طرح های جدید وام مسکن، عبث هستند!

طرح های جدید وام مسکن، عبث هستند!

وام مسکن بی اثر شد؛ وام اشتراکی و صندوق زمین و ساختمان چاره کار است؟


مدت هاست که تمام مردم و مسئولین می دانند که وام مسکن بی اثر شده است. به همین دلیل، این روزها پیشنهادهای مختلفی مثل وام مشارکتی مسکن از سوی کارشناسان و مسئولین عنوان می شود تا بتوانند مسیر ساخت و ساز را ادامه دهند.

به گزارش پرشین سازه ، در کنار تمام مشکلاتی که تورم مسکن برای مردم پیش آورده، بانک ها هم همکاری لازم را ندارند و از پرداخت تسهیلات مسکن خودداری می کنند. حتی در صورتی که بعد از پیگیری فراوان متقاضیان، وام مسکن پرداخت شود، باز هم اثرگذاری لازم را ندارد.

اثرگذاری این وام در شهرهای بزرگ از همیشه کمتر شده و حتی برای خرید چند متر مسکن نیز کافی نیست. از سوی دیگر، اقساط وام هایی که بانک پرداخت می کند، به قدری بالاست که عملاً از متوسط درآمدها بیشتر شده و قشر عظیمی از مردم قادر به پرداخت آن نیستند.

طرح کارشناسان چیست؟

در حال حاضر، دو طرح اصلی از سوی کارشناسان مطرح شده که از طریق آن ها، افراد می توانند صاحب مسکن شوند. اولین طرح به دریافت وام مشارکتی مسکن برمی گردد. به این ترتیب که چندین متقاضی مسکن، یک وام دریافت کرده و سهمی از آپارتمان را می خرند. بعد از دریافت وام نیز، مبلغ اقساط آن میان پرداخت کنندگان سرشکن خواهد شد.

طرح دوم مربوط به صندوق های زمین و ساختمان است که می توانند به شکل دومنظوره، بازارهای ساخت و خرید مسکن را تامین مالی کنند. کارشناسانی که چنین طرحی را پیشنهاد کرده اند، خاطرنشان می سازند که با چنین طرحی، تقاضای سرمایه ای موجود در بازار ملک به سمت بخش مولد مسکن می رود.
یکی از کارشناسان مسکن که مخالفت جدی با هر دو طرح دارد، می گوید که نباید مسکن که نیاز ضروری مردم است را به مزایده گذاشت. طرح های این چنینی در راستای همان معضلات قدیمی مسکن مثل گورخوابی، پشت بام خوابی و مسکن اشتراکی است و نقطه قوتی ندارند.
مجید گودرزی در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان ساخت که کارشناسان همیشه به چنین طرح هایی اعتراض کرده اند و اعتقاد داشته اند که فروش متری مسکن از طریق بورس، به مزایده گذاشتن نیاز مردم است.

وی در ادامه چنین گفت:

در تمام دنیا چنین رسمی وجود ندارد که نیازهای اصلی مردم مثل درمان و مسکن به مزایده گذاشته شود. در کل کشورها، تلاش بر این است که طولانی ترین و کم بهره ترین وام های خود را به مسکن و نیازهای ضروری جامعه تخصیص بدهند اما متاسفانه در کشور ما، نهایت سوءاستفاده از وام های مصوب و غیرمصوب صورت می گیرد.

این کارشناس مسکن خاطرنشان ساخت که در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست که یک چهارم وام مسکن را قبل از پرداخت تسهیلات، در قالب اوراق مسکن دریافت کنند. علاوه بر این، هیچ یک از وام های مسکن دنیا، نرخ سود ۲۳ درصدی ندارد.
متاسفانه هر دو خصوصیت در مورد وام های مسکن ایران صحّت دارند و همین موضوع باعث شده که خیلی از افراد به سراغ دریافت چنین وام هایی نروند.

ماجرای وام اشتراکی چیست؟

وام اشتراکی را چندین متقاضی می توانند دریافت کنند و سپس با توجه به سهم خود، اقساط آن را پرداخت نمایند. سوال اینجاست؛ وامی که اساساً برای خرید یک مسکن هم کفایت نمی کند، چگونه قرار است دو یا چند متقاضی را راضی نگه دارد؟

مجید گودرزی در خصوص این طرح نیز توضیحاتی ارائه کرد و خاطرنشان ساخت که چنین وامی از اساس غلط و اشتباه است. حتی اگر مبلغ آن را بالا ببرند، باز هم مردم آن را دریافت نمی کنند چرا که به تبع افزایش مبلغ وام، اقساط آن نیز سنگین تر می شود. در طی سال های گذشته که درآمدها با توجه به تورم بیشتر نشده، چنین تسهیلاتی خواهان نخواهد داشت.
وی تاکید کرد که چنین وام هایی، سودجویانه و عبث است. به جای چنین طرح های بی پایه و اساسی، بهتر است از ظرفیت های زیادی که در ایران وجود دارد، استفاده شود.
این کارشناس مسکن به اقساط ۳۰ الی ۳۵ میلیونی وام مسکن اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که هیچ خانواری، قادر به پرداخت این اقساط سنگین نیست و اصلی ترین مقصر شرایط موجود، بانک ها هستند.
تقاضای مصرفی در بازار وجود ندارد!
بر اساس گفته های این کارشناس مسکن، در حال حاضر شاهد خروج متقاضیان خانه اولی و مصرفی از بازار مسکن هستیم. حتی تقاضا برای مسکن سرمایه ای نیز با کاهش چشمگیری مواجه شده است چرا که قدرت نقدشوندگی مسکن بسیار پایین آمده است. در نتیجه، خیلی از سرمایه گذاران ترجیح می دهند که پول های خود را در بازاری بگذارند که به سرعت قادر به نقد کردن آن باشند.

نکات قابل توجه
  • وام مسکن در ایران به دلیل تورم و افزایش قیمت مسکن، دیگر اثرگذاری لازم را ندارد.
  • کارشناسان مسکن دو طرح جدید به نام های وام اشتراکی و صندوق زمین و ساختمان ارائه کرده اند.
  • برخی از کارشناسان معتقدند که این دو طرح مشکل مسکن را حل نمی‌کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است