بازار سرمایه به کمک نهضت ملی مسکن می آید

بازار سرمایه به کمک نهضت ملی مسکن می آید

در روز گذشته، نشستی با حضور فعالان بازار سرمایه برگزار شد و هدف از برگزاری آن، بررسی فرصت های متقابل در بخش مسکن و شهرسازی بود. بازار سرمایه می تواند با نورآوری هایی که در بخش عرضه ارائه می کند، به اجرای بهتر نهضت ملی مسکن کمک کند.

به گزارش پرشین سازه ، در ابتدای نشست مزبور، مشاور وزیر راه و شهرسازی و دبیر کمیته سرمایه گذاری و تامین مالی پروژه های وزارتخانه اعلام کرد که نهضت ملی مسکن، بزرگترین پروژه عمرانی تاریخ است که آثار اقتصادی خیلی مهمی دارد.

ایمان اسلامیان تاکید کرد که باید تمام دستگاه ها و بخش ها در اجرای این پروژه ی عمرانی همکاری کنند تا بتوان آن را به نحو احسن پیاده سازی کرد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان ساخت که به دلیل بانک محور بودن اقتصاد کشور، هنوز درست و حسابی به ظرفیت هایی که در بازار سرمایه وجود دارد، توجه نشده است.

شهرهای ایرانی – اسلامی ساخته می شود!

معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در نشست مزبور، اعلام کرد که ساخت شهرهای جدید از دهه ۷۰ در کشور تعریف شده که مکان مناسبی برای سرریز جمعیتی کلان شهرها باشند.

علیرضا جعفری گفت:

هدف ما این است که شهرهای ایرانی اسلامی با کیفیت مناسبی ساخته شوند تا زیست اسلامی شهروندان و رضایتشان تامین گردد. شهروندانی که به دلیل تراکم جمعیتی در شهرهای بزرگ نمی توانند ساکن شوند. حالا تجربه ای ۳۰ ساله از ساخت شهرهای جدید به دست آمده و قرار است در دولت سیزدهم، شهرهای جدید در مجاورت شهرهای بزرگ ساخته شوند.

وی اعلام کرد که ۲۱ شهر جدید در کشور وجود دارد. از سوی دیگر ساخت ۴ شهر دیگر هم در دست بررسی است. شهرهای جدیدی که ساخته می شوند، اصطلاحاً شهرهای جدید نسل دومی خواهند بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد که در شهرهایی مثل مهرگان و تابناک، مطالعاتی در خصوص طرح تفصیلی صورت گرفته و بر اجرای زیرساخت های لازم، تاکید شده است.

فرصت سرمایه گذاری در شهرهای جدید

بر اساس گفته های مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، دو نگاه کلی بر ساخت شهرهای جدید حاکم بوده است. اولین نگاه صرفا به ساخت مسکن توجه دارد. اما در نگاه جدید، علاوه بر ساخت مسکن، بحث شهرسازی مطرح است.

یعنی در کنار ساخت مسکن، باید امکانات دیگری مثل خدمات تفریحی، تجاری و دیگر ابعاد شهر نیز گسترش پیدا کند.

وی تاکید کرد که در مسیر ساخت شهرهای جدید به مشارکت بخش خصوصی و ظرفیت هایی که در بازار سرمایه وجود دارد، نیاز خواهند داشت.

این مقام مسئول تاکید کرد که اگر منتظر تامین منابع دولتی برای ساخت شهرهای جدید باشیم، این امر ۳۰ سال طول می کشد. بنابراین باید فرصتی مهیا کرد تا بازار سرمایه را در این پروژه ها شراکت داد.

جعفری تصریح کرد که در بازار سرمایه، فرصت سرمایه گذاری ۷۵ همتی و در قالب ۱۶۶ پروژه وجود دارد. بخش خصوصی می تواند به سادگی وارد این پروژه ها شود.

بخش خصوصی و دولتی مسکن آشتی می کنند

دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی نیز اعلام کرد که محیط تغییر کرده و با توجه به آن، نیازها هم تغییر کرده اند. اگر این موارد شناسایی نشوند، نمی توان موفق شد. دولت پاسخگوی نیاز مردم نیست و در بحث مسکن نیز باید از بخش خصوصی کمک گرفت.

روح الله اکبری اذعان داشت که حالا وارد عصر فراصنعتی شده ایم. ذائقه متقاضی هر روز در حال تغییر است و کسب و کارها هم باید خودشان را به سرعت تغییرات برسانند. ۱۵ سال پیش، مسکن مهر در دوره ای ساخته شد که دنیا در حال گذار از عصر فراصنعتی بود. اما ما هنوز هم در دوره صنعتی دوم بودیم.

تمام خانه های مسکن مهر به شکل یکسانی ساخته شدند و اصلا به درآمد دهک های مختلف و سلایقشان توجهی نشد. در حال حاضر، هیچ تنوعی در مدل ساخت مسکن مهر وجود ندارد و تنها فرقشان در متراژ است.

اکبری همچنین به موضوع کاربری نیز اشاره کرد. در شهرهای جدید، فقط از یک کاربری استفاده می شود اما تعدادی از مردم، به دنبال ترکیبی از شهر و روستا بودند. در دوره ی فعلی راه و شهرسازی، تلاش شده که ارتباط خوبی میان بخش خصوصی و دولت برقرار شود. اما قوانین دست و پاگیر زیادی وجود دارد که نیاز به اصلاح و تعدیل دارند.

وی در بخش انتهایی سخنان خود تاکید کرد که اگر به دنبال ارتباط بخش خصوصی و دولتی هستیم، باید بتوان بستر مناسبی فراهم کرد. در حال حاضر برقراری ارتباط سخت است چرا که در دولت های مختلف، اراده ای برای انجام این کار وجود نداشت.

اکبری تاکید کرد که برای برقراری رابطه مستمر میان دولت و فعالان بازار سرمایه، باید نهادهای خاصی طراحی شده و ابزارهای مناسبی تعبیه شود.

دیدگاه ها غیرفعال است