افزایش اجاره بها در شهرهای اقماری تهران

افزایش اجاره بها در شهرهای اقماری تهران

اجاره مسکن در حواشی شهر تهران هم گران شده!


تصوری قدیمی وجود دارد که بر اساس آن، حاشیه نشینان و ساکنان شهرهای اقماری، فقیر هستند اما با توجه به اجاره های بسیار بالا و هزینه های سنگین زندگی در حواشی شهر، دیگر این تصور، چندان هم واقعی و دقیق نیست.

به گزارش پرشین سازه ، گرچه هنوز هم بازار مسکن با رونق همراه نشده و هنوز به روزهای اوج تابستان نرسیده ایم، اما به نظر می آید که بازار اجاره قبل از تقاضای مستاجران، تورم خود را آغاز کرده و قیمت ها به شکلی خزنده در حال رشد هستند. پیش بینی بسیاری از کارشناسان بر این است که در روزهای تابستانی، مستاجران با شرایط بسیار سختی رو به رو شوند. این موضوع سبب می شود که حتی حاشیه نشینی هم برای بسیاری از اقشار جامعه امکان پذیر نباشد و در نتیجه، ناچاراً به شهرهای دورتر، نقل مکان کنند یا به زندگی در واحدهای نامناسب روی بیاورند.

در طی سال های گذشته که قیمت مسکن افزایشی بوده، اجاره بهای آن نیز همگام با قیمت ها رشد کرده است و هر سال تابستان که می رسد، نگرانی ها از بابت افزایش اجاره نیز بیشتر می شود.
البته در طی سال گذشته، اقداماتی از سوی دولت برای کاهش انتظارات تورمی انجام شد که در نهایت، رشد قیمت مسکن از ۶۶ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۴۶ درصد در سال ۱۴۰۲ رسید. این اقدامات شامل پلمپ دفاتر مشاوره املاک غیرقانونی، مالیات ستانی از واحدهای لوکس و خالی، راه اندازی نهضت ملی مسکن و افزایش وام خرید مسکن بود. در این میان تنها شاخصی که با رشد فراوان قیمت ها مواجه شد، مصالح ساختمانی بود که در سال ۱۴۰۲، رشد ۵۰ درصدی داشت.

گرچه بسیاری از کارشناسان امیدوار هستند که در سال جاری نیز شاهد ثبات و آرامش در بازار مسکن باشیم، اما با توجه به تورم عممی ۴۵ درصدی و رشد قیمت مصالح، بعید است که وضعیت ثبات در این بازار رخ دهد.
تهرانی ها به دیگر شهرها مهاجرت می کنند!
یکی از فعالان بازار مسکن می گوید که از اواسط سال گذشته، وضعیت اجاره نشینی به قدری بغرنج شد که نزدیک به ۱۰ درصد از مستاجران تهرانی، ناچاراً به شهرهای دیگر نقل مکان کردند.
هادی سرخوش می گوید که بخش زیادی از گرانی های بازار مسکن ناشی از تورم عمومی و تداوم روند تحریم هاست که بر اقتصاد ایران نیز اثر گذاشته و بخش های زیادی از جامعه را دیگر کرده است. گفته می شود که در سال گذشته، اجاره بهای مسکن رشد ۱۵۰ درصدی را ثبت کرده است.

این فعال بازار مسکن در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان ساخت:

مستاجران هرساله ناچارند نرخ بیشتری نسبت به تورم عمومی برای اجاره مسکن بپردازند. در سال جاری، قطعاً تعداد متقاضیان مسکن با رهن کامل کمتر از سال های قبل خواهد شد چرا که تورم افسارگسیخته، اجازه پس انداز به مردم نخواهد داد. بنابراین در سال جاری، انتظار رشد اجاره بها کاملا منطقی خواهد بود.

هادی سرخوش در ادامه به پرداخت وام ودیعه مسکن از سوی بانک ها و کمکی که این وام قرض الحسنه به مستاجران می کند، سخن گفت و اعلام کرد که دولت با توجه به شرایط پیش آمده، به خوبی می داند که راه دیگری جز پرداخت وام ودیعه مسکن برای کمک به مستاجران ندارد. البته مساله اینجاست که بخش کوچکی از مستاجران موفق به دریافت این وام شده اند.

در سال جاری، بخش زیادی از جامعه مستاجران کشور درگیر مسائل اجاره بها خواهد بود و سهم زیادی از سبد مصرف خانوار ایرانی به این شاخص تعلق خواهد گرفت. حالا که تورم اجاره بها از مرکز تهران به حواشی شهر نیز رسیده، بعید است که راه گریز دیگری برای مستاجران باقی مانده باشد. در حال حاضر، حتی شهرهایی مثل ورامین، فیروزکوه، پاکدشت، قرچک و دیگر شهرهای استان تهران نیز درگیر تورم اجاره بها شده اند.
بر اساس گفته های هادی سرخوش، حاشیه نشینی دیگر با فقر مساوی نیست و برای اجاره یک واحد کوچک در این شهرها نیز باید هزینه ی گزافی داد.
مثلا یک واحد ۶۵ متری در فیروزکوه با مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان رهن و ماهانه ۳.۵ میلیون اجاره، آگهی شده است. این در حالیست که رفت و آمد از شهری مثل فیروزکوه به تهران، حداقل ۲ الی ۳ ساعت زمان می برد و بعید است که اشخاص بتوانند شغل خود را در تهران حفظ کنند.
وضعیت در دیگر شهرهای اقماری تهران نیز به همین منوال است و احتمال افزایش اجاره بها، دور از انتظار نیست. حالا باید در انتظار وضعیت مسکن در سال جاری ماند و دید که فرا رسیدن تابستان، چگونه می خواهد بر قیمت مسکن بیافزاید.

نکات قابل توجه
  • قیمت اجاره مسکن در شهرهای اقماری تهران به طور قابل توجهی افزایش یافته است.
  • این افزایش قیمت، بسیاری از مستاجران را با مشکلات عدیده‌ای روبرو کرده است.
  • حاشیه‌نشینی دیگر با فقر مساوی نیست و حتی ساکنان حاشیه شهر نیز برای اجاره یک واحد مسکونی کوچک باید هزینه‌های گزافی بپردازند.

دیدگاه ها غیرفعال است