بانک مسکن بیش از ۳۰ هزار خانه خالی دارد

بانک مسکن بیش از 30 هزار خانه خالی دارد!

در حالی که تعریف و تمجیدهای زیادی در خصوص همکاری بانک مسکن با طرح نهضت ملی مسکن وجود داشت، حالا خبر رسیده که این بانک در کنار بانک های ملت و ملی، بیش از ۳۰ هزار خانه ی خالی دارند.

به گزارش پرشین سازه ، یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس ضمن اعلام این خبر، خاطرنشان ساخت که ورود بانک ها به موضوع مسکن می تواند منجر به ایجاد مشکلات زیادی در بازار مسکن شود. علاوه بر این، ترازنامه ی خود بانک ها را هم با مشکل رو به رو می کند.

بیش از ۳ سال است که اجاره بهای مسکن به وضعیت نا به سامانی رسیده است. این موضوع در پایتخت بیشتر به چشم می خورد. به همین دلیل، دولت تصمیم گرفت که برای ساماندهی این وضعیت، دست به کار شود.

اولین سیاستی که دولت برای مهار اجاره بها در پیش گرفت، اخذ مالیات بر خانه های خالی بود. اما هیچ ساز و کاری برای شناسایی این خانه ها وجود نداشت. در ضمن، هیچگونه تضمینی وجود نداشت که صاحبان این املاک، ناچار به عرضه ی واحد خود به بازار شوند.

شناسایی واحدهای خالی در تهران با قدرت بیشتری ادامه پیدا کرد و حالا نتیجه ای که به دست آمده، برای بسیاری از مردم و فعالان بازار، شگفت انگیز است. برخلاف انتظار که تصور می شد بیشتر خانه های خالی مربوط به پولدارهای شمال شهر نشین است، بانک ها و نهادهای دولتی بیشترین خانه های خالی را دارند.

موضوع زمانی بغرنج تر می شود که بانک مسکن یکی از عامل های اصلی برای کنترل و بهبود وضعیت مسکن است اما خود در زمره ی بانک هایی قرار می گیرد که بیشترین میزان واحد خالی را در تهران دارند.

مجتبی یوسفی، یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس این موضوع را مطرح کرده است. اما این سوال ایجاد می شود که اساسا چرا باید بانک ها به حوزه ی مسکن ورود کنند و سرمایه های خود را به این بخش وارد نمایند.

بانک ها از بازار مسکن نوسان می گیرند

پیش از این، تنها دلیل بانک ها برای خرید ملک، این بود که بتوانند پشتوانه ای به بانک مرکزی ارائه کنند. اما حالا این تنها دلیلشان نیست. بانک ها متوجه شده اند که می توانند سود خوبی از بازار مسکن به دست بیاورند.

زمانی که بانک ها ملک می خرند، میزان دارایی شان با افزایش قیمت، بیشتر می شود. در کنار این موضوع، تورم مسکن هم بسیار بالاست و در نتیجه، همه چیز دست به دست هم می دهد تا بانک های کشور برای کسب سود بیشتر به وارد مسکن ورود کنند.

حتی برخی از فعالان بازار می گویند که قیمت سازی مسکن توسط بانک ها صورت می گیرد تا بتوانند سود خود را بیشتر کنند.

البته در کنار این موضوع، دست بانک ها برای خرید زمین های با کاربری مختلف هم باز است. بنابراین می توانند به راحتی مجتمع های تجاری با سوددهی بالا بسازند و به این ترتیب ارزش افزوده ی ملک خود را بالا ببرند.

سال هاست که کارشناسان اقتصاد و بازار مسکن، از نفوذ بانک ها به بازار ملک گلایه می کنند و اعتقاد دارند که حضور آن هاست که بازار را با اختلال همراه کرده!

برخی می گویند که بانک ها به جای اینکه تسهیلاتی برای رونق ساخت مسکن در نظر بگیرند، مشغول نوسان گیری از بازار ملک هستند.

در این میان دولت هم تا به امروز، نقش چندان مهمی در جلوگیری از این عملکرد بانک ها نداشته است.

بارها از بانک ها خواسته شد که اموال مازاد خود را بفروشند اما بانک ها با قدرت بر مواضع خود باقی می مانند. در واقع برخی مواقع با افزایش نرخ این دارایی ها، اجازه نمی دهند که فروخته شوند.

چنین اقداماتی از سوی بانک ها، دو پیامد منفی دارد. اولین پیامد مربوط به افزایش انتظارات مالکان یک منطقه است. دومین پیامد هم به کاهش عرضه ی مسکن مربوط می شود. به این ترتیب، متقاضیان واقعی مسکن ناچارند با گرانی های شدید ناشی از کمبود عرضه ی مسکن کنار بیایند.

برخی دیگر هم اظهار می کنند که ورود غیراصولی و سوداگرانه ی بانک ها به بازار مسکن، باعث می شود که علاوه بر بازار ملک، دیگر بازارهای موازی هم دچار اختلال شوند.

با انتشار آمارهای مربوط به تعداد خانه های خالی و تملک بانک ها بر بیشتر این واحدها، انتظار می رود که دولت با جدیت بیشتری به این حوزه ورود کند و از عملکرد غیرقانونی بانک ها جلوگیری کند.

در حال حاضر، قانون مالیات بر خانه های خالی در حال اجراست و باید منتظر نتایج آن بمانیم.

دیدگاه ها غیرفعال است