بانک مسکن از مولدسازی برای رونق مسکن استفاده می کند

بانک مسکن از مولدسازی برای رونق مسکن استفاده می کند

مولدسازی قرار بود به رونق بخش های مختلف اقتصاد کمک کند. حالا مدیرعامل بانک مسکن می گوید که از منابع و ظرفیت های مولدسازی این بانک استفاده خواهند کرد تا رونق اقتصادی ایجاد شود.

به گزارش پرشین سازه ، سید عباس حسینی در طی جلسه ای که با معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی و رئیس کل سازمان خصوصی سازی داشت، اعلام کرد که وظیفه اصلی بانک مسکن؛ تحقق اهداف دولت در بخش مسکن است.

این مقام مسئول در بانک مسکن اعلام کرد که تعداد ملک های بلااستفاده و غیرضروری بانک مسکن چندان زیاد نیست اما تصمیم دارند که همان واحدها را نیز به فروش برسانند و از منابع مالی به دست آمده جهت پیشبرد طرح های نهضت ملی مسکن استفاده کنند. همچنین می توانند جهت تامین مالی این پروژه ها نیز موثر باشند.

در هفته های گذشته، آمار مربوط به واحدهای خالی منتشر شد و مشخص گردید که بخش زیادی از این واحدهای خالی متعلق به بانک مسکن است. گرچه مسئولین بانک، این موضوع را نپذیرفتند و اعلام کردند که واحدهای مزبور، متعلق به کارکنان و پرسنل بانک است که در ماموریت های برون شهری، از آن استفاده می کنند.

اما به نظر می آید که حالا مالکیت بخشی از این واحدها را پذیرفته اند و می خواهند با فروش آن ها در رونق بخش مسکن دخیل باشند.
در این جلسه که با حضور رئیس سازمان خصوصی سازی برگزار شده بود، صحبت هایی در خصوص وظایف بانک مسکن در طرح نهضت ملی مسکن صورت گرفت.
رئیس این سازمان اعلام کرد:

بانک مسکن، با اصلی ترین نیاز اقشار جامعه یعنی مسکن سر و کار دارد. به همین دلیل، فعالیت هایی که این بانک در راستای رفع مشکل مردم کرده، شایسته قدردانی است.

وی در ادامه تاکید کرد که سازمان خصوصی سازی برای همکاری مشترک با بانک مسکن در خصوص تسهیل گری فعالیت ها، آمادگی کامل دارد.

این مقام مسئول در ادامه به قانون مولدسازی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که با توجه به آئین نامه مولدسازی، بانک مسکن به عنوان یک بانک دولتی، می تواند از منابع و ظرفیت های پیش بینی شده ی خود، استفاده کرده و با همکاری سازمان خصوصی سازی، املاک مازاد و غیرضروری خود را به فروش برساند. به این ترتیب می تواند از این منابع استفاده کرده و به تعهدات خود در حوزه ی مسکن سازی عمل نماید.

در حال حاضر، نیاز شدید به مسکن در نقاط مختلف کشور احساس می شود. در کلانشهرهای بزرگ، این نیاز شدیدتر است و به نقاط بحرانی رسیده! به همین دلیل مولدسازی باید با قدرت بیشتری ادامه پیدا کند و تمام نهادهای دولتی و نیمه دولتی، املاک مازاد خود را صرف رسیدگی به این مشکل کنند.

بر اساس آمارهای موجود، بخش بزرگی از املاک و واحدهای خالی در اختیار بانک های دولتی و نیمه دولتی کشور است. بنابراین با وارد کردن این واحدها به چرخه ی مصرف، می توان تغییر خوبی در وضعیت بازار ایجاد کرد.
چراغ سبز بانک مسکن برای فروش املاک مازاد خود، خبر خوشی محسوب می شود. پروژه های مسکن سازی به منابع مالی نیاز دارند و دولت چنین منابعی در اختیار ندارد. قرار بود با پرداخت تسهیلات و آورده های متقاضیان، ساخت این واحدهای مسکونی را پیش برد اما با توجه به شرایط مالی متقاضیان و نحوه ی پرداخت تسهیلات، به نظر می آید که هیچ یک از این روش ها، دیگر پاسخگو نخواهند بود.

رحمتی، رئیس سازمان خصوصی سازی در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع تاسیس بانک تهران و تاسیس شرکت ساختمان اشاره کرد و تاکید داشت که با استفاده از این شرکت، می توان املاک مازاد سازمان ها و بانک های دولتی واقع در شهر تهران که قابلیت ساخت و ساز دارند را مولدسازی کرده و واحدهای تکمیل شده را فروخت.

وی تصریح کرد که در روند تاسیس این شرکت، روی کمک ها و همکاری بانک مسکن به عنوان یکی از متولیان اصلی بخش مسکن حساب کرده اند. این سازمان دارای چندین صندوق خواهد بود و از طریق این صندوق هاست که املاک مازاد را در بازار سرمایه عرضه کرده و به فروش می رسانند.

در صورتی که چنین سازمانی شکل بگیرد، روند مولدسازی با سرعت بیشتری پیش می رود.
بخش زیادی از املاک بلااستفاده در اختیار نهادهای دولتی است. در صورتی که همکاری خوبی از آنها صورت بگیرد، می توان وضعیت ساخت و ساز مسکن را بهبود داد و بازار مسکن را با رونق خوبی مواجه ساخت.

دیدگاه ها غیرفعال است