بازار خرید و فروش واحدهای کلنگی در تهران

بازار خرید و فروش واحدهای کلنگی در تهران

در شهرهای بزرگی مثل تهران که کمبود جدی زمین وجود دارد، یکی از راه های زنده نگه داشتن صنعت ساختمان سازی، خرید و فروش خانه های کلنگی است. این خانه ها تخریب شده و به چندین واحد نوساز تبدیل می شوند. اما بررسی بازار خرید و فروش این املاک کلنگی نشان می دهد که در بازار بی رونق این روزها، واحدهای کلنگی هم بی رمق شده اند و بازار چندانی ندارند.

به گزارش پرشین سازه ، از مدت ها قبل هشدارهایی از بابت کمبود زمین در تهران داده می شد. حالا که بازار زمین با کمبود شدید مواجه شده، اقبال به سوی واحدهای کلنگی است. اما به نظر می رسد که این واحدها نیز به سختی پیدا می شوند.

تهران یکی از شلوغ ترین شهرهای دنیاست. بنابراین اصلا تعجبی ندارد که کمبود زمین در آن بیداد میکند. سازندگان و انبوه سازان در طی این سال ها، تلاش کرده اند با تبدیل واحدهای کلنگی به نوساز، چراغ ساختمان سازی و صنعت ساختمان را در این شهر زنده نگه دارند.
اما در روزهای اخیر، این روند از هر زمان دیگری سخت تر شده و بسیاری از سازندگان، دیگر زمین یا واحدی کلنگی برای ساخت و ساز پیدا نمی کنند.

یکی از مدل های ساخت و ساز که در بازار ملک محبوبیت زیادی دارد، مدل مشارکتی است. بیشتر این واحدهای کلنگی دارای مالکانی هستند که قادر به نوسازی نیستند. بنابراین ناچارند با یک سازنده مشارکت کرده و در ازای دریافت یک الی دو واحد نوساز، زمین واحد خود را در اختیار سازنده قرار بدهند.

از آنجایی که زمین ساخته نشده در شهر تهران بسیار کمیاب و چه بسا نایاب است، این مدل بسیار محبوب می باشد.
گرچه هنوز هم به شکل بسیار محدود، زمین های خالی برای ساخت و ساز پیدا می شود اما قیمتشان بسیار بالاست. علاوه بر این، چنین زمین هایی را نمی توان در تمام نقاط تهران پیدا کرد. مثلا یکی از مناطقی که به شدت محدودیت و کمبود زمین دارد، مناطق مرکزی و میانی تهران است.

اما در صورتی که سازندگان به دنبال واحدهای کلنگی هستند، می توانند آنها را در بیشتر نقاط تهران پیدا کنند. با استفاده از روش هایی مثل تجمیع پلاک، حتی می توان واحدهای بسیار کوچک را نیز تخریب کرده و واحدهای نوساز ساخت.

قیمت واحدهای کلنگی تهران!

قیمت واحدهای کلنگی تهران نیز از یک فرمول مشابه تبعیت می کند: واحد مزبور در کدام محله از تهران واقع شده است؟ این مسئله تا حد خیلی زیادی می تواند ارزش ملک را تعیین کند.
مثلا یک واحد کلنگی در محله شاهین شمالی که ۵۵ متر دارد، با قیمت متری ۲۴۲ میلیون و ۴۲۴ هزار تومان عرضه شده است. طول واحد مزبور، پنج متر است. لازم به ذکر است که شاهین شمالی در نواحی شمال غرب تهران واقع شده است و دسترسی خیلی خوبی دارد.

اگر به دنبال یک ملک کلنگی در شرق تهران و در محله ی نارمک هستید، می توانید یک واحد ۱۶۲ متری با طول ۸ متر را در خیابان آیت با قیمت متری ۲۴۶ میلیون و ۹۱۳ هزار تومان خریداری کنید. از آنجایی که بیشتر ساختمان های واقع در خیابان آیت، تجاری هستند، چنین ملکی می تواند ارزش افزوده ی زیادی داشته باشد.
یک واحد کلنگی دیگر در خیابان گاندی و نزدیک به میدان ونک که هزار متر دارد و طول آن ۴۰ متر است، با قیمت متری ۵۵۰ میلیون تومان عرضه شده است.

واحدهایی دیگری هم در شمال تهران واقع شده اند که قیمت مناسب تری دارند. مثلا یک واحد ۳۱۸ متری در محله کامرانیه جنوبی که ۱۱ متر طول دارد با قیمت متری ۳۶۷ میلیون و ۴۵۴ هزار تومان آگهی شده است.
اگر به دنبال یک ملک کلنگی در جنوب پایتخت هستید، بد نیست سری به محله مدنی جنوبی و نظام آباد بزنید. یک واحد ۱۸۵ متری با طول ۲۰ متر به قیمت ۹۷ میلیون و ۲۹۷ هزار تومان به ازای هر متر مربع عرضه شده است.
واحدهای کلنگی تهران، قیمت های متفاوتی دارند و با توجه به محله و منطقه، ممکن است ارزش افزوده نیز به همراه داشته باشند. به خاطر داشته باشید که این ملک های کلنگی معمولاً به دلیل قیمت زمین خود ارزشمند شده اند.
یکی از مزیت هایی که واحدهای کلنگی دارند، این است که دیگر نیازی به پرداخت هزینه برای آماده سازی زمین یا انشعابات نیست. به همین دلیل، هزینه های ساخت مسکن در این واحدهای کلنگی، ارزان تر است.

دیدگاه ها غیرفعال است