قیمت ساخت مسکن نهضت ملی متری ۸ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان

قیمت ساخت مسکن نهضت ملی متری 8 میلیون و 250 هزار تومان

بعد از صحبت های فراوانی که در مورد هزینه های ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن صورت گرفت، حالا به نظر می آید که بر اساس گفته های رئیس انجمن انبوه سازان تهران، قرار است که این واحدها، متری ۸ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان ساخته شوند.

به گزارش پرشین سازه ، انجمن انبوه سازان تهران به وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد داده که حدود ۵۰ هزار واحد مسکونی را با این قیمت خواهد ساخت.

ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه سازان تهران اعلام کرد که در زمان وزیر راه و شهرسازی اسبق، تفاهمنامه ای میان انبوه سازان تهران و اداره کل راه و شهرسازی منعقد شد و انبوه سازان متعهد شدند که ۲۰ هزار واحد مسکونی را در قالب طرح اقدام ملی، بسازند. این طرح نیز بعدها به بخشی از طرح نهضت ملی مسکن تبدیل شد.

ایرج رهبر گفت:

از ۲۰ هزار واحدی که تعهدش را داده بودیم، حدود ۱۸ هزار واحد وارد عملیات ساخته اند و روند ساختشان ادامه دارد. قرارداد ۳۲۰۰ واحد را در سال ۱۴۰۰ امضا کردیم و الباقی قراردادها نیز امسال منعقد شد.

به گفته ی رئیس انجمن انبوه سازان تهران، بیشتر واحدهایی که قرار است توسط انبوه سازان ساخته شوند، در شهرهای اطراف تهران مثل رباط کریم، شهریار، اسلامشهر و قرچک هستند. این واحدهای مسکونی قرار است در قالب چهار شهرک، ساخته شوند.

این مقام مسئول در انجمن انبوه سازان تهران اعلام کرد که با توجه به ظرفیت هایی که در شهرک های مزبور وجود دارد، به وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد کرده اند که ۵۰ هزار واحد مسکونی دیگر نیز در آن ها ساخته شود.

ایرج رهبر اعلام کرد که پیش بینی می کند که تا یک ماه آینده، قرارداد ساخت این ۵۰ هزار واحد هم عملیاتی شود.

اما یکی از موضوعات مهم طرح نهضت ملی مسکن، هزینه های ساخت آن است. از آن جایی که ساخت مسکن این روزها به گران ترین حالت خود رسیده، نهضت ملی مسکن با مشکل تامین بودجه مواجه بوده است. همچنین باید در نظر داشت که طرح مزبور برای طبقه فرودست و فاقد مسکن ساخته می شود که توان مالی کافی برای خرید خانه های گران قیمت را ندارند. بنابراین دولت باید به نحوی عمل نماید که هزینه های ساخت، کاهش پیدا کنند.

ایرج رهبر در خصوص قیمت ساخت هر متر مربع مسکن نهضت ملی، توضیحاتی ارائه کرد و یادآور شد که در طرح اقدام ملی، قرار بود که واحدهای مزبور با قیمت متری ۲.۷ میلیون تومان ساخته شوند. البته شاخص تعدیل نیز در قرارداد لحاظ گردید. اما با وجود تاخیرهایی که در اجرای پروژه پیش آمد، حالا مبلغ ساخت این واحدها به متری ۸ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسیده است و قرارداد دیگری امضا شده!

وی در مورد قرارداد جدیدی که قرار است برای ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی منعقد شود نیز توضیحاتی ارائه کرد و خاطرنشان ساخت که احتمالا هزینه های ساخت این واحدها نیز همان متری هشت میلیون و ۲۵۰ هزار تومان خواهد بود. اما در صورتی که روند ساخت به سال آینده موکول شود، باید دوباره قیمت های جدید بررسی شده و مبلغ جدیدی اعلام شود.

ایرج رهبر همچنین به ظرفیت هایی که در میان انبوه سازان برای ساخت مسکن وجود دارد، اشاره و تصریح کرد که در حال حاضر، انجمن انبوه سازان تهران ۱۲۰۰ عضو حقیقی و حقوقی دارد. از این میان، هرساله ۷۰۰ انبوه ساز، فعال هستند و اقدام به ساخت و ساز می کنند. هر یک از این انبوه سازان به شکل میانگین، سالانه ۳۰۰ الی ۴۰۰ واحد می توانند بسازند!

به عبارت دیگر، انبوه سازان تهران می توانند سالانه ۲۴۰ هزار واحد مسکونی بسازند. در واقع اگر اعتماد کافی به بخش خصوصی صورت بگیرد، می توان ساخت نزدیک به یک چهارم واحدهای مسکونی نهضت ملی را به این انبوه سازان سپرد.

ایرج رهبر اعلام کرد که تمام تلاششان بر این خواهد بود که استان تهران را از لحاظ ساخت مسکن ملی، به جایگاه خوبی در کشور برسانند.

در طی دو سالی که از آغاز طرح نهضت ملی مسکن می گذرد، پیشنهادهای مختلفی از سوی انبوه سازان به دولت صورت گرفته است. حتی اعلام کردند که در ازای تهاتر زمین، حاضر هستند که بخشی از واحدهای مسکونی نهضت ملی را بسازند و از بودجه ی شخصی خود در راستای طرح مزبور استفاده کنند.

البته وزارت راه و شهرسازی، معمولا پاسخ های مشخصی به پیشنهادات انبوه سازان ندارد. به نظر می آید که با توجه به تاخیرهای پیش آمده در روند ساخت واحدهای مسکونی نهضت ملی، به زودی شاهد حضور جدی تر انبوه سازان بخش خصوصی در این طرح باشیم.

دیدگاه ها غیرفعال است