آماده سازی ۵۰ هزار واحد مسکونی تا دهه فجر!

آماده سازی 50 هزار واحد مسکونی تا دهه فجر!

گرچه توسعه و پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن در نقاط مختلف کشور، متفاوت است اما به نظر می آید که در میان تمام استان ها، پیشرفت فیزیکی این طرح در استان تهران قابل توجه بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران اعلام کرد که روند ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در تهران شروع شده است. این واحدها ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند و امیدواری بر این است که تا پایان دهه فجر، به بهره برداری برسند.

به گزارش پرشین سازه ، مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران در جلسه ی شورای عالی مسکن استان، به موضوع پلمپ بنگاه های متخلف استان نیز اشاره کرد.

در جلسه ی مزبور، علاوه بر مدیرکل راه و شهرسازی استان، مدیران کل ادارات مرتبط با حوزه مسکن و فرمانداران شهرستان های غرب استان، استاندار و…حضور داشتند. این جلسه در محل اجتماعات فرمانداری شهرستان اسلامشهر برگزار شد.

حسین جنتی، خاطرنشان ساخت که در حال حاضر، بیش از ۹ هزار بازرسی در شهرستان های استان تهران صورت گرفته که در این میان ۸۰۰ بنگاه متخلف شناسایی و پلمپ شده اند. اداره تعزیرات نیز بنگاه های متخلف را تا مبلغ ۸۰ میلیارد تومان جریمه کرده است.

بر اساس گفته ها و گزارش های مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران، اقدامات زیادی توسط شورای مسکن و شهرستان استان تهران صورت گرفته است. ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در دستور کار قرار گرفته و حالا گفته می شود که در هفته ی دولت، ۲۱ هزار واحد مسکونی تکمیل شده و به واجدین شرایط نهضت ملی مسکن تحویل داده می شوند.

حسین جنتی، مدیرکل راه و شهرسازی استان اعلام کرد:

بیش از ۲۵۰ هزار واحد مسکونی در استان، آغاز به ساخت کرده اند. از این تعداد واحد مسکونی، ۵۰ هزار واحد در قالب نهضت ملی مسکن و اقدام ملی می باشند. ۱۱ هزار واحد دیگر، توسط نیروهای مسلح ساخته خواهد شد.

واحدهای خودمالکی نیز جایگاه خوبی دارد و حدود ۷۰ هزار واحد از واحدهایی که در شهرستان های استان ساخته می شود، خودمالکی می باشند. تعداد واحدهای خودمالکی در پایتخت نیز ۸۵ هزار واحد است.

وی در نهایت به ساخت و ساز در بافت فرسوده نیز اشاره کرد و تصریح نمود که بیش از ۳۷ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده و در قالب طرح بازآفرینی شهری استان، در حال ساخت هستند.

بارها تاکید شده که بافت فرسوده می تواند پتانسیل بالایی برای ساخت و ساز داشته باشد. چرا که در حال حاضر، زیرساخت و روبنای کافی در این بافت موجود است و نوسازی واحدهای قدیمی از هر لحاظ، نسبت به ساخت شهرهای جدید به صرفه تر است.

اعلام خبر ساخت ۳۷ هزار واحد مسکونی در این بافت، می تواند انگیزه بخش بوده و پای بخش خصوصی را به این بافت بکشاند.

حسین جنتی در بخش دیگری از صحبت های خود به بنگاه های مشاوره املاک نیز اشاره کرد و اعلام نمود که در حال ساماندهی این صنف هستند. از زمانی که گشت های بازرسی آغاز به کار کرده اند، قیمت مسکن و اجاره روند کاهشی داشته است. به نحوی که در شهرهای اطراف تهران مثل پردیس و پرند با کاهش قیمت ۱۵ الی ۲۰ درصدی قیمت مسکن مواجه بوده ایم.

گرچه مقصر اصلی گرانی های مسکن، عملکرد بنگاه داران نیست اما به هرحال، برخی از آن ها عامدانه قیمت را بالا می برند و در بازار مسکن اختلال ایجاد می کنند.

جنتی، دبیر شورای مسکن استان تهران خاطرنشان ساخت که بازرسی های مزبور همچنان ادامه دارد و در مرحله ی دوم برخورد با این املاک غیرمجاز، ۱۹۰۰ واحد شناسایی شده و اخطارهای لازم به آن ها داده شده است. در صورتی که این بنگاه داران، ظرف مدت ۱۰ روز اقدام به دریافت مجوز نکنند، پلمپ خواهند شد.

وی در بخش انتهایی سخنان خود دوباره تاکید کرد که وضعیت نهضت ملی مسکن در استان تهران قابل قبول است و اگر همه چیز به درستی پیش برود، تا انتهای دهه فجر، شاهد افتتاح برخی از این واحدهای مسکونی در استان خواهیم بود.

با توجه به جمعیت بسیار زیاد استان، کمبود مسکن کاملا مشخص و علنی است و برای بهبود وضعیت کنونی بازار مسکن، نیاز به ساخت و ساز وسیع مسکن است. اولین نتیجه ی گرانی های اخیر، فشار مضاعف به مستاجرانی است که ناگهان با دو یا سه برابر شدن اجاره های خود مواجه شده اند.

تولید مسکن می تواند راهکار بلندمدت برای بهبود وضعیت مسکن باشد. ساماندهی بازار اجاره مسکن و اجرای مالیات بر خانه های خالی و پلمپ کردن بنگاه داران متخلف نیز، بخشی از راهکارهای کوتاه مدت دولت در جهت ساماندهی بازار مسکن است.

دیدگاه ها غیرفعال است