۵۰ هزار واحد مسکونی برای محرومان ساخته می شود

50 هزار واحد مسکونی برای محرومان ساخته می شود

بارها گفته شد که مشکل اصلی نهضت ملی مسکن، تامین زمین است. حالا مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن می گوید که از ظرفیت های ارضی روستاها استفاده می شود تا برای کسانی که در شهرها، ثبت نام کرده اند، مسکن ساخته شوند.

به گزارش پرشین سازه ، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن اعلام کرده که با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تفاهمنامه ای امضا شده که ۵۰ هزار واحد مسکونی برای اقشار کم درآمد ساخته شود.

ارسلان مالکی در خصوص این پروژه ی مشارکتی چنین توضیح داد:

تفاهمنامه ی مزبور در راستای تحقق اهداف اصول ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی منعقد شده است. در این تفاهمنامه، تمام سیاست هایی که مد نظر امور شهرسازی و مسکن است و همچنین برنامه های دولت سیزدهم نسبت به تامین مسکن، در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که بر اساس قانون جهش تولید مسکن، برای خانه دار کردن اقشار هدف باید از تمام ظرفیتی که برای تولید مسکن وجود دارد، استفاده نمود. سازمان ملی زمین و مسکن نیز همین رویکرد را دارد.

این مقام مسئول به تفاهمنامه ی دیگری که میان سازمان ملی زمین و مسکن و بنیاد مسکن امضا شد نیز اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که برای طبقات محروم و اقشار کم درآمد جامعه نیز ۱۰۰ هزار واحد مسکونی دیگر ساخته خواهد شد.

بر اساس تفاهمنامه ی مزبور، زمین هایی که در محدوده ی روستاهای اطراف شهر واقع شده اند، توسط سازمان ملی زمین و مسکن شناسایی شده و در اختیار بنیاد مسکن گذاشته خواهد شد. قرار شده در ازای این زمین های رایگان، ۵۰ هزار واحد مسکونی در روستاها و حریم شهرهای کوچک برای محرومان ساخته شود.

وی به سخنان وزیر راه و شهرسازی اشاره کرد که نسبت به استفاده از ظرفیت روستاهای حوالی شهرها، تاکید کرده بود.

ارسلان مالکی عنوان کرد که این اراضی در اختیار کسانی قرار می گیرد که برای دریافت مسکن در شهر ثبت نام کرده اند اما با توجه به کمبود زمین، امکان ساخت و ساز در آن شهر وجود نداشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اذعان داشت که ساخت این ۵۰ هزار واحد مسکونی مشارکتی، حدود ۲ سال طول خواهد کشید. موضوعی که در تفاهمنامه نیز منعکس شده است.

اصل ۳۱ قانون اساسی کشور می گوید که با رعایت اولویت، نظام جمهوری اسلامی باید برای افراد نیازمند مسکن تهیه کند. علاوه بر این، مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی نیز نسبت به این موضوع تاکید کرده اند.

بر اساس این تاکیدات، ساخت مسکن مشارکتی در اراضی ملی آغاز خواهد شد و هدف این است که مسکن محرومان تامین شود.

این مقام مسئول در بخشی از سخنان خود اذعان داشت که از تجارب سال های گذشته در ساخت مسکن نیز استفاده می شود و تلاش بر این است تا از تمام ظرفیت هایی که در قانون وجود دارد، برای حل معضل مسکن بهره بُرد.

ارسلان مالکی همچنین تصریح کرد که برای زمین های شناسایی شده، بسته های سرمایه گذاری تهیه می شود و قطعا از ظرفیتی که در بسته های سرمایه گذاری وجود دارد برای ارتقای ساخت و ساز استفاده خواهد شد.

یکی از سوالات مهم در خصوص ساخت این ۵۰ هزار واحد مشارکتی، این است که بودجه ی مورد نیاز این پروژه از کجا تامین خواهد شد؟ بر اساس گفته های مالکی، این بودجه از محل منابع صندوق ملی مسکن و حساب ۱۰۰ امام خمینی (ره) تامین می گردد.

بر اساس تفاهمنامه ای که میان این دو نهاد امضا شده، قرار است که طرح آماده سازی پروژه ها بر عهده ی سازمان ملی زمین و مسکن باشد. همچنین مطالعات و طراحی نیز توسط بنیاد مسکن انجام خواهد شد.

یکی دیگر از وظایف بنیاد مسکن در این تفاهمنامه، تامین منابع مالی در قالب آورده های نقدی متقاضیان، آورده های اعتباری و پرداخت تسهیلات است. همچنین امکانات پشتیبانی و اجرایی نیز توسط بنیاد تامین می شود. بنیاد مسکن تجهیزات، ماشین آلات و مصالح ساختمانی خوبی دارد که می توان از آن ها در راستای ساخت مسکن بهره برد.

ارسلان مالکی در انتهای سخنان خود به دیگر مفاد این تفاهمنامه نیز اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که پیگیری مجوزهای ساخت، احداث و تکمیل پروژه های مورد توافق و مدیریت فرآیند های ساخت نیز بر اساس جدول زمانبندی پیش خواهد رفت. منظور از آماده سازی پروژه، تمام مراحل ساخت از آماده سازی زمین تا تحویل واحدهاست.

دیدگاه ها غیرفعال است