بخش خصوصی، میتواند طرح نهضت ملی را پیش ببرد

بخش خصوصی، میتواند طرح نهضت ملی را پیش ببرد

انبوه سازان و سازندگان بخش خصوصی بارها اعلام آمادگی برای حضور در طرح نهضت ملی مسکن کرده اند. حالا رئیس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان شهر تهران می گوید که اگر شرایط مهیا شود، برای حضور در پروژه های شهری و نوسازی بافت فرسوده نیز آمادگی دارند. بخش خصوصی می تواند اقدامات خوبی در این راستا داشته باشد اما دولت و شهرداری هم باید حمایت های ویژه ی خودشان را دریغ نکنند.

به گزارش پرشین سازه ، این سخنان در طی همایش سازندگان و انبوه سازان برای اجرای پروژه های نهضت ملی مسکن و صنعتی سازی ساختمان گفته شد.

در این همایش، برخی از مسئولین دولتی و شهری نیز حضور داشتند.

رئیس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان تهران در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان ساخت که استقبال سازندگان از این همایش خوب بوده است. تلاش ها بر این است که بخش خصوصی در کنار اعضای ساختمان بتوانند برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن به دولت کمک کنند.

شهاب سعادت نژاد افزود:

در حال حاضر صنعت ساختمان را انجمن هایی نظیر انجمن سازندگان، انبوه سازان، فناوران، انجمن بتن و انجمن فولاد و…می گردانند. در این انجمن ها، گروه ها و سازمان های دیگی هم هستند که به پیشرفت صنعت ساختمان کمک می کنند. اما به طور کلی، بار اصلی صنعت ساختمان در بخش خصوصی به عهده ی همین انجمن هاست.

وی در ادامه به این نکته اشاره کرد که انتظار بخش خصوصی صنعت ساختمان از دولتمردان این است که حمایت های لازم را داشته باشند تا حضور بخش خصوصی در حوزه ی مسکن موثرتر باشد.

این مقام مسئول همچنین یادآور شد که طرح نهضت ملی مسکن برای اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه اجرا شده است. بنابراین دولت باید مالیات انبوه سازان را مشخص کند. به هرحال انبوه سازان، مالیات ساخت و ساز را از جیب خود پرداخت نخواهد کرد و آن را روی قیمت تمام شده ی مسکن می کشد. در نهایت، مسکن برای اقشار ضعیف، گران می شود و فشار اصلی را آن ها متحمل می شوند.

سعادت نژاد از دولت درخواست کرد که معافیت های مالیاتی را برای سازندگان و انبوه سازان در نظر بگیرد. همچنین موضوع بیمه کارگری و بیمه ماده ۳۸ نیز مطرح شد که انبوه سازان را به دردسر انداخته است. در صورتی که عدد این بیمه ها مشخص شود، انبوه سازان راضی تر خواهند بود.

رئیس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان شهر تهران اعلام کرد که حمایت از انبوه سازان به معنای اجرای بهتر طرح نهضت ملی مسکن است. در واقع با حضور آن ها، دیگر نیازی به حضور شرکت های خارجی برای ساخت مسکن نخواهیم داشت.

وام مسکن موجود، مناسب و کافی نیست!

طرح نهضت ملی مسکن، تسهیلات مخصوص به خود را دارد. اما به نظر می آید که بسیاری از انبوه سازان بر این باور هستند که این وام، کافی نیست.

نماینده وزیر راه و شهرسازی در همایش مزبور خاطر نشان کرد که برای پیشبرد بهتر این طرح باید، مدل های صنعتی سازی را در پیش گرفت. وی خاطرنشان ساخت که در تمام کشورهای دنیا، مشکل مسکن وجود دارد اما با راهکارهای عقلانی، توانسته اند آن را حل کنند.

دکتر تیزمغز اعلام کرد که عدم استفاده از تجارب دیگر کشورها در حوزه ی مسکن، باعث شده که این مشکلات در کشور ما حل نشده باقی بمانند.

وی پیشنهاد کرد که دولت پای خود را از حوزه ی مسکن بیرون بکشد و صرفاً نقش مشوق را برای انبوه سازان ایفاء کند. در واقع بیش از این که نقش اجرایی داشته باشد، تسهیل گری کند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد که ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی، پروژه ای عظیم است. به همین دلیل تمام کارکنان وزارت راه و شهرسازی در تلاش هستند تا وعده ی دولت محقق شود.

تیزمغز همچنین به موضوع وام مسکن طرح نهضت ملی مسکن پرداخت و تاکید کرد که مبلغ این وام به هیچ وجه کافی و مناسب نیست. وی از کشورهای دیگری که وام مسکن پرداخت می کنند، مثال زد و تصریح کرد که مبلغ این وام در کشور ما، نسبت به دیگران خیلی پایین است.
در ضمن سود تسهیلات این وام نیز سرسام آور است و بیشتر مردم توان پرداخت اقساط آن را ندارند.

تیزمغز تاکید کرد که اگر به دنبال خانه دار کردن مردم هستیم، باید تسهیلات مسکن را افزایش بدهیم و دولت هم باید یارانه ای جهت ساخت این واحدهای مسکونی در نظر بگیرد.

دیدگاه ها غیرفعال است