خانواده هایشان باشند و قبل از اینکه دیر شود، نسبت به ایمن سازی ساختمان مربوطه اقدام کنند.

در حال حاضر، ساکنان این ساختمان باید نگران جان خود باشند. نگرانی هایی که کاملا جدیست و هر لحظه، ممکن است محقق شوند.

متاسفانه ساختمان های غیرایمن به همین سازه محدود نمی شود. بلکه بخش زیادی از ساختمان های نوساز هم درگیر این مشکلات هستند. مقررات ملی ساختمان به درستی اجرا نمی شود و همین موضوعات، خطرات زیادی برای ساکنان این ساختمان های غیرایمن به وجود آورده است. فجایعی مثل متروپل، پلاسکو، بیمارستان گاندی و…تجارب گرانبهایی به دست مسئولان شهری دارد و به همین دلیل، سختگیری هایی بیشتری در خصوص رعایت قوانین ساختمانی اعمال می کنند.

منطقه ۵ تهران نیز یکی از مناطق پرجمعیت و شلوغ تهران است که همواره رفت و آمدهای زیادی به آن صورت می گیرد. ساختمان خوشخواب نیز به عنوان یکی از ساختمان های مشهور این منطقه، محل عبور و مرور افراد زیادی است. بنابراین باید هر چه سریع تر در جهت تعیین تکلیف آن عمل کرد.

دیدگاه ها غیرفعال است