قیمت مسکن و اجاره در دی ماه؛ همچنان در حال رشد

قیمت مسکن و اجاره در دی ماه؛ همچنان در حال رشد

بلاخره آمارهای مسکن در دی ماه توسط مرکز آمار ایران منتشر شد و نگرانی از بابت افزایش قیمت ها در اواخر سال، درست از آب درآمد. بر اساس گزارش های این مرکز، قیمت مسکن و اجاره در طی یک ماه با افزایش ۳.۱ درصدی مواجه بوده است.

به گزارش پرشین سازه ، اهمیت قیمت مسکن و اجاره ی آن از این بابت است که اثرگذاری بالایی در تورم عمومی دارند. به همین دلیل است که باید اقدامات زیادی در راستای کنترل قیمت این شاخص ها صورت بگیرد.

همان طور که شاهد بودیم، تورم عمومی در دی ماه امسال نیز با رشد زیادی مواجه بود. در نتیجه به سادگی می توان عنوان کرد که تورم قیمت مسکن و اجاره بر آن اثر گذاشته است.
شاخص قیمت مصرف کننده خانواده های ایرانی در دی ماه به ۲۲۲.۷ درصد رسیده که در قیاس با ماه پیشین با رشد ۲.۶ درصدی مواجه بوده است.
اگر بخواهیم این شاخص را با ماه مشابه در سال گذشته قیاس بکنیم، با رشد ۳۸.۵ درصدی مواجه خواهیم بود. همچنین رشد این شاخص در دوازده ماه منتهی به ماه جاری در قیاس با سال گذشته با رشد ۴۳.۶ درصدی رو به رو شده است.

تمام اعداد و ارقامی که در گزارش مرکز آمار ایران منتشر شده، نشان دهنده ی وضعیت فاجعه بار مسکن است. شاخصی که بر تمام جنبه های زندگی خانوار ایرانی اثر می گذارد و اهمیت زیادی در تعیین شاخص فلاکت دارد.
بررسی بخش دیگری از آمارها نشان می دهد که رشد تورمی بازار مسکن همچنان ادامه دار است. حتی زمانی که بازار معاملات کاملا دچار رکود شده و هیچ خرید و فروشی در بازار رخ نمی دهد، باز هم قیمت ها به رشد صعودی خود ادامه داده اند.
همان طور که اشاره شد، قیمت مسکن در یک ماهی که گذشت با رشد ۳.۱ درصدی مواجه بوده است. تورم نقطه به نقطه نیز دچار رشد ۴۱ درصدی شده!

تمام شاخص های قیمت نشان می دهد که همچنان رشد روزافزون قیمت مسکن ادامه دارد. به نظر می آید که قیمت ها بدون توجه به رکود بازار به رشد خود ادامه می دهند و اقدامات کنترلی مسئولین و سیاستگذاران نیز نتوانسته اثر چندانی روی کاهش قیمت ها بگذارد.
تورم بازار اجاره نیز دست کمی از بازار خرید و فروش مسکن ندارد. مستاجران تهرانی، تورم ۳.۱ درصدی اجاره بهای مسکن را تجربه کرده اند. تورم نقطه به نقطه و تورم سالانه ی اجاره بها نیز به ترتیب ۴۰.۹ و ۳۹ درصد بوده است.

تاثیر تورم مسکن و اجاره بها روی تورم عمومی

گزارش های موجود نشان می دهد که با افزایش قیمت مسکن و اجاره بهای آن، شاخص تورم عمومی نیز دچار تغییر می شود. در واقع میزان اثرگذاری این شاخص ها روی تورم عمومی بسیار بالاست.

این موضوع از بررسی داده های مرکز آمار ایران نیز قابل رصد است. ضریب اهمیت تورم مسکن ۳۳.۹ درصد و اهمیت اجاره بهای آن ۳۳.۶ درصد است. در نتیجه می توان اعلام کرد که بخش زیادی از تورم عمومی، تاثیر گرفته از قیمت مسکن و اجاره است. این موضوع به خصوص در آمارهای دی ماه امسال مشهود است.

اقدامات دولت برای ساماندهی بازار مسکن

چندین سال است که دولت در تلاش برای ساماندهی بازار مسکن است اما به نظر می آید که تلاش های دولت برای کنترل قیمت ها، بی اثر بوده است. سیاست های مختلفی در راستای حمایت از مستاجران و خانه اولی ها تدوین و اجرا شده اما هیچ یک از آنها، نتوانسته اند قدرت خرید مردم را بالاتر ببرند.

اولین کاری که دولت برای ساماندهی بازار باید انجام دهد، کاهش رقابت در بازار اجاره است. همچنین باید میزان عرضه ی مسکن را افزایش دهد. دلیل اصلی اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیز همین است. بر اساس آمارهای موجود، کمبود شش میلیون واحد مسکونی در کشور حس می شود. اما بررسی ها نشان می دهد که طرح نهضت ملی مسکن که قرار بود ۴ میلیون واحد مسکونی باشد نیز، موفقیت چندانی نداشته است.
تورم بازار اجاره هر روز بالاتر می رود و مستاجران که یکی از آسیب پذیرترین اقشار جامعه هستند را در مضیقه قرار می دهد. دولت برای کنترل تورم این بازار، باید سیاست های بهتری تدوین کند و نظارت بیشتری بر بازار اعمال نماید.
تنها از همین طریق است که می توان وضعیت بازار مسکن را بهبود داد و فشاری که روی اقشار کم درآمد جامعه وجود دارد را کمتر کرد.

دیدگاه ها غیرفعال است