کاهش حجم معاملات مسکن در ۷ سال گذشته!

کاهش حجم معاملات مسکن در 7 سال گذشته!

رکود بی سابقه در بازار مسکن: معاملات 1402 به نصف 1401 رسید


این رسم قدیمی که منجر به رونق بازار مسکن در ماه های پایانی سال می شود، همیشه پابرجا بوده و حتی در سال گذشته که به سال رکود بازار مسکن معروف شد نیز، به جا آورده شد. بیشتر متقاضیان خرید در سه ماه پایانی سال، اقدام به خرید مسکن می کنند تا در سال جدید با خیال آسوده، برای دریافت سند اقدام نمایند. اما وضعیت بازار مسکن در سالی که گذشت به قدری بحران بود که گفته می شود کاهش حجم معاملات از سال ۹۵ به بعد، بی سابقه بوده است.

به گزارش پرشین سازه ، حالا که ۲ هفته از آغاز سال نو گذشته، هنوز هم بازار مسکن راه نیفتاده و اتفاق خاصی در این بازار رخ نداده است. در تمام سال ۱۴۰۲، مشاوران املاک در انتظار رسیدن ماه های پایانی سال بودند که بتوانند کاهش درآمد خود را جبران کنند اما حتی سه ماه آخر نیز نتوانست سطح انتظارات مشاوران املاک را برآورده کند یا رونق خوبی به کسب و کارشان بدهد.

مقایسه آمارهای مختلف نشان می دهد که معاملات مسکن در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ با افت شدید مواجه بوده است. در ۱۱ ماه سال ۱۴۰۲، مجموعاً ۴۱ هزار و ۸۴۴ فقره معامله مسکن در تهران انجام شد که در قیاس با ۱۱ ماه نخست سال ۱۴۰۱ که تعداد معاملات ۹۹ هزار فقره بود، کاهش ۵۸ درصدی داشته است.
زمانی که از فعالان بازار و کارشناسان، دلایل کاهش معاملات مسکن را جویا می شویم، دلایل مختلفی را ذکر می کنند. نوسانات ارز، رکود شدید اقتصادی و حتی مسائل سیاسی، برخی از مهم ترین دلایل رکود بازار در سال گذشته بود. از سال ۹۵ تا به امروز، هیچ سالی به اندازه ۱۴۰۲ با رکود بازار مسکن مواجه نبوده ایم.

در قیاس با سال ۹۶، رکود معاملات مسکن در سال ۱۴۰۲، نزدیک به ۷۵ درصد بوده است. البته سال ۹۶، پررونق ترین سال مسکن در دهه اخیر به شمار می رود.
لازم به ذکر است که نزدیک به ۷۰ الی ۸۰ درصد معاملاتی که در پایتخت انجام می شود، از جنس معاملات سوداگرانه و سفته بازی است. بنابراین می توان گفت که کاهش تعداد معاملات مسکن در بازار تهران، نشان خروج سفته بازان و موفقیت سیاست های کنترلی دولت است.
برخی از کارشناسان می گویند که با جهش تولید مسکن می توان به هدف جهش تولید با مشارکت مردم دست پیدا کرد. با وجود کاهش شدید معاملات مسکن در سال ۱۴۰۲، باز هم در ماه های پایانی سال شاهد رونق نسبی بازار بودیم. این موضوع توسط نائب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک نیز تایید شده است.

البته بر اساس گفته های داوود بیگی نژاد، مقایسه بازار در سال ۱۴۰۲ با سال قبل، مشخصاً نشان دهنده افت شدید خرید و فروش هاست. بررسی آمارها، حکایت های مختلفی از بازار مسکن نشان می دهد که طبیعتاً به وضعیت کنونی منجر شده است.
در ماه آخر سال ۱۴۰۲، نزدیک به ۳۴۰۰ قرارداد مسکن در پایتخت به ثبت رسیده است که گرچه نشان از رشد حداقلی معاملات می دهد اما اصلاً به سطح استاندارد نزدیک نمی شود. برای اینکه بازار مسکن یک شهری مثل تهران با رونق همراه شود، باید ماهانه حداقل ۱۰ هزار فقره معاملات مسکن صورت بگیرد. ۱۷ درصد رشد معاملاتی که در اسفندماه شاهد بودیم، اصلا کافی نیست و نمی توان چندان به آن دلخوش کرد.
ناگفته نماند که ۱۰ هزار معامله مسکن در ماه، کف تعداد معاملات است که نشان دهنده قرار گرفتن بازار در مرز میان رونق و رکود می باشد.

بررسی روند معاملات مسکن در ماه های گذشته نیز نشان می دهد که این بازار هرگز نتوانسته به سطح موردنظر دسترسی داشته باشد. در آذرماه سال ۱۴۰۲، بیشترین تعداد معامله مسکن رقم خورد و نزدیک به ۶ هزار فقره معامله خرید و فروش ملک صورت گرفت. با این وجود هنوز هم فاصله ی زیادی با تعادل بازار داشت.
در حال حاضر، هیچکس نمی تواند پیش بینی دقیقی از بازار مسکن در سال ۱۴۰۳ داشته باشد اما بررسی بازارهای موازی مثل دلار و طلا، نشانه های خوبی به دست کارشناسان نمی دهد. در همین چند روز گذشته، نرخ قیمت این دو بازار با رشد رو به رو بوده است. بنابراین بعید نیست که نرخ اجاره بها و قیمت مسکن نیز افزایشی شود. دولت تا به امروز موفق شده با سیاست های انقباضی خود جلوی در رفتن فنر قیمت ها را بگیرد اما سوال اینجاست که این سیاست ها تا کجا ادامه پیدا خواهند کرد و چقدر می توانند اثرگذار باشند؟!

نکات قابل توجه
  • معاملات مسکن در سال ۱۴۰۲ به نصف سال ۱۴۰۱ رسید.
  • سال ۱۴۰۲، رکودترین سال بازار مسکن در دهه اخیر بود.
  • نوسانات ارز، رکود اقتصادی و مسائل سیاسی از جمله علل رکود در بازار مسکن هستند.
  • سفته بازی و سوداگری در بازار مسکن، ۷۰ تا ۸۰ درصد معاملات را تشکیل می دهد.
  • دولت با سیاست های انقباضی خود تا حدی جلوی افزایش قیمت مسکن را گرفته است.
  • پیش بینی آینده بازار مسکن به عوامل مختلفی از جمله وضعیت اقتصادی کشور و سیاست های دولت بستگی دارد.

دیدگاه ها غیرفعال است