مسکن تهران: معضلات و راهکارهای پیشنهادی

مسکن تهران: معضلات و راهکارهای پیشنهادی

بازار مسکن به عرضه زمین بیشتر نیاز دارد!


مشکلات مسکن تمامی ندارد و تمام اجزای آن دچار معضل شده است. در حال حاضر، مسکن تهران بسیار گران شده چرا که به جای ساخت و ساز در پایتخت، تولید مسکن به حوالی شهر منتقل شده است. علاوه بر این، به جای اینکه اجازه ساخت مسکن ویلایی داده شود، همچنان به عمودی سازی در مرز شهرهای بزرگی مثل تهران ادامه می دهند.

به گزارش پرشین سازه ، جمعیت تهران به مرز انفجار نزدیک شده است. همین موضوع کیفیت زندگی در پایتخت را به شدت کاهش داده. جالب اینجاست که با وجود چنین وضعیتی، امکان خرید مسکن هم وجود ندارد و قیمت ها به قدری بالا رفته که هرکسی توان خرید ندارد.

واقعیت اینجاست که ایرانیان به زندگی در خانه های کوچک و آپارتمانی عادت ندارند و این تغییر ذائقه، اصلاً به مزاق آنها خوش نیامده و منجر به بروز معضلات پیچیده ای شده است.
پایتخت کشور پر از مشکلات مختلف است که بیشترشان ناشی از جمعیت زیاد این شهر است. فضای سبزی وجود ندارد، ترافیک بالاست و هوا هم، بیشتر روزهای سال، ناسالم است.
بسیاری از مسئولین تاکید می کنند که ساخت خانه های ویلایی باید در دستور کار باشد اما به خوبی می دانند که در شهرهای بزرگ، امکان چنین اقدامی وجود ندارد.

مشکل مسکن، بی قانونی است!

وقتی که جمعیت یک شهر بالا باشد، مشکلات زیادی به ساکنان آنجا سرازیر می شود. از ترافیک گرفته تا گرانی مسکن! در حال حاضر و بر اساس آمارهای موجود، بخش زیادی از جامعه ایرانی، درگیر معضل مسکن است. زوج های جوان به دلیل عدم داشتن مسکن، بچه دار نمی شوند و به زندگی در آپارتمان های کوچک و فاقد امکانات اکتفا کرده اند.
دبیر ستاد راهبردی معماری و شهرسازی حوزه علمیه در خصوص این موضوع، توضیحاتی ارائه کرد و خاطرنشان ساخت که مشکل اصلی بازار مسکن، عدم عرضه است. در صورتی که عرضه زمین بالا برود، قیمت ها شکسته می شود. مشکل اینجاست که حبس زمین در کشورمان وجود دارد و همین موضوع به بروز مشکلات کمک می کند.

سید مصطفی رضوی تاکید کرد که با بروز چنین مشکلاتی، شهرداری اقدام به تراکم فروشی می کند تا درآمد خود را به دست آورد. از سوی دیگر، قوانین متضادی در کشور وجود دارد که منجر به تراکم فروشی شهرداری می باشد.
در حال حاضر سود ارگانی مثل شهرداری در این است که عرضه زمین کم باشد تا بتواند به تراکم فروشی خود ادامه دهد. این در حالیست که جمعیت تهران در مرز انفجار است و دیگر قادر به تحمل بار جمعیت اضافه نیست.
رضوی به تناقضات موجود در قانون و سیستم کشور اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که همین مسائل منجر به جلوگیری از عرضه زمین می شود.
مشکلات مسکن به همین جا ختم نمی شود. در دولت های نهم و دهم، ساخت شهرهای جدید در پیش گرفته شد تا از بار جمعیتی شهرهای بزرگ کشور کاسته شود. به این ترتیب در طی ۱۸ سال گذشته شاهد ساخت شهرهای اقماری بوده ایم. اما این شهرها به جای اینکه مشکل را حل کنند، خود به یک معضل جدید تبدیل شده اند.

بیشتر شهرهای اقماری دارای خدمات روبنایی کافی نیستند. به این معنی که مدرسه، فضای سبز، بیمارستان و خدمات کافی در این شهرها وجود ندارد و بسیاری از ساکنان این شهرها دچار مشکل و مضیقه شده اند.
سید مصطفی رضوی اعلام کرد که وظیفه حاکمیت این است که این خدمات روبنایی را عرضه کند. از سوی دیگر، دولت باید در راستای ایجاد زیرساخت تلاش کند و تدابیر لازم را در نظر بگیرد.
دبیر ستاد راهبردی معماری و شهرسازی حوزه علمیه یادآور شد که در سال های پیش، قانونی را به مجلس ارائه کرده که از سال ۸۳ تا به امروز در مجلس مانده است و تصویب هم نشده! بر اساس این قانون، هر خانواده ای به تعداد فرزندان خود، می تواند خانه داشته باشد و مالیاتی پرداخت نکند. اما در صورتی که تعداد فرزندان خانوار از ۴ تا بیشتر شد، باید یک مالیات موثر مثلا ۶۰ درصدی لحاظ شود.
در حال حاضر، شاخص دستیابی به مسکن برای خانوار ایرانی به ۱۰۸ سال رسیده است. به این معنی که خانواده ایرانی بعید است در طی حیات خود صاحبخانه شود. این آمارهای ناراحت کننده نشان می دهد که وضعیت مسکن تا چه حد وخیم شده و چه اقداماتی باید انجام شود.
سید مصطفی رضوی تاکید کرد که اگر عرضه زمین صورت بگیرد، مردم می توانند دست به ساخت و ساز مسکن بزنند و در مدت کوتاه تری صاحبخانه شوند.

نکات قابل توجه
  • جمعیت تهران به مرز انفجار نزدیک شده است.
  • قیمت مسکن در تهران به شدت بالا رفته است.
  • ایرانیان به زندگی در خانه های کوچک و آپارتمانی عادت ندارند.
  • ساخت و ساز مسکن به حوالی شهرها منتقل شده است.
  • مجوز ساخت مسکن ویلایی به ندرت داده می شود.
  • عرضه زمین در کشور کم است.
  • دولت باید در راستای ایجاد زیرساخت ها و ارائه خدمات روبنایی در شهرهای جدید تلاش کند.
  • شاخص دستیابی به مسکن برای خانوار ایرانی به ۱۰۸ سال رسیده است.

دیدگاه ها غیرفعال است